TTJA: 10 nõuannet e-poest ostlemisel

E-poest tehtavate ostude arv on hüppeliselt kasvanud. TTJA tarbimiskeskkonna kaubandustalituse juhataja Birgit Valgus on kokku kogunud 10 küsimust, mida kõige enam küsitakse ja annab nõu, millele e-osteldes tähelepanu pöörata.

  1. Kui tellimus tehakse veebis aga maksmine toimub kohapeal, siis millised taganemisõigused tarbijale kehtivad?
    Kui tarbija tellib kauba veebi vahendusel ehk sõlmib lepingu sidevahendi abil, siis ei ole oluline, kas maksmine toimub tellimuse vormistamisel, kauba kättesaamisel või kaubale poodi/kättesaamispunkti järgi minemisel. Igal juhul on tarbijal õigus 14 päeva jooksul lepingust taganeda.
  2. Mida teha, kui tarbija on tellinud kauba, aga kaupleja teatab, et tal ei ole võimalik kaupa tarnida?
    Kui kaupleja teatab, et tal ei ole võimalik tellitud kaupa tarnida, see tähendab, et kauplejal ei ole võimalik tarbijaga sõlmitud lepingut täita, mis annab tarbijale õiguse lepingust taganemiseks. Selleks peab tarbija esitama kauplejale kirjaliku lepingust taganemise avalduse. Lepingust taganemisel saab kumbki lepingupool nõuda tema poolt lepingu alusel üleantu tagastamist. See tähendab, et tarbija saab nõuda tema poolt tasutud summade tagastamist. Pangaülekande korral peaks kaupleja tagastama tarbija poolt tasutud summad 1-2 tööpäeva jooksul. Arvestades praegust eriolukorda, tasub varuda kannatust.
  3. Lubatud tarneaeg on ammu möödas, kuid kaup pole kohale jõudnud. Kui kaua peab ootama ja millal on õigus nõuda makstud raha tagastamist?
    Tellimus tuleb täita kokkulepitud ajaks ehk vastavalt sellele, mis on veebipoes tarbeajaks märgitud. Kui tarbeaega ei ole avaldatud, peab kaup saabuma 30 päeva jooksul alates päevast, mil leping sõlmiti. Kui kaupleja tähtaegadest kinni ei pea, saab tarbija nõuda kauba kättetoimetamist lisatähtaja jooksul. Kui kaupleja ei toimeta kaupa kohale ka lisatähtaja jooksul, on tarbijal õigus tellimus tühistada ja saada viivituseta tagasi e-poele makstud summad.
  4. Kui kaupleja ei täida tellimust ja tarbija taganeb lepingust, siis millise aja jooksul peab kaupleja tagastama tarbijale tasutud summa? 
    Kaupleja peab taganemisavalduse kättesaamisel tagastama tarbijale viivitamata, kuid mitte hiljem kui 14 päeva möödumisel, kõik tarbijalt lepingu alusel saadud tasud, muu hulgas tarbija kantud asja kättetoimetamise kulud. Pangaülekandega tarbijale tasude tagastamisel ei ole põhjendatud pikem periood kui 1-2 tööpäeva jooksul. Arvestades praegust eriolukorda, tasub varuda kannatust.
  5. Kui kauba kättetoimetamine tarbijale on tasuta, aga tagastamine on tasu eest, siis mis summa on tarbijal õigus kauba tagastamisel tagasi saada?
    Kui enne lepingu sõlmimist on tarbijat teavitatud, et kauba taganemisel tekkivad kulud jäävad tarbija kanda, siis tasub tarbija kauba tagastamise eest. Kui kaupleja seda teavitatud ei ole, kannab tagastamise kulud kaupleja.
  6. Kui tarbija teeb tellitud kauba osalise tagastamise, siis millises summas tuleb tarbijale tagastada transpordikulud? Siis tuleb transpordikulud tagastada tarbijale proportsionaalselt, vastavalt tagastatud kauba hulgale kogu tellimusest. Näiteks kui tarbija tellis 3 asja ja soovib neist ühe tagastada, siis tuleb lisaks tagastatava kauba tasule, tarbijale tagasi maksta ka 1/3 transpordikuludest.
  7. Kas tarbija peab tagastama toote originaalpakendis? 
    Kui tarbija kasutab 14-päevast lepingust taganemise õigust, siis on kauplejal õigus nõuda, et kaup oleks tagastatud originaalpakendis. Sellest tuleb tarbijat teavitada enne lepingu sõlmimist, et ta teaks pakendit alles hoida. Kui tagastatud ei ole originaalpakendis või kui pakend on rikutud, siis on kauplejal õigus nõuda tasu kauba väärtuse vähenemise eest.
  8. Mida teha, kui kauba tagastamisel on pakend kahjustada saanud? 
    Kui kauba pakend on transpordi käigus kahjustada saanud, siis saab kaupleja nõuda tekitatud kahjude hüvitamist vedajalt. Kui pakendi rikkus tarbija, siis vastutab tarbija.
  9. Kas pretensiooni esitamise tingimused tuleb tarbijale saata koos tellimuse kinnituse e-kirjaga või piisab, kui see info on toodud e-kaupluse veebilehel?
    Kaupleja peab andma tarbijale kinnituse lepingu sõlmimise kohta püsival andmekandjal mõistliku aja jooksul pärast lepingu sõlmimist, kuid mitte hiljem kui asi toimetatakse kätte või algab teenuse osutamine või muu soorituse tegemine. Kinnitus peab sisaldama ka teavet pretensiooni esitamise korra kohta.
  10. Kas originaalpakend peab olema alles ka pretensiooni esitamisel?
    Ei, kui tarbija esitab pretensiooni puudusega tootele, siis ei saa nõuda originaalpakendi olemasolu. Tarbija ei pea pakendit säilitama 2 aastat.

Euroopa Komisjoni ringmajanduse tegevuskava aitab muuta rohelise ülemineku reaalsuseks.

Ringmajanduse tegevuskava on Rohelise lepingu üks olulisemaid dokumente selleks, et saavutada 2050. aastaks kliimaneutraalsus.

Tarbijad kaebavad üha rohkem selle üle, et nende kodumasinad, arvutid  ja nutitelefonid purunevad kergesti ja nad ei ole parandatavad.

Jätkusuutlik  tarbimine peab olema tarbijate jaoks lihtne, mugav ja taskukohane, see loob ka eeldused selleks, et tarbijad pöörduvad automaatselt roheliste toodete poole andes sellega signaali ressursisõbralikumate tarbekaupade tootmiseks.

Jätkusuutlik tootmine ja tarbimine on sama mündi kaks poolt – pole ühte ilma teiseta.

Paljud inimesed muretsevad kemikaalide pärast, mida sisaldavad meie igapäevased tekstiiltooted, puhastusvahendid jne., seepärast on nõue takistada keelatud kemikaalide tagasiteed ringlussevõetud toodete kaudu tarbijate kodudesse väga hea uudis.

Tegevuskava olulisemad punktid:

Rohkem jätkusuutlike tooteid – tänu tulevasele säästva tootepoliitika raamistikule peavad paljud tarbekaubad nagu kodumasinad, arvutid, nutitelefonid jne. olema vastupidavamad, korduvkasutatavad, uuendatavad, parandatavad  ja ringlussevõetavad.

Suurt saastet tekitavad sektorid nagu tekstiil ja ehitised peavad kasutama toorainet palju tõhusamalt.

Toodete parandamise õigus, mis tähendab, et aina rohkem tarbekaupu peavad olema hõlpsasti parandatavad ja täiustatavad, mitte ainult ökodisaini nõuetega hõlmatud tooted, näiteks pesumasinad ja külmkapid. Ka nutitelefonid, printerid, arvutid, kohvimasinad peaksid kuuluma selle kategooria alla.

Tarbijad peavad saama usaldusväärsemat teavet toodete vastupidavuse kohta, mis tähendab, et kauplejad peavad müügikohas avaldama infot kui kaua on toodete kestvuse eeldatav eluiga. Kui toodete kestvus oleks pikem kannataks ka keskkond oluliselt vähem.

Tarbijad peavad olema paremini kaitstud rohepesu eest, mis tähendab, et Komisjon soovib lahendada põhjendamata keskkonnaalaste väidete eksponeerimise.

Võtta vastu meetmed, mis takistaksid ohtlike kemikaalide tagasiteed ringlussevõetud toodetes.

Võetakse vastu uued kohustuslikud nõuded pakendite kohta, mis on Euroopa Liidu turul lubatud ja keelustatakse liigne pakendamine.

Tuleb asendada toitlustuses olevad ühekordse kasutusega pakendid ja söögiriistad korduvkasutatavate toodetega.

Kindlustada, et jäätmeid tekiks minimaalselt või üldse mitte, sest jäätmeid saab muuta uueks kvaliteetseks ressursiks. Kaalumisel on ühtne jäätmete liigiti kogumise ja märgistamise süsteem.

Üleminekuga ringmajandusele saavad tarbijad suurema sõnaõiguse ja parima kaitse.

 

Linda Läänesaar

Eesti Tarbijakaitse Liidu

Tegevdirektor

6411697

EUROOPA REISIJATEL ON ÕIGUS VALIDA KAS HÜVITISE VÕI VAUTSERI VAHEL.

EUROOPA REISIJATEL ON ÕIGUS VALIDA KAS HÜVITISE  VÕI VAUTSERI VAHEL.

COVID-19 paneb tarbijatele tohutu rahalise koorma ja seepärast vajame me selliseid  lahendusi, mis kaitsevad nii tarbijaid kui reisitööstust, sest vastasel korral saaks tarbijate usaldus reisitööstuse vastu jäädavalt kahjustatud.

Euroopa tarbijaorganisatsioonid on saanud lugematul hulgal tarbijate kaebusi lennuettevõtjate ja reisikorraldajate kohta, kes on petnud EL tarbijaõigust, keeldudes tarbijatele tühistatud reiside eest hüvitist maksmast.

Euroopa Komisjon on juba ennetavalt valitsustele meenutanud, et pakettreisi korralduse või bussi-, lennu- ja laevareisi pileti tühistamise korral on tarbijatel õigus rahalisele tagasimaksele. Ettevõtted, kes pakuvad ainult vautsereid ei järgi EL-i seadusi.

Euroopa Komisjon avaldas 13.mail EL-i riikidele soovituse kutsudes riike kaitsma reisijate õigusi COVID-19 tõttu tühistatud reiside eest ja pakkus välja viisi kuidas tarbijatele pakkuda vabatahtlike vautsereid ja kuidas need muuta tarbijatele atraktiivsemaks, et tarbijad kindlustundega saaksid langetada ohutu ja usaldusväärse valiku.

Tarbijatele peaksid pakkuma erilist huvi tingimused, mille kohaselt vautserid kehtivad 12 kuud ja nende kehtivuse lõppedes tuleb need automaatselt tagasi maksta.

Eesti Tarbijakaitse Liidu poole on pöördunud arvukalt tarbijaid, kelle õigusi on rikutud ja kes on majanduslikult löögi alla sattunud.

Julgustame ka kõiki teisi, kellel on tekkinud probleemid või kes soovivad oma häid ja halbu kogemusi jagada pöörduda meie poole : tarbijakaitseliit@hotmail.com

Ajal, mil me tarbijatena vajame oma õiguste kaitset peavad need olema tagatud meile kõigile nii nagu seadus ette näeb.

 

Linda Läänesaar

Eesti Tarbijakaitse Liidu

tegevdirektor

6411697

Neli ohtlikku viga, mida kodukeemiat kasutades vältida tuleks

Kodukeemia kasutamisel peab olema väga ettevaatlik, kuna neis leiduvad kemikaalid võivad tervisele suurt ohtu kujutada.

Ära sega valgendajat teiste puhastusvahenditega

Valgendajat ei tohiks mitte mingil tingimusel segada teiste puhastusvahenditega, kuna selle käigus võivad tekkida mürgised gaasid, nagu näiteks kloramiini gaas, kirjutab realsimple.com. Valgendajat võib ainult puhta veega lahjendada.

Ära unusta tuba tuulutada

Kangetest kemikaalidest erituvad aurud on tervisele kahjulikud. Seega oleks mõistlik pärast nende kasutamist toad korralikult tuulutada, et mitte mürgiseid gaase sisse hingata. Kodukeemiat kasutades ürita töötada kiirelt, et võimalikult vähe nendega kokku puutuda.

Mõtle hoolega läbi, kus koristusvahendeid hoida

Juhul kui sul on väikesed lapsed või koduloomad, oleks mõistlik hoida kodukeemiat kohas, mis ei ole kergesti ligipääsetav. Kindlasti tuleb toote pakendilt lugeda, kuidas seda hoiustama peab. Enamikku puhastusvahendeid ei tohi näiteks päevavalguse käes hoida. Seega on heaks peidukohaks kapp.

Kasuta tooteid ainult ettenähtud otstarbeks

Kui toode on mõeldud näiteks ainult pliidi puhastamiseks, siis tuleb seda ainult selleks kasutada. Pindade puhastamine vale tootega võib neid kahjustada. Samuti võib toote valesti kasutamine tervisele ohtu kujutada.

Allikas: https://kodustiil.elu24.ee/6964744/neli-ohtlikku-viga-mida-kodukeemiat-kasutades-valtida-tuleks

KULDREEGEL: kuidas e-poes šopates veenduda kaupleja usaldusväärsuses?

Märtsis kasvas e-kaubanduse maht 85% võrreldes eelmise aasta sama perioodiga. See on soodne olukord petturite agaraks tööks. Et ennast ja oma raha kaitsta, tasub veebis šopates rakendada KKK-meetodit.

Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuhi Tõnu Väädi sõnul kasutatakse täna ostude sooritamiseks e-kanaleid rohkem kui kunagi varem. „Nüüd, kui kaubanduskeskused on suletud, on e-poodidest kontaktivaba kaupade tellimine soovitatud ja ka eelistatud viis ostude tegemiseks, olgu tegemist toidu, rõivaste või kodu- ja ehituskaupadega. Et vältida hilisemaid ebameeldivusi või pettuse ohvriks langemist, peaksid ostjad enne tehingu tegemist veenduma, et tegemist on usaldusväärse ostukohaga,“ sõnab Väät.[…]
 
Allikas: https://nipiraamat.ohtuleht.ee/999281/kuldreegel-kuidas-e-poes-sopates-veenduda-kaupleja-usaldusvaarsuses

 

 

Kuidas turvaliselt internetti kasutada?

Internetiavarused on täis pahatahtlikke programme, viiruseid ja petuskeeme, mis võivad pahaaimamatu internetikasutaja kerge vaevaga konksu otsa tõmmata. Selleks, et internetti turvalisemalt kasutada, tasub meeles pidada mõningaid näpunäiteid.

Põhitõed

Kui kahtled, siis kustuta ära

Pahavara ning erinevad skeemid andmete varastamiseks muutuvad järjest targemaks ning kui e-postile saabub kahtlane kiri, mille päritolu sa ei tea, siis targem on kirja mitte avada ja see otse prügikasti saata. Kui siiski oled kahtlase meili avanud, siis kindlasti tuleks vältida kaasas olevate manuste või linkide avamist. […]

Allikas: https://digitark.ee/kuidas-turvaliselt-internetti-kasutada/

 

Soovitused lapsevanemale lapse turvaliseks koduseks e-õppeks

Selgitage lapsele, miks praegu tuleb kodus olla
Rääkige lapsele koroonaviirusest tema vanust arvestades tõepäraselt ja looge usalduslik suhe, et ta julgeks alati küsida asjade kohta, millest ta aru ei saa või millest ärevusse satub. Näiteks uudised või inimeste käitumine sotsiaalmeedias. Arutage, kas tasub nalja heita, kui inimesed ostavad wc-paberit kokku või lehvitavad mobiiltelefoniga aknal.  Hea lugemine, kuidas lapsele koroonaviirusest rääkida […]

Allikas: https://www.targaltinternetis.ee/uudised/2020/03/10-nippi-uudiste-toesuse-hindamiseks/

Ülevaade: mis saab kriisiga ära jäänud ürituste piletitest või aeguvatest kinkekaartidest?

Tarbijakaitseamet pani kokku suure ülevaate küsimustest, mis tarbijatel eriolukorraga seoses tekkida võivad. Vahendame neist olulisemad.

Mida teha, kui kinkekaart või -pilet aegub ajal, mil teenust ei ole võimalik riikliku eriolukorra tõttu lunastada? 

Kui kinkekaart või -pilet aegub olukorras, kus teenust ei ole võimalik riikliku eriolukorra tõttu kasutada, siis on tarbijal õigus lepingust taganeda ja saada tagasi kinkekaardi/pileti eest tasutud summa, teatab tarbijakaitse ja tehnilise järelvalve amet (TTJA).

Seega soovitab amet pöörduda kaupleja poole, kelle poolt on kinkekaart väljastatud. Tasub uurida kaupleja kodulehel olevat infot, sest praeguses olukorras on mitmed kauplejad ise kõik vajaliku info üles pannud.

Kas kaupleja võib keelduda kinkekaardi eest tasutud summa tagasi maksmisest, kui tarbijal oli võimalus kasutada kinkekaarti ettevõtte e-poes, aga mitte kinos (Apollo näitel – e-pood ja raamatupoed on avatud, kuid kino suletud)? 

Tarbijal ei ole õigust lepingust taganeda ja saada tagasi kinkekaardi eest tasutud summa, kui kaupleja pakub kinkekaardi kasutamiseks alternatiivi. Kui tarbija ei saa kinkekaarti kasutada kinos, aga kinkekaardi kasutamine kaupleja e-poes on võimalik, siis lepingust taganemise õigust ei ole.

Kuidas käituda, kui olen tellinud teenuse, nt ürituse korraldus, millest soovin nüüd taganeda?

Esmalt soovitame pöörduda teenusepakkuja poole. Kui teenusepakkujale on makstud ettemaks ja tarbija soovib teenusest loobuda, siis on teenusepakkujal õigus ettemaksust maha arvata juba kantud kulude osa ning sellest ülejäänu peab ta tarbijale tagastama.

Kui aga tarbija ei ole teinud ettemaksu, aga soovib teenusest loobuda, siis on teenusepakkujal õigus nõuda tarbijalt mõistlikku hüvitist juba tehtud kulutuste eest. See, kas ja millised kulud on teenusepakkuja teinud, on tema enda tõendada.

Kas teenuseid saab ka hiljem sama kinkekaardi alusel tarbida (mis sest et aegunud)? 

See on kokkuleppe küsimus kinkekaardi väljastajaga, mitmed kauplejad pakuvad seda võimalust ise. Soovitame pöörduda kinkekaardi väljastanud kaupleja poole. Vaidluse korral saab tarbija tugineda õiguskaitsevahenditele (nõuda kohustuste täitmist, nõuda kahju hüvitamist jne). Kindlasti tuleb sellised kokkulepped sõlmida kirjalikult.

Üritus jäetakse ära koroona leviku pärast, mis saab piletirahast?

Tarbijal saab lepingust taganeda ja küsida tagasi kogu makstud tasu. Kokkuleppel võib tagasimakse asendada ürituse toimumisega hilisemal kuupäeval või anda võimalus külastada mõnd teist aasta lõpupoole toimuvat üritust, kuhu tarbija saab siseneda juba lunastatud pääsmega või hüvitada kulu kinkekaardiga.

TTJA palub tarbijatel arvestada, et hetkel võib ettevõtjatel esineda viivitusi päringutele ja nõuetele vastamisel. “Palume tarbijatelt selles osas mõistvat suhtumist ja kannatust!” seisab ülevaates.

Kui mul on spordiklubiga tähtajaline leping, siis millised tingimused mulle seoses eriolukorraga kehtivad?

Tähtajaliste lepingute puhul soovitab TTJA pöörduda teenusepakkuja poole ning uurida erinevaid võimalusi olukorra lahendamiseks, nt lepingu peatamist, kinkekaarti, hinna alandamist või muud kokkulepet. Samas on tarbijal õigus ka vääramatu jõu tõttu lepingu lõpetada, kuid soovitame seda võimalust kasutada ainult viimase abinõuna.

TTJA palub tarbijatel arvestada, et hetkel võib ettevõtjatel esineda viivitusi päringutele ja nõuetele vastamisel. “Palume tarbijatelt selles osas mõistvat suhtumist ja kannatust!” seisab ülevaates.

Reisikindlustus?

Kui sõlmitud on reisikindlustus, tasub ka kindlustusandjalt täpsemalt uurida kindlustuskaitse ulatuse ja selle tingimuste kohta. See millised reisikindlustuse tingimused tarbijale kehtivad, sõltub konkreetsest sõlmitud lepingust, nt millisesse piirkonda reisid, kui kaua reis kestab ja kas oled sõlminud reisitõrkekindlustuse.

Mida teha, kui soovin 14 päeva jooksul sidevahendi abil sõlmitud lepingust taganeda, kuid riikliku eriolukorra tõttu on ettevõtte tegevus peatatud? Kas 14-päevane taganemisõigus peatub?

Riikliku eriolukorra kehtestamine ei anna kauplejale õigust jätta tarbija pretensioonid lahendamata. Kui tarbija soovib sidevahendi abil sõlmitud lepingust taganeda, peab kaupleja seda tarbijale võimaldama. Juhul kui tarbijal on kaupleja tegevuse või ostetud kauba suhtes pretensioon, on tal õigus see kirjalikult kauplejale esitada ning kaupleja on kohustatud 15 päeva jooksul pretensioonile vastama, teatades nõude rahuldamiseks või kaebuse võimalikust lahendusest.

Tahan osta poest tagavaraks suurema koguse toiduaineid. Kas kauplejal on õigus piirata minu poolt ostetavaid koguseid? 

Kaupleja ei saa otseselt keelata kaubakoguse suurust. Juhul kui kaupleja soovib piirata mõne toidukauba või esmatarbekauba ühekordseid müügikoguseid, tuleb sellekohane teave kindlasti esitada müügikohas nähtaval kohal. Selle küsimuse saab otsustada üksnes kaupleja ja seda otsust peab ta olema suuteline ka põhjendama. Üheski seaduses hetkel sellekohaseid sätteid ei ole ja kaupleja peab oma tegevuses juhinduma kaubandustegevuse headest kommetest ja tavadest.

Mu lend tühistati, mis on mu õigused?

Kui lennuettevõtja lennu tühistab, on reisijal õigus lennupileti raha tagasi saada (kui reis sai alguse EL-st või kolmandast riigist, aga lendu teostas EL vedaja). Lisaks on reisijal õigus lennuettevõtja abile ja hoolitsusele, näiteks toitlustuse või majutuse tagamine, kui inimene ootab esimesel võimalusel toimuvat asenduslendu. Tuleb arvestada, et asendusteekonna pakkumine esimesel võimalusel ei pruugi lennuvedajal olla praegu objektiivselt võimalik.

Kui reisija valib piletiraha tagastamise või asenduslennu hilisemal kokkulepitud kuupäeval, siis ei ole lennuvedajal enam kohustust reisija eest hoolitseda.

Juhul, kui asukohariik on sulgenud piirid ja/või ei toimi rahvusvaheline transport, võtke ühendust välisministeeriumiga e-maili aadressil konsul@mfa.ee, (lisage oma isikuandmed ja probleemi kirjeldus) või Eesti saatkonnaga, et riik saaks teid edasi juhendada.

Kõiki TTJA koostatud küsimusi ja vastuseid saab lugeda siit.

Märksõnad: eriolukordtarbimine

 

Koduleht, logo, graafiline disain - Niine Kodulehed!