Jõutud on ajaloolise kokkuleppeni kogu Euroopa Liitu hõlmava kollektiivse hüvitamise seaduse osas.

ETL /EESTI TARBIJAKAITSE LIIT

 

Jõutud on ajaloolise kokkuleppeni kogu Euroopa Liitu hõlmava  kollektiivse hüvitamise seaduse osas.

 

  1. juunil kiitsid ELi institutsioonid heaks seaduse, mis annab kõikidele EL-i kodanikele võimaluse pöörduda kohtusse kollektiivselt, kui nad on kannatanud sama kahju.

Selle kokkulepe tulemusel paraneb õiguskaitse kättesaadavus tarbijatele märkimisväärselt.

Tarbijad saavad esitada ühishagi kui ettevõtted on rikkunud reisijate õigusi, tootevastavust käsitlevaid seadusi, andmekaitset, finantsteenuseid, tervishoiuteenuseid, seega on kollektiivse hüvitamise mehhanismid kättesaadavad paljudes valdkondades.

Kui Volkswagen on saanud ignoreerida 8 miljonile tarbijale tekitatud kahju seetõttu, et üksikisikuna sellise gigandi vastu kohtusse pöörduda on pea võimatu, siis tõestab see meile kui väga kollektiivse hüvitamise seadust vaja on.

Euroopa Liidu liikmesriigid peavad nüüd ELi õiguse ülevõtmisel otsustama mitmete aspektide üle nagu  – kui valitsused seda seadust rakendavad, siis kellel lubatakse esitada rühmahagid – kas need saavad olema  tarbijaorganisatsioonid nagu mitmetes liikmesriikides see on juba praegu või otsustatakse teisiti.

Tarbijaorganisatsioonid üle-euroopaliselt on kollektiivse hüvitamise seaduse eest võidelnud juba rohkem kui 30 aastat!  

Sõlmitud kokkulepe peavad nüüd Euroopa Parlament ja ELi ministrite nõukogu ametlikult heaks kiitma.

 

 

Linda Läänesaar

Eesti Tarbijakaitse Liidu

Tegevdirektor

6411697

ETL: Ettevaatust veebiturult ostetud toodetega.

Kuna vahepeal on terves maailmas lahvatanud tõeline veebibuum,  paneme tarbijatele südamele, et kõik ei ole puhas kuld, mida meile veebi vahendusel müüakse.

Mitte kõik veebikauplused ei täida ELi ohutusseadusi ja veebis ostlemine ei ole nii turvaline kui võrguühenduseta maailmas.

Kuigi näib, et kauplejad võtavad sageli teadliku teabe põhjal tooteid maha, ilmuvad need sageli taas saitidele. Probleemiks on see, et turuplatsid ei pea end vastutavaks nende platvormidel müüdavate toodete ohutuse eest ja seetõttu ei kontrolli nad piisavalt müüjate usaldusväärsust.

Suitsuandurid ja vingugaasi alarmid, mis ei suuda tuvastada suitsu ja vingugaasi,võivad tekitada tarbijate jaoks fataalse olukorra.

Imikutele ja lastele mõeldud plastist mänguasjad, mis sisaldavad ftalaate, võivad ületada keemilisi piirnorme ja seda koguni kuni 200 korda.

Pikkade nööridega lasterõivad võivad kaasa tuua õnnetusjuhtumeid lastega. Ka laste turvatoolid võivad olla ebaturvalised.

USB-laadijad, reisiadapterid ja toitepangad, võivad üle kuumeneda ja tekitada elektrilööke.

Müügilt võib leida isegi tooteid, mis on EL turvavärava hoiatussüsteemi kohaselt registreeritud ohtlikeks.

Euroopa Liit peaks panema veebiturud vastutama oma saitidel müüdavate  ohtlike toodete eest ja järelevalveorganid peaksid nende üle teostama rangemat kontrolli.

Kõige tõhusam viis tarbijate kaitsmiseks on välistada tarbijate kokkupuude ohtlike toodetega.

 

Linda Läänesaar

Eesti Tarbijakaitse Liidu

Tegevdirektor

6411697

 

HOIA RAHA KOKKU: 10 nippi, kuidas vältida emotsioonioste.

Tihtipeale läheme poodi siis, kui on paha tuju või väsimus. Nii teeme palju mõtlematuid oste või langeme hoopis kaupluste sooduspakkumiste küüsi. Tänu nendele nippidele väldid emotsioonioste ja hoiad kopsaka summa raha kokku.

Tee eelarve ja pea sellest kinni
Õnneks on palju häid mobiilirakendusi, mis aitavad sul oma eelarve koostada ja seda kontrolli all hoida. Muidugi võid teha ka arvutisse tabeli või kirjutada märkmikusse oma eelarve. Kuu lõpus löö kõik kulud kokku ja vaata, kuhu kõige rohkem raha kulus ning millelt saaksid kokku hoida.

Luba endal natukene kulutada
Jah, eelarvest kinni pidamine on oluline, aga vahel peab endale lubama ka miskit meelepärast, et vältida stressi. Oluline on märkida eelarves eraldi summa, mis jääb kulutamiseks. Ole tähelepanelik, et see summa oleks sulle jõukohane.

Ole oma ostus kindel
Kui oled leidnud midagi, mida soovid osta, lase oma soovil natukene settida. Nagu öeldakse: tark ei torma! Kui ööpäeva möödudes tunned, et tahad ikka seda ostu teha, siis järelikult on sule seda asja tõesti vaja.

Ära liitu kaupluste meililistidega
Poed armastavad saata meile sooduspakkumisi ja pakkuda vahel juurde isegi tasuta kojutoomist. Sellised pakkumised tunduvad meile ahvatlevad ja kipume nende õnge minema. Nii teeme palju mittevajalikke oste, sest pakkumine tundub nii soodne ja boonusena tuuakse see veel tasuta koju kätte.

Ära poodle, kui sul on kehv tuju
Tundes kurbust, kipume oma tuju parandama asjade ostmisega. See on petlik! Tunned peale uue asja ostmist end hetkeks rõõmsamalt, aga tegelikult see su probleeme ei lahenda.

Võta keegi ostureisile kaasa
Kui sul on kelleltki küsida head nõu, siis jääb ilmselt palju emotsioonioste tegemata. Võta näiteks õde, vend või mõni hea sõber poodlema kaasa.

Võta ainult teatud summa raha poodi kaasa
Kui sul ei ole üleliia raha poodi minnes kaasas, ei saa ka liiga palju kulutada ja mittevajalikke asju osta.

Lõpeta võrdlemine
Tihtipeale kipume võrdlema ja ihaldama neid asju, mis teistel on, aga meil ei ole. Mõista, et sul ei pea olema kõiki neid asju, mis teistel on. Mõtle põhjalikult läbi, mida sul päriselt vaja on.

Pea oma eesmärke meeles
Kui kipud tegema emotsioonioste, siis tuleta meelde oma suuremaid eesmärke, näiteks laenu tagasimaksmine, remont kodus või uude autosse investeerimine.

Tee poodi minnes plaan
Enne poodi minekut tee alati kindel plaan, kellele ja mida sul osta on vaja. Heaks variandiks on põhjalik nimekiri.

 

TTJA: 10 nõuannet e-poest ostlemisel

E-poest tehtavate ostude arv on hüppeliselt kasvanud. TTJA tarbimiskeskkonna kaubandustalituse juhataja Birgit Valgus on kokku kogunud 10 küsimust, mida kõige enam küsitakse ja annab nõu, millele e-osteldes tähelepanu pöörata.

  1. Kui tellimus tehakse veebis aga maksmine toimub kohapeal, siis millised taganemisõigused tarbijale kehtivad?
    Kui tarbija tellib kauba veebi vahendusel ehk sõlmib lepingu sidevahendi abil, siis ei ole oluline, kas maksmine toimub tellimuse vormistamisel, kauba kättesaamisel või kaubale poodi/kättesaamispunkti järgi minemisel. Igal juhul on tarbijal õigus 14 päeva jooksul lepingust taganeda.
  2. Mida teha, kui tarbija on tellinud kauba, aga kaupleja teatab, et tal ei ole võimalik kaupa tarnida?
    Kui kaupleja teatab, et tal ei ole võimalik tellitud kaupa tarnida, see tähendab, et kauplejal ei ole võimalik tarbijaga sõlmitud lepingut täita, mis annab tarbijale õiguse lepingust taganemiseks. Selleks peab tarbija esitama kauplejale kirjaliku lepingust taganemise avalduse. Lepingust taganemisel saab kumbki lepingupool nõuda tema poolt lepingu alusel üleantu tagastamist. See tähendab, et tarbija saab nõuda tema poolt tasutud summade tagastamist. Pangaülekande korral peaks kaupleja tagastama tarbija poolt tasutud summad 1-2 tööpäeva jooksul. Arvestades praegust eriolukorda, tasub varuda kannatust.
  3. Lubatud tarneaeg on ammu möödas, kuid kaup pole kohale jõudnud. Kui kaua peab ootama ja millal on õigus nõuda makstud raha tagastamist?
    Tellimus tuleb täita kokkulepitud ajaks ehk vastavalt sellele, mis on veebipoes tarbeajaks märgitud. Kui tarbeaega ei ole avaldatud, peab kaup saabuma 30 päeva jooksul alates päevast, mil leping sõlmiti. Kui kaupleja tähtaegadest kinni ei pea, saab tarbija nõuda kauba kättetoimetamist lisatähtaja jooksul. Kui kaupleja ei toimeta kaupa kohale ka lisatähtaja jooksul, on tarbijal õigus tellimus tühistada ja saada viivituseta tagasi e-poele makstud summad.
  4. Kui kaupleja ei täida tellimust ja tarbija taganeb lepingust, siis millise aja jooksul peab kaupleja tagastama tarbijale tasutud summa? 
    Kaupleja peab taganemisavalduse kättesaamisel tagastama tarbijale viivitamata, kuid mitte hiljem kui 14 päeva möödumisel, kõik tarbijalt lepingu alusel saadud tasud, muu hulgas tarbija kantud asja kättetoimetamise kulud. Pangaülekandega tarbijale tasude tagastamisel ei ole põhjendatud pikem periood kui 1-2 tööpäeva jooksul. Arvestades praegust eriolukorda, tasub varuda kannatust.
  5. Kui kauba kättetoimetamine tarbijale on tasuta, aga tagastamine on tasu eest, siis mis summa on tarbijal õigus kauba tagastamisel tagasi saada?
    Kui enne lepingu sõlmimist on tarbijat teavitatud, et kauba taganemisel tekkivad kulud jäävad tarbija kanda, siis tasub tarbija kauba tagastamise eest. Kui kaupleja seda teavitatud ei ole, kannab tagastamise kulud kaupleja.
  6. Kui tarbija teeb tellitud kauba osalise tagastamise, siis millises summas tuleb tarbijale tagastada transpordikulud? Siis tuleb transpordikulud tagastada tarbijale proportsionaalselt, vastavalt tagastatud kauba hulgale kogu tellimusest. Näiteks kui tarbija tellis 3 asja ja soovib neist ühe tagastada, siis tuleb lisaks tagastatava kauba tasule, tarbijale tagasi maksta ka 1/3 transpordikuludest.
  7. Kas tarbija peab tagastama toote originaalpakendis? 
    Kui tarbija kasutab 14-päevast lepingust taganemise õigust, siis on kauplejal õigus nõuda, et kaup oleks tagastatud originaalpakendis. Sellest tuleb tarbijat teavitada enne lepingu sõlmimist, et ta teaks pakendit alles hoida. Kui tagastatud ei ole originaalpakendis või kui pakend on rikutud, siis on kauplejal õigus nõuda tasu kauba väärtuse vähenemise eest.
  8. Mida teha, kui kauba tagastamisel on pakend kahjustada saanud? 
    Kui kauba pakend on transpordi käigus kahjustada saanud, siis saab kaupleja nõuda tekitatud kahjude hüvitamist vedajalt. Kui pakendi rikkus tarbija, siis vastutab tarbija.
  9. Kas pretensiooni esitamise tingimused tuleb tarbijale saata koos tellimuse kinnituse e-kirjaga või piisab, kui see info on toodud e-kaupluse veebilehel?
    Kaupleja peab andma tarbijale kinnituse lepingu sõlmimise kohta püsival andmekandjal mõistliku aja jooksul pärast lepingu sõlmimist, kuid mitte hiljem kui asi toimetatakse kätte või algab teenuse osutamine või muu soorituse tegemine. Kinnitus peab sisaldama ka teavet pretensiooni esitamise korra kohta.
  10. Kas originaalpakend peab olema alles ka pretensiooni esitamisel?
    Ei, kui tarbija esitab pretensiooni puudusega tootele, siis ei saa nõuda originaalpakendi olemasolu. Tarbija ei pea pakendit säilitama 2 aastat.

ETL. Euroopa Komisjoni ringmajanduse tegevuskava aitab muuta rohelise ülemineku reaalsuseks.

 

Ringmajanduse tegevuskava on Rohelise lepingu üks olulisemaid dokumente selleks, et saavutada 2050. aastaks kliimaneutraalsus.

Tarbijad kaebavad üha rohkem selle üle, et nende kodumasinad, arvutid  ja nutitelefonid purunevad kergesti ja nad ei ole parandatavad.

Jätkusuutlik  tarbimine peab olema tarbijate jaoks lihtne, mugav ja taskukohane, see loob ka eeldused selleks, et tarbijad pöörduvad automaatselt roheliste toodete poole andes sellega signaali ressursisõbralikumate tarbekaupade tootmiseks.

Jätkusuutlik tootmine ja tarbimine on sama mündi kaks poolt – pole ühte ilma teiseta.

Paljud inimesed muretsevad kemikaalide pärast, mida sisaldavad meie igapäevased tekstiiltooted, puhastusvahendid jne., seepärast on nõue takistada keelatud kemikaalide tagasiteed ringlussevõetud toodete kaudu tarbijate kodudesse väga hea uudis.

Tegevuskava olulisemad punktid:

Rohkem jätkusuutlike tooteid – tänu tulevasele säästva tootepoliitika raamistikule peavad paljud tarbekaubad nagu kodumasinad, arvutid, nutitelefonid jne. olema vastupidavamad, korduvkasutatavad, uuendatavad, parandatavad  ja ringlussevõetavad.

Suurt saastet tekitavad sektorid nagu tekstiil ja ehitised peavad kasutama toorainet palju tõhusamalt.

Toodete parandamise õigus, mis tähendab, et aina rohkem tarbekaupu peavad olema hõlpsasti parandatavad ja täiustatavad, mitte ainult ökodisaini nõuetega hõlmatud tooted, näiteks pesumasinad ja külmkapid. Ka nutitelefonid, printerid, arvutid, kohvimasinad peaksid kuuluma selle kategooria alla.

Tarbijad peavad saama usaldusväärsemat teavet toodete vastupidavuse kohta, mis tähendab, et kauplejad peavad müügikohas avaldama infot kui kaua on toodete kestvuse eeldatav eluiga. Kui toodete kestvus oleks pikem kannataks ka keskkond oluliselt vähem.

Tarbijad peavad olema paremini kaitstud rohepesu eest, mis tähendab, et Komisjon soovib lahendada põhjendamata keskkonnaalaste väidete eksponeerimise.

Võtta vastu meetmed, mis takistaksid ohtlike kemikaalide tagasiteed ringlussevõetud toodetes.

Võetakse vastu uued kohustuslikud nõuded pakendite kohta, mis on Euroopa Liidu turul lubatud ja keelustatakse liigne pakendamine.

Tuleb asendada toitlustuses olevad ühekordse kasutusega pakendid ja söögiriistad korduvkasutatavate toodetega.

Kindlustada, et jäätmeid tekiks minimaalselt või üldse mitte, sest jäätmeid saab muuta uueks kvaliteetseks ressursiks. Kaalumisel on ühtne jäätmete liigiti kogumise ja märgistamise süsteem.

Üleminekuga ringmajandusele saavad tarbijad suurema sõnaõiguse ja parima kaitse.

 

Linda Läänesaar

Eesti Tarbijakaitse Liidu

Tegevdirektor

6411697

ETL. EUROOPA REISIJATEL ON ÕIGUS VALIDA KAS HÜVITISE VÕI VAUTSERI VAHEL.

EUROOPA REISIJATEL ON ÕIGUS VALIDA KAS HÜVITISE  VÕI VAUTSERI VAHEL.

COVID-19 paneb tarbijatele tohutu rahalise koorma ja seepärast vajame me selliseid  lahendusi, mis kaitsevad nii tarbijaid kui reisitööstust, sest vastasel korral saaks tarbijate usaldus reisitööstuse vastu jäädavalt kahjustatud.

Euroopa tarbijaorganisatsioonid on saanud lugematul hulgal tarbijate kaebusi lennuettevõtjate ja reisikorraldajate kohta, kes on petnud EL tarbijaõigust, keeldudes tarbijatele tühistatud reiside eest hüvitist maksmast.

Euroopa Komisjon on juba ennetavalt valitsustele meenutanud, et pakettreisi korralduse või bussi-, lennu- ja laevareisi pileti tühistamise korral on tarbijatel õigus rahalisele tagasimaksele. Ettevõtted, kes pakuvad ainult vautsereid ei järgi EL-i seadusi.

Euroopa Komisjon avaldas 13.mail EL-i riikidele soovituse kutsudes riike kaitsma reisijate õigusi COVID-19 tõttu tühistatud reiside eest ja pakkus välja viisi kuidas tarbijatele pakkuda vabatahtlike vautsereid ja kuidas need muuta tarbijatele atraktiivsemaks, et tarbijad kindlustundega saaksid langetada ohutu ja usaldusväärse valiku.

Tarbijatele peaksid pakkuma erilist huvi tingimused, mille kohaselt vautserid kehtivad 12 kuud ja nende kehtivuse lõppedes tuleb need automaatselt tagasi maksta.

Eesti Tarbijakaitse Liidu poole on pöördunud arvukalt tarbijaid, kelle õigusi on rikutud ja kes on majanduslikult löögi alla sattunud.

Julgustame ka kõiki teisi, kellel on tekkinud probleemid või kes soovivad oma häid ja halbu kogemusi jagada pöörduda meie poole : tarbijakaitseliit@hotmail.com

Ajal, mil me tarbijatena vajame oma õiguste kaitset peavad need olema tagatud meile kõigile nii nagu seadus ette näeb.

 

Linda Läänesaar

Eesti Tarbijakaitse Liidu

tegevdirektor

6411697

Neli ohtlikku viga, mida kodukeemiat kasutades vältida tuleks

Kodukeemia kasutamisel peab olema väga ettevaatlik, kuna neis leiduvad kemikaalid võivad tervisele suurt ohtu kujutada.

Ära sega valgendajat teiste puhastusvahenditega

Valgendajat ei tohiks mitte mingil tingimusel segada teiste puhastusvahenditega, kuna selle käigus võivad tekkida mürgised gaasid, nagu näiteks kloramiini gaas, kirjutab realsimple.com. Valgendajat võib ainult puhta veega lahjendada.

Ära unusta tuba tuulutada

Kangetest kemikaalidest erituvad aurud on tervisele kahjulikud. Seega oleks mõistlik pärast nende kasutamist toad korralikult tuulutada, et mitte mürgiseid gaase sisse hingata. Kodukeemiat kasutades ürita töötada kiirelt, et võimalikult vähe nendega kokku puutuda.

Mõtle hoolega läbi, kus koristusvahendeid hoida

Juhul kui sul on väikesed lapsed või koduloomad, oleks mõistlik hoida kodukeemiat kohas, mis ei ole kergesti ligipääsetav. Kindlasti tuleb toote pakendilt lugeda, kuidas seda hoiustama peab. Enamikku puhastusvahendeid ei tohi näiteks päevavalguse käes hoida. Seega on heaks peidukohaks kapp.

Kasuta tooteid ainult ettenähtud otstarbeks

Kui toode on mõeldud näiteks ainult pliidi puhastamiseks, siis tuleb seda ainult selleks kasutada. Pindade puhastamine vale tootega võib neid kahjustada. Samuti võib toote valesti kasutamine tervisele ohtu kujutada.

Allikas: https://kodustiil.elu24.ee/6964744/neli-ohtlikku-viga-mida-kodukeemiat-kasutades-valtida-tuleks

KULDREEGEL: kuidas e-poes šopates veenduda kaupleja usaldusväärsuses?

Märtsis kasvas e-kaubanduse maht 85% võrreldes eelmise aasta sama perioodiga. See on soodne olukord petturite agaraks tööks. Et ennast ja oma raha kaitsta, tasub veebis šopates rakendada KKK-meetodit.

Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuhi Tõnu Väädi sõnul kasutatakse täna ostude sooritamiseks e-kanaleid rohkem kui kunagi varem. „Nüüd, kui kaubanduskeskused on suletud, on e-poodidest kontaktivaba kaupade tellimine soovitatud ja ka eelistatud viis ostude tegemiseks, olgu tegemist toidu, rõivaste või kodu- ja ehituskaupadega. Et vältida hilisemaid ebameeldivusi või pettuse ohvriks langemist, peaksid ostjad enne tehingu tegemist veenduma, et tegemist on usaldusväärse ostukohaga,“ sõnab Väät.[…]
 
Allikas: https://nipiraamat.ohtuleht.ee/999281/kuldreegel-kuidas-e-poes-sopates-veenduda-kaupleja-usaldusvaarsuses

 

 

Koduleht, logo, graafiline disain - Niine Kodulehed!