ETL: Mustal Reedel osta ainult vajalikku.

ETL  – EESTI TARBIJAKAITSE LIIT

 

25.november 2020

Tallinn, 10141

Sakala 23a

                 

                  Mustal Reedel osta ainult vajalikku.

 

Must Reede on kui avapauk jõuludeni kestvale ostupaanikale ja kogub ka meil üha rohkem populaarsust.

Enne kui tormad homme Musta Reede ostudele tasuks meelde tuletada oma suuremaid eesmärke, investeeringuid ja pangalaenu, et hiljem oma emotsioonioste vaadates ei peaks kibedaid pisaraid neelama.

Samas on see päev hea võimalus soetada vajalikke ja odavamaid kingitusi jõuludeks oma lähedastele ja sõpradele, et mitte sooritada vahetult enne jõule oste kallimate hindadega.

Enne poodi minekut oleks mõislik koostada kindel plaan ja nimekiri kellele ja mida vaja oleks osta.

Võib juhtuda ka nii, et odav hind ei olegi varasemast soodsam, seepärast  tasuks võrrelda samade toodete hindu ka teistes poodides, sest pakkumiste rohkuse tõttu on lihtsam saada petetud.

Kaupmeestel ei ole plaanis sel päeval jääda kahjumisse!

Hinnad kauplustes ja selle e-poodides võivad erineda ka Musta Reede pakkumiste puhul ja seda pigem e-poodide kasuks.

Uurida tasuks müüja käest enne ostu sooritamist ka teavet kauba tagastamistingimuste kohta.

Veebi vahendusel kaupa tellides peaks olema eriti tähelepanelik võltskaupmeeste ja pangakaardipettuste suhtes.

Uurida tuleks kaupmeeste tausta ja mitte kaasa minna petuskeemidega, sest tarbijaõigused sel juhul sind ei kaitse.

Hoolikas tasub olla ka mistahes reklaamide ja linkidega, mis suunavad sind kolmandatele veebilehtedele.

On ka selliseid kaupmehi, kes oma poed sel päeval hoopis sulgevad ja tarbijaid, kes sel päeval midagi ei osta, et mitte osaleda ostuhulluses ja veelgi suurendada maailma ökoloogilist jalajälge.

 

Võtkem neist eeskuju!

Eesti Tarbijakaitse Liit paneb kõigile tarbijatele veelkord südamele :

Kui hind on ainus argument, mille ajel sa asja soetad, siis jäta see pigem ostmata!

 

Linda Läänesaar

Eesti Tarbijakaitse Liidu

Tegevdirektor

6411697

TTJA: Euroopa Liidu siseselt ei saa keelduda kaupade müügist

Euroopa Liidu siseselt ei saa keelduda kaupade müügist

„Kahjuks Teie asukohta me ei tarni“ või “Paraku ei ole antud krediitkaart meie poes aktsepteeritav“ on teated, mida välismaistes netipoodides aegajalt kuvatakse. Millisel juhul on tegemist lihtsalt kaupleja valikuga tarnepiirkonna osas ja millal geoblokeeringu ehk asukohapõhise tõkestamisega, selgitab EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru.

Euroopa Liidus tegutsev kaupleja ei tohi e-poes keelduda kaupade müügist teise liikmesriigi tarbijale. Näiteks on keelatud takistada ostmist nii, et rippmenüüs puudub võimalus valida asukohariigiks Eesti, mistõttu ei pääsegi tarbija edasi kaupu valima. Keelatud on ka olukord, kus tarbijal ei võimaldata ostu vormistamisel või kasutajaks registreerimisel sisestada teatud liikmesriigis, näiteks Eestis asuvat aadressi ning seetõttu pole võimalik e-poes edasi liikuda.

Lubatud pole kasutada ka tarbijate automaatset ümbersuunamist uuele veebilehele. Kui kauplejal on loodud erinevate riikide jaoks eraldi veebipoed,  Eesti turu jaoks .ee lõpuga, Leedu turu jaoks .lt ning Saksamaa tarbijatele .de lõpuga veebilehed, peab tarbija saama omal valikul oste sooritada kõikidest selle ettevõtte e-poodidest. Näiteks Eesti tarbija, kes leiab .lt lõpuga veebipoest odavama hinnaga tooteid või laiema tootevaliku, kui Eestisse suunatud lehelt, peab saama Leedu saidilt ka osta. Kui kaupleja siiski kasutab tarbija ümbersuunamist ostja asukohariigi turule loodud saidile, tuleb selleks tarbijalt küsida selgesõnalist nõusolekut. Lisaks peab tarbija saama algsele saidile alati naasta.

Kolmas keelatud ostu tõkestamise meetod on maksevahendist keeldumine. Kui Prantsusmaa veebikaupleja aktsepteerib VISA krediitkaarti Prantsusmaa tarbijate puhul, tuleb seda teha ka Eesti tarbijate puhul. Teise liikmesriigi tarbijatele tuleb pakkuda samasuguseid maksevõimalusi nagu kohalikele.

Müügist ei tohi keelduda, kuid kohaletoimetamise viisid on kaupleja valida

Kuigi kauba müümisest ei tohi EL-s tarbija asukohariigist lähtuvalt keelduda, on kauplejatel õigus ise valida kui ulatuslikult nad tegutsevad. Seetõttu ei saa kohustada kauplejaid kaupu tarnima kõikidesse riikidesse või väljaspoole enda asukohariiki. E-kaupleja saab valida, kas pakub tarnet tarbija elukohariiki, või tuleb tarbija ise kaubale kokkulepitud kohta järele.

Näiteks, kui Eesti tarbija soovib osta nutikella Hollandi veebipoest, mis pakub tarnet vaid Hollandi piires, ei tohi kaupleja tehingust keelduda, kui tarbija nõustub kellale ise järele tulema või vormistab kättetoimetamise Hollandis asuvale aadressile.

Millega tuleb vahendusfirmasid kasutades  arvestada

Tarbijate huvi osta teiste riikide e-poodidest, kes tarnet ei paku, on küllaltki suur. Põhjus eelkõige soodsamates hindades aga ka laiemas või Eestis puuduvas kaubavalikus. Teise liikmesriiki ise kaubale järele minek ei ole tavaliselt kulude tõttu mõistlik, mistõttu kasutatakse tarnimiseks välismaal elavate tuttavate abi või tellitud transporti ehk kauba edasisaatmise teenust pakkuvaid vahendusfirmasid.

Kaupade edasisaatmise teenuse kasutamisel on väga oluline enne kliendiks hakkamist endale selgeks teha, kuidas teenus töötab. Eelkõige tuleb vaadata, kas e-poega teeb tehingu ehk kauba ostab tarbija või transporti pakkuv vahendusfirma. Kui e-poes vormistab ostu vahendusfirma, ei kehti tehingule 14-päevane taganemisõigus, 2-aastane pretensiooni esitamise õigus ega muud tarbijate seaduslikud õigused. Sel juhul on tegemist juriidiliste isikute vahelise ostutehinguga, mistõttu ei saa hilisemate probleemide või vaidluste puhul kauba kvaliteedi osas tarbijakaitselt abi paluda.

Kui ostu vormistab teise riigi e-poes tarbija, kes edasisaatmise teenuse kasutamiseks sisestab tarneaadressiks ning kontaktideks vahendusfirma poolt vormistatud kliendiandmed, on oluline jälgida lubatud tarnekiirust. Eelkõige mõjutab tarnekiirus tarbija õigust 14-päeva jooksul ostust taganeda. Taganemistähtaeg algab kauba üleandmisest tarbijale, vahendusfirma kasutamisel aga tellimuse jõudmisest vahendusfirmasse. Seega peab tarbija olema veendunud, et kaup jõuab temani aja jooksul, mil taganemisõigus veel kehtib. Samuti on oluline endale selgeks teha, kuidas toimub kauba tagastamine juhul, kui see ei sobi või osutub defektseks ning millised kulud sellega kaasnevad.

Kaebused seoses edasisaatmise teenust pakkuvate firmadega

EL tarbija nõustamiskeskusele on laekunud mitmeid kaebusi seoses edasisaatmise teenusega. Näiteks esineb olukordi, kus tarbija on kauba eest e-poes tasunud, kuid kaup ei jõua tarbijani. Kui kaup on tarbija sisestatud vahendusfirmale kuuluvale aadressile kohale toimetatud, siis edasise paki liikumise eest e-pood ei vastuta. Kui edasisaatmise teenust pakkuvale firmale on tarbija tasunud vaid transpordi eest, on äärmiselt keeruline, kui mitte võimatu, nõuda neilt kogu kahju ehk ka kadunud toote maksumuse hüvitamist. Seega tuleks vahendusfirma vastutus tellimuse kaotsi mineku korral enne tehingusse astumist väga selgelt kindlaks teha ning võimalusel ka näiteks e-kirja teel üle küsida.

Tervitades

EL tarbija nõustamiskeskus

ETL: Euroopa Komisjon avaldas viie aasta tarbijapoliitika tegevuskava.

ETL EESTI TARBIJAKAITSE LIIT

 

13.november 2020

Tallinn 10141

Sakala 23a

 

  Euroopa Komisjon avaldas viie aasta tarbijapoliitika tegevuskava.

Uues tegevuskavas esitatakse ELi tarbijapoliitika visioon 2020-2025 aastateks.

Uus tarbijakaitse tegevuskava annab tarbijapoliitikale uue strateegilise raamistiku viies prioriteetses valdkonnas:

  • Tarbijate võimestamine nii rohe- kui digiüleminekul;
  • haavatavate tarbijate kaitsmine;
  • tarbijaõiguste efektiivne jõustamine;
  • rahvusvaheline koostöö

Tegevuskava täiendab ka selliseid komisjoni algatusi nagu roheline kokkulepe ja ringmajanduse tegevuskava.

Tegevuskava fookuses on rohe- ja digitaalne üleminek, aga samuti COVID-19 pandeemia järgne majanduse taastamine.

Tarbijaid vajavad paremat teavitust toodete jätkusuutlikkuse kohta ja kaitset rohepesu ja toodete varajase vananemise kohta.

Komisjoni kava soodustab ka toodete parandamise edendamist ning julgustab tarbijaid soetama kestlikke ja ringluspõhisemaid tooteid.

Kavas on parandada tehisintellekti reegleid ja tooteohutuse seadust, aga samuti vajavad ülevaatamist tarbijakrediidi ja finantsteenuste turustamist käsitlevad direktiivid.

Üldise tooteohutuse direktiivi (2001/95/EÜ)  ülevaatamise eesmärk on ajakohastada ajale jalgu jäänud direktiivi  arvestades uusimate tehnoloogiate ja internetimüügist tulenevate probleemidega, aga samuti tagama toiduks mittekasutavate tarbekaupade ohutuse, parema jõustamise ja tõhusama järelevalve.

Tehisintellekti süsteemid võivad positiivselt mõjutada meie elu, kuid see võib viia ka manipuleerimiseni, diskrimineerimiseni ja autonoomia kaotamiseni.

Praegu kehtivad tarbijakaitse, eraelu puutumatuse ja vastutuse reeglid ei ole kooskõlas eesmärgiga kaitsta tarbijaid tehisintellekti tagajärgede eest.

Just nüüd, ajal kui COVID-19 teine laine räsib kogu Euroopat, vajavad tarbijad kindlustunnet ja uuel tarbijapoliitikal on ülitähtis roll selle usalduse tekitamisel, et pandeemia tekitatud majanduskriisist taastuda.

Komisjon analüüsib ja hindab pandeemia pikaajalist mõju tarbimisharjumustele, et planeerida edasisi poliitilisi algatusi.

Lapsed, eakad või puuetega inimesed vajavad eri kaitsemeetmeid, sest nad on eriliselt haavatavad rahalises plaanis, aga nad vajavad ka nõustamist asjakohase teabe leidmiseks internetist ja väljaspool seda.

Ülioluline  prioriteet võitlemaks ebaausate kaubandustavade vastu on tarbijaõiguste tõhus jõustamine.

Seadusi rikkuvad lennufirmad ja veebiplatvormide pettused, tervisetoodete hindadega manipuleerimised jne. on tarbijatele tekitanud korvamatut kahju.

Tuletame reisijatele siinkohal veelkord meelde, et nende õiguste täielik kaitse reisi tühistamise korral on tagatud ja nad peavad seda õigust kasutama.

Üleilmastunud maailmas on väga olulise tähtsusega piiriülene koostöö ja 2021. aastal on komisjonil plaanis välja töötada tegevuskava Hiinaga suurendamaks müüdavate toodete ohutust.

Eesti Tarbijakaitse Liit osales 2020. aasta juunis Komisjoni algatatud avalikus arutelus andes omapoolse panuse ELi tarbijakaitse tegevuskava koostamisse ja ootame pikisilmi kõiki neid hüvesid, mis lähiaastatel tarbijateni peavad jõudma.

Tarbijate huvide kaasamine kõikidesse asjakohastesse poliitika valdkondadesse on meie,  kui tarbijate esindusorganisatsiooni –  südameasi.

 

Linda Läänesaar

ETLi tegevdirektor

6411697

 

TTJA: Kuidas valida näomaski? Loe täpsemalt TTJA juhisest

Kuidas valida näomaski? Loe täpsemalt TTJA juhisest

 

Eesti turul levivad väga erineva välimuse ja kvaliteediomadustega korduvkasutatavad näomaskid ja selleks, et maskikandja saaks teha teadlikuma valiku, on Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) koostanud juhised miinimumnõuetest Eestis turustatavatele laiatarbe näokatetele. Juhend on leitav SIIT.

TTJA tehnikaosakonna juhataja Ingrid Teinemaa sõnul on väga oluline endale aru anda juba maski valides, et kas mask on piisavalt turvaline nii enda kui teiste lähedal toimetavate inimeste jaoks. Igal müüdaval maskil peab juures asuma detailne juhend, kus näiteks on välja toodud, et kas tegu on ühekordse või korduvkasutatava maskiga; ning kas korduvkasutatav mask on vähemasti 60 kraadise kuumuse juures pestav või et kas see on tehtud piisavalt õhus levivaid osakesi kinni hoidvast materjalist. „Müügikohas endale korduvkasutatavat maski valides jälgi kindlasti tootega kaasasolevat infot ja märgistust. Samuti tuleb maski kindlasti kanda ja hooldada vastavalt tootja juhistele,“ pani ta ostjatele südamele.

Korduvkasutatava maski pakendil või kaasasoleval infolehel peab kirjas olema alljärgnev info:

 

  • filtreerimistõhusus ja osakeste suurus, millega seda on katsetatud;
  • viide, kas tegu on korduvkasutatava või ühekordse näomaskiga;
  • korduvkasutatava maski puhul lisaks teave, et „maski tuleb puhastada vastavalt tootja juhistele pärast iga kasutamist“ ning lisatud peavad olema juhised toote puhastamiseks/pesemiseks. PS! Viirusosakesed hävinevad alates 60-kraadise pesu puhul. Näiteks, kui juhisel on viidatud 40-kraadisele pesule ja puuduvad viited teistele puhastusjuhistele, mis tagaks viirusosakeste hävinemise, ei saa sellist toodet pidada korduval kasutamisel kasutajale ohutuks;
  • kasutusjuhised (kuidas näokate/mask peab olema paigaldatud jms – võib olla piktogrammidena);
  • lisatud peab olema muu hulgas järgmine teave: „Kontrollige alati, et näokate oleks õigesti sätitud ja kataks teie nina, suu ja lõua; habe võib vähendada filtreerimistõhusust.“ Samuti peab olema lisatud järgmine info: „Näokatte kasutamine ei asenda teisi kaitsemeetmeid nagu regulaarne kätepesu, vajalik distantsihoidmine jms.“;
  • lisatud peab olema hoiatus: „Hoiatus/tähelepanu! Tegu ei ole meditsiinilise maski ega isikukaitsevahendiga. Näokate/mask piirab kasutaja hingamisteedest piisakeste lendumist keskkonda.“ (vastav hoiatus peab olema kergesti märgatav);
  • tootja ja/või importija nimi ja kontaktandmed;
  • toote identifitseerimisvahend (mudeli-, partiinumber vms).

 

Sama märgistus peab olema ka e-poes toote kirjelduse juures.

 

„Selline mask, millel ei ole üldse mingisugust infot kaasas või e-poes ei ole vastavat kirjeldust toote juures, jätkem pigem ostmata,“ soovitas Teinemaa. Ta lisas, et näomask vähendab viiruse levikut vaid siis, kui samal ajal täita ka teisi ennetavaid meetmeid – püsida haigena kodus, hoia teiste inimestega distantsi ja täita hügieeninõudeid.

NB, arvestatavate kaitseomadustega maski saab inimene ka ise teha. Vaata TTJA juhendeid, kuidas ise valmistada korduvkasutatavat maski:

 „Kuidas valmistada kodus mask 5 minutiga?“  

„Isetehtud maski valmistamise soovitused eraisikutele ja Meditsiinilise maski valmistamise juhised ettevõtjatele“ .

TTJA juhib tähelepanu, et toote ohutuse ja nõuetele vastavuse eest vastutab alati tootja/maaletooja.

 

 

Lugupidamisega

 

Airi Ilisson

Kommunikatsioonijuht

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet

Tel 6201904|5030329| airi.ilisson@ttja.ee | www.ttja.ee

Endla 10A, 10142 Tallinn

 

[Kärbitud sõnum]  Vaadake kogu kirja

Manuste ala

VastaEdasta

TTJA: Viis nõuannet tarbijaile e-esmaspäeva puhuks

Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse pressiteade, TTJA
9. november 2020

Viis nõuannet tarbijaile e-esmaspäeva puhuks

E-esmaspäeval hoogustub e-ostlemine, mistõttu saab ka Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus alati sel ajal hulgaliselt küsimusi tarbijatelt. Keskuse juhataja Kristina Tammaru toob välja viis kõige enam küsitud küsimust koos vastustega.

  1. Kuidas hinnata e-kaupleja usaldusväärsust?

Vaata, milliseid andmeid netikaupleja enda kohta avaldab. EL-s registreeritud e-poodidel on seadusega ette nähtud andmete avaldamine, mis võimaldab neid tuvastada: ärinimi, tegutsemiskoha aadress, e-postiaadress, ettevõtte telefoninumber jms. Veebipoed, mille veebiaadressis sisaldub näiteks .uk või .de, ei pruugi sugugi olla Suurbritannia või Saksamaa ettevõtted. Samuti ei saa vaid veebilehel kasutatud keele järgi hinnata kaupleja päritolu. E-poed, mille kontaktide lingi alt ei avane andmeid kaupleja kohta, vaid pakutakse võimalust võtta veebivormi kasutades kauplejaga ühendust, ei ole usaldusväärsed.

  1. Kui kaua pean ma kauba kohaletoimetamist ootama?

Tellimus tuleb täita kokkulepitud ajaks ehk vastavalt sellele, mis on veebipoes tarneajaks märgitud. Kui tarneaega ei ole avaldatud, peab kaup saabuma 30 päeva jooksul alates päevast, mil leping sõlmiti. Kui kaupleja tähtaegadest kinni ei pea, saab tarbija nõuda kauba kättetoimetamist lisatähtaja jooksul. Kui kaupleja ei toimeta kaupa kohale ka lisatähtaja jooksul, on tarbijal õigus tellimus tühistada ja saada viivituseta tagasi e-poele makstud summad.

  1. Millisest ajast algab 14-päevane taganemise õigus?

14-päevast taganemisõigust arvestatakse ajast, mil tarbija saab kauba kätte. Lepingu sõlmimine või makse teostamine, kauba teele panemine või selle jõudmine näiteks pakiautomaati ei tohi olla 14-päevase taganemisperioodi alguseks.

  1. Millise summa peab kaupleja tarbijale tagastama?

14-päevase taganemisõiguse kasutamisel tuleb kauplejal tagastada tarbijale kogu makstud summa. See hõlmab lisaks kauba hinnale ka tarbija tasutud saatekulusid. Tagastamisega seoses tohib tarbija õlule panna üksnes kauba tagasi saatmisega seotud kulud. Aga ka seda vaid juhul, kui see oli kirjas ostueelses teabes!

  1. Kui kaua on kauplejal aega raha tagasi maksmiseks, kui tarbija soovib kauba tagasi saata?

E-kauplejal on kohustus tagastada tarbijale raha 14-päeva jooksul pärast taganemisavalduse saamist. Kui tarbija teeb taganemisavalduse ühel päeval, kuid postitab toote alles mitmed päevad hiljem, on kauplejal õigus põhjendatud kahtluse korral  tagasimaksega viivitada, kuni kaup on temani jõudnud või tarbija on esitanud kauba postitamist kinnitava tõendi.

Lisainfo: Kristina Vaksmaa-Tammaru, kristina.vaksmaa@consumer.ee, EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja, TTJA, 510 1729

Delfi: Kolm asja, millega pead Hiinast pakke tellides kindlasti arvestama

Kuigi koroonapandeemia algul kogu Hiina pakivoog peatus, on nüüd kogu rahvusvaheline e-kaubandus taas tuure kogumas. Omniva pani kirja kolm olulist teadmist, mida pandeemiaaegseid või -järgseid pakke oodates silmas pidada.

1. Ole kriitiline, kui jälgimisinfo sissekanne näitab Eestit

Tähele tasub panna seda, et kui tracking-keskkonda tekib paki kohta esimene sündmus, mille asukohaks kuvatakse „Eesti”, tähendab see sageli seda, et saadetis on saatjariigi eksporditerminalist Eesti poole väljunud. See tähendab, et füüsiliselt Eesti pinnale jõudmiseks võib kuluda lennutranspordi puhul veel mitmeid päevi, laeva- või raudteetranspordi puhul nädalaid või isegi kuid […]

allikas: https://kasulik.delfi.ee/news/roomugataidetud/kolm-asja-millega-pead-hiinast-pakke-tellides-kindlasti-arvestama?id=91551009

 

ETL: 1.novembrist hakkavad kehtima uued energiamärgise eeskirjad.

  ETL    EESTI TARBIJAKAITSE LIIT

 

    1.novembrist hakkavad kehtima uued energiamärgise eeskirjad.

 

Uue seadusega eemaldatakse energiamärgisel siiani olnud klassid A+, A++ ja A+++, millega tarbijad on jõudnud juba küll  harjuda, aga nagu uuringud on näidanud vaid  iga neljas tarbija mõistab, et A+ külmkapp on tegelikult turul kõige vähem energiatõhusam.

Uus energiamärgis tõuseb hästi mõistetud seitsmeastmelisele AG värviskaalale.

Kasutusele võetakse rangemad standardid ja mõõtmismeetodid seadmete energiatõhususe arvutamiseks.

Erinevused praeguse ja uue skoori vahel  tulenevad Euroopa Komisjoni täpsustatud mõõtmismeetoditest.

Energiamärgise ümberkorraldamise eesmärk on motiveerida ka tootjaid tegema uuendusi ja tootma tõhusamaid tooteid.

Uued märgised saavad pesumasinad, pesumasinad-kuivatid, külmikud, sügavkülmikud ja pesumasinad.

Tarbijad hakkavad poodides nägema uusi märgiseid alates 1.märtsist 2021, seega praegu toimub neljakuune ülemineku periood, mis on vajalik tootjate ja tarnijate kohanemiseks.

Praegu veel ei hõlma märgise muudatused kuivateid, ahjusid ja õhupuhasteid. Nende ülevaatamine toimub 2022.aastal.

Lisaks energiatõhususe klassidele hakkavad kehtima alates 1.märtsist 2021 ka uued  ökodisaini regulatsioonid, mille eesmärgiks on  vähendada kodumasinate mõju keskkonnale kogu nende elutsükli vältel.

Seega, kui avastate värskelt ostetud pesumasinat, külmikut või televiisorit lahti pakkides karbis ja pakendil erinevad energiamärgised, siis muretsemiseks ei ole põhjust – see on vaid üleminek paremale sildile, küll aga nende toodete energiatõhusus võib langeda madalamale.

 

Eesti Tarbijakaitse Liit on seisukohal, et uue EL-i energiamärgise ülevõtmisega 2021. aastal  saavad tarbijad uue elektriseadme ostmisel selgemast ja vajalikust teabest kasu, et langetada keskkonnateadlik valik.

 

Kui tarbijatel on küsimusi uue energiamärgise kohta võtke meiega ühendust : tarbijakaitseliit@hotmail.com

 

Linda Läänesaar

Eesti Tarbijakaitse Liidu

Tegevdirektor

6411697

Oluline info Terviseametilt koroonaviiruse kohta / Важна информация о коронавирусе от Департамента здоровья / Important information on coronavirus from the Estonian Health Board

Hea Eesti inimene!

Edastame kõige olulisema info koroonaviiruse kohta.

Koroonaviirus levib inimeselt inimesele piisknakkuse kaudu, peamiselt lähikontaktis haigestunud inimesega. Viiruse peamised sümptomid on peavalu, ninakinnisus, köha, väsimus, lihasvalu, nohu, kurguvalu ja palavik. Raskematel juhtudel võivad tekkida hingamisraskused, rindkere valud, häired kõnes ja liigutustes.

Koroonaviiruse eripära on, et haigestunud inimene võib olla nakkusohtlik mitu päeva enne sümptomite teket. Nii võid eneselegi teadmata viirust levitada ja hiljem on sageli juba võimatu selgeks teha, kellega nakkusohtlikul perioodil kokku puutusid. Kõige enam ohustab koroonaviirus eakaid ja nõrgema tervisega inimesi.

Selleks, et kaitsta viiruse eest ennast, oma pere ja sugulasi, sõpru ning kolleege, saame ise teha lihtsaid asju, mille mõju on väga suur:

1.      Hoia vahet! Parim viis nakatumise vältimiseks on hoida teistest inimestest ohutut vahemaad (vähemalt 2 meetrit). Niiviisi on väiksem tõenäosus, et haigestunud inimeselt jõuavad piisknakkuse nähtamatud osakesed sinuni. Kinnistes ruumides tasub olla võimalikult väikese seltskonnaga ja hajutatult.
2.      Laadi Google Play <https://play.google.com/store/apps/details?id=ee.tehik.hoia&fbclid=IwAR0aeS5CQ79sOmvhK0yEKbtokwsWSThEdRnN8r5XJq2KfNK1we2icRVEqe4>  või App Store <https://apps.apple.com/app/id1515441601?fbclid=IwAR0aeS5CQ79sOmvhK0yEKbtokwsWSThEdRnN8r5XJq2KfNK1we2icRVEqe4> ‘i kaudu oma telefoni mobiilirakendus HOIA! Äpp hoiatab sind, kui oled olnud lähikontaktis koroonaviirusesse haigestunud inimesega. Samuti saad rakenduse kaudu anonüümselt teavitada teisi, kui oled ise haigeks jäänud. Äpi kasutamine on privaatne ja turvaline. Saadetud teavitused ei ütle millal, kui kaua ja kus kasutaja nakatunuga kokku puutus ning seega ei ole ka võimalik selle põhjal tuvastada, kes oli nakatunu. Seda infot ei saa ka riik, äpi tootja, telefoni tootja ega ükski teine rakenduse kasutaja.

Turvakaalutlustel on HOIA kasutamine piiratud viimase viie aasta jooksul toodetud telefonidega. Android telefonidest sobivad seega kõik telefonid, mis toetavad Android 6.0 operatsioonisüsteemi. Apple’i telefonidest sobivad kõik, mis toetavad iOS 13.5 operatsioonisüsteemi (alates iPhone 6S). Tutvu HOIA rakendusega lähemalt veebilehel www.hoia.me <https://www.hoia.me/> . Õigeaegne hoiatus võib päästa kellegi elu. Soovitame kõigil rakenduse alla laadida.

3.      Haigena või lähikontaktsena püsi kodus! Kui oled haige või olnud koroonapositiivse inimesega lähikontaktis, jää kohe koju. Koroonaviiruse kahtluse korral helista oma perearstile või perearsti nõuandetelefonile 1220 ja küsi nõu. Vajadusel suunab arst sind koroonaviiruse testimisele. Ära mine koroonaviiruse kahtlusega EMOsse, seal võid ohustada teisi inimesi.
4.      Kanna maski! Mask peab katma nii nina kui ka suu. Hoolitse, et ka sinu teistel pereliikmetel on mask alati kaasas.
5.      Pese käsi! Enda ja oma lähedaste nakatumisriski saab oluliselt vähendada sageli ja hoolikalt käsi pestes. Ära puuduta pesemata kätega oma suud, nina ega silmi. Tervita teisi inimesi kätlemata.

Terviseamet
www.terviseamet.ee <https://www.terviseamet.ee/et>

Дорогой житель Эстонии!

Делимся с вами самой важной информацией о коронавирусе.

Коронавирус передается от человека к человеку воздушно-капельным путем, в основном при тесном контакте с инфицированным человеком. Основные симптомы вируса – это головная боль, заложенность носа, кашель, усталость, мышечные боли, насморк, боль в горле и повышенная температура. В более тяжелых случаях может возникнуть затрудненное дыхание, боль в груди, нарушение речи и движений.

Особенность коронавируса в том, что инфицированный человек может заражать других за несколько дней до появления симптомов. Таким образом, вы можете передать вирус другому человеку, потом трудно вспомнить с кем вы контактировали во время периода, когда были заразны. Коронавирус представляет наибольшую опасность для пожилых людей и людей с более слабым здоровьем.

Чтобы защитить себя, свою семью и родственников, друзей и коллег от вируса, мы можем соблюдать простые правила, которые имеют большое влияние:

1.      Держите дистанцию! Лучший способ предотвратить заражение – это держаться на безопасном расстоянии от других людей (не менее 2 метров). Это снижает вероятность того, что невидимые частицы вируса попадут на вас. В закрытых помещениях необходимо находиться как можно в меньшем кругу людей и рассредоточиться.
2.      Скачайте в Google Play <https://play.google.com/store/apps/details?id=ee.tehik.hoia&fbclid=IwAR0aeS5CQ79sOmvhK0yEKbtokwsWSThEdRnN8r5XJq2KfNK1we2icRVEqe4>  или App Store <https://apps.apple.com/app/id1515441601?fbclid=IwAR0aeS5CQ79sOmvhK0yEKbtokwsWSThEdRnN8r5XJq2KfNK1we2icRVEqe4>  мобильное приложение HOIA! HOIA предупредит вас, если вы были в тесном контакте с заболевшим, у которого подтвержден коронавирус. Если вы заболели, то вы также сможете анонимно оповестить других пользователей приложения, с которыми вы контактировали. Использование приложения конфиденциально и безопасно. В отправленных уведомлениях не указывается когда, как долго и где пользователь контактировал с носителем коронавируса, поэтому невозможно определить, кто именно из контактов болеет. Эта информация также недоступна для государства, производителя приложения, производителя телефона или любого другого пользователя приложения.

Исходя из соображений безопасности использование мобильного приложения HOIA доступно для телефонов, которые были произведены за последние пять лет. Поэтому телефоны Android, которые поддерживают операционную систему Android 6.0, подходят. Телефоны Apple, поддерживающие операционную систему iOS 13.5 (начиная с iPhone 6S) также подходят для скачивания приложения. Узнайте больше о приложении HOIA на www.hoia.me/ru. Своевременное предупреждение может спасти чью-то жизнь. Мы рекомендуем всем скачать приложение.

3.      Заболевшим или контактным оставайтесь дома! Если вы заболели или контактировали с человеком, который болен коронавирусом, немедленно оставайтесь дома. При подозрении на коронавирус свяжитесь со своим семейным врачом или позвоните на консультационный номер семейных врачей 1220 и спросите совета. При необходимости врач направит вас на тестирование. Если у вас есть подозрения на коронавирус, не ходите в отделение неотложной медицины, вы можете заразить других людей!
4.      Носите маску! Маска должна закрывать нос и рот. Следите за тем, чтобы у других членов вашей семьи всегда была с собой маска.
5.      Регулярно мойте или дезинфицируйте руки! Вы можете значительно снизить риск заражения себя и своих близких, если будете часто и тщательно мыть руки. Не трогайте грязными руками рот, нос и глаза. Обходитесь без рукопожатий.

Департамент здоровья
www.terviseamet.ee/ru

Dear Estonian resident,

We are sending you the most important information on the coronavirus. Coronavirus spreads from person to person via droplets, mainly in close contact with an infected person. The most common symptoms are headache, stuffy or runny nose, cough, fatigue, muscle pain, runny nose, sore throat and fever. In severe cases, one might develop breathing difficulties, chest pains and problems with speech and movement.

It is characteristic of the coronavirus that an infected person may be contagious several days before symptoms appear. You may spread the virus without knowing it, and later it is often impossible to identify who you met during the infectious period. The elderly and people with weakened immune systems are at higher risk from the coronavirus.

In order to protect yourself, your family, friends and colleagues, you can take simple steps that have a big impact:

1.      Keep your distance! The best way to prevent infection is to keep a safe distance from others (at least 2 meters). This makes it less likely for invisible droplets from the infected person to reach you. In enclosed spaces, it is best to keep your group as small as possible and spread out.
2.      Download the mobile app HOIA to your phone via Google Play <https://play.google.com/store/apps/details?id=ee.tehik.hoia&fbclid=IwAR0aeS5CQ79sOmvhK0yEKbtokwsWSThEdRnN8r5XJq2KfNK1we2icRVEqe4>  or App Store <https://apps.apple.com/app/id1515441601?fbclid=IwAR0aeS5CQ79sOmvhK0yEKbtokwsWSThEdRnN8r5XJq2KfNK1we2icRVEqe4> ! The app warns you when you have been in close contact with an infected person. The app also allows you to notify others anonymously if you have fallen ill. Using the app is private and secure. The notifications sent do not tell when, for how long and where the app user came in contact with an infected person; therefore, it is not possible to identify that person. This information is not available to the government, developer of the app, mobile phone manufacturer or any other app user.

For security reasons, HOIA use is restricted to phones manufactured in the last five years. Therefore, all Android phones that support Android 6.0 operating system and all Apple phones that support iOS 13.5 operating system (from iPhone 6S) are compatible. Find out more about the HOIA app on the website www.hoia.me/en. A timely warning can save someone’s life. We recommend everyone to download the application.

3.      Stay at home if you are ill or a close contact of an infected person! If you are ill or you have been in close contact with an infected person, stay at home. If you suspect that you have the coronavirus, call your family doctor or the family doctors’ hotline 1220 and ask for advice. If necessary, the doctor will refer you to coronavirus testing. If you suspect infection, do not go to the emergency room, as you may pose a risk to others.
4.      Wear a mask! The mask should cover both the nose and mouth.Make sure that your family members always have a mask with them as well.
5.      Wash your hands! The risk of infection to yourself and your close ones can be significantly reduced by washing hands carefully and often. Avoid touching your mouth, nose and eyes with unwashed hands. Greet people without shaking hands.

The Estonian Health Board
www.terviseamet.ee/en

TTJA: EL tarbija nõustamiskeskus: tarbijad vaidlevad välismaiste korraldajatega ära jäänud ürituste pärast

EL tarbija nõustamiskeskuse pressiteade, TTJA

  1. oktoober 2020

EL tarbija nõustamiskeskus: tarbijad vaidlevad välismaiste korraldajatega ära jäänud ürituste pärast

Koroonakriis põhjustas enamus ürituste, sealhulgas kontsertide ära jäämise. Sageli on Eestis toimuma pidanud kontsertide korraldajateks teise riigi ettevõtjad, mistõttu laekub Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskusele kaebusi piletiraha tagasi nõudvatelt tarbijatelt. Enamasti käivad vaidlused Lätis registreeritud korraldajatega, kes pakuvad tarbijatele piletiraha tagastamise asemel uut kuupäeva ürituse külastamiseks, kuid valdavalt tarbijatele see ei sobi.

„Tarbijad peaks alati enne pileti ostmist vaatama, kes on kontserdi korraldaja, sest ürituse toimumise eest vastutab just korraldaja, mitte pileteid müüv ettevõte. Ürituse ära jäämisel tuleb tarbijal pretensioon ning raha tagastamise nõue esitada korraldajale. Reeglina on teave korraldaja kohta märgitud piletimüügi keskkonnas ja piletil,“ selgitas EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru.

Teise riigi korraldaja vastu suunatud kaebuste puhul sõltuvad tarbija õigused näiteks sellest, kas üritus pidi toimuma Eestis või mõnes muus riigis. Kui koroonaleviku tõttu tühistatud üritus pidi aset leidma Eestis, on tarbija õigused reguleeritud Eestis kehtivate seadustega. Tarbija võib korraldajaga kokku leppida, et tagasimakse asemel saab tarbija pileti hiljem toimuvale üritusele või hüvitatakse kulu kinkekaardiga. Kui nimetatud alternatiivid tarbijale ei sobi, on õigus lepingust taganeda ja küsida tagasi kogu makstud tasu. Teises riigis toimuma pidanud ürituste korral sõltuvad tarbija õigused vastava riigi seadustest ning osades riikides on raha tagasi saamisele kehtestatud teatud tingimused.

Lisaks kontserdi eest tasutud piletirahale on tarbijatel ürituste tühistamise korral ka muid võimalikke lisakulusid. „Näiteks teises riigis toimuma pidanud ürituse puhul võib tarbija olla teinud kulutusi ka hotellile, lennupiletitele või näiteks autorendile. Selliste teenuste tasuta tühistamine või muutmine sõltub konkreetsetest lepingutingimustest ehk sellest, milles broneerimisel on kokku lepitud. Seega, kui tarbijal on broneeritud tühistamisvõimaluseta majutus, ei anna kontserdi ära jäämine tarbijale alust nõuda hotellilt ettemakstud raha tagastamist,“ kommenteeris Tammaru.

Kui piletid on ostetud Eestist ning ka ürituse toimumispaik on Eesti, kuid kontserdi korraldaja on teises riigis registreeritud ettevõte, puudub tarbijal võimalus kaebuse lahendamiseks Eesti tarbijavaidluste komisjonis. Komisjonil on pädevus lahendada vaid vaidlusi, mille üheks osapooleks on Eestis registreeritud ettevõte. Teise EL riigi kauplejaga tekkinud vaidluste korral  pakub kaebuse lahendamise teenust EL tarbija nõustamiskeskus, mis on üle-euroopalise tarbijakeskuste võrgustiku ECC-Net liige.

Tarbijatel, kes on tasunud piletite eest krediitkaardiga ning üritus on tühistatud, tasub probleemi mittelahenemisel uurida kaardi väljastanud pangast makse tagasikutsumise võimaluste (chargeback menetlus) kohta.

Lisaks kontsertide ära jäämisele on tarbijate kaebused aeg-ajalt seotud ka sellega, et väljakuulutatud peaesineja või -esinejad jäid tulemata. Tarbija õigus sellises olukorras piletiraha tagasi saada sõltub konkreetse juhtumi asjaoludest. „Näiteks olukorras, kus tarbija on enne kontserdialale sisenemist teadlik, et väljakuulutatud peaesineja ei esine, kuid otsustab siiski kontserti kuulata, ei saa hiljem nõuda piletiraha tagastamist. Seda põhjusel, et tarbija nõustus kavas toimunud muudatustega ning korraldaja on ostetud teenuse ehk kontserdi tarbijale osutanud,“ lisas Tammaru.

Juhul, kui peaesineja ärajäämine või muud olulised muudatused selguvad alles pärast kontserdialale sisenemist ehk pileti realiseerimist, võib tarbija nõuda näiteks piletihinna alandamist.

EL tarbija nõustamiskeskus pakub teavet, nõu ja abi piiriüleste ostude tegemisel ELis, Islandil, Norras ja Suurbritannias, kuuludes rahvusvahelisse tarbija nõustamiskeskuste võrgustikku, mille tööd koordineerib Euroopa Komisjon. Võrgustiku Eesti esindus asub tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti koosseisus. EL tarbija nõustamiskeskuste teenused on tarbijale tasuta. Seoses riikides väljakuulutatud eriolukordadega kasvas võrgustiku abi vajavate tarbijate hulk kolmekordseks. Eesti keskusele on kriisi algusest käesoleva aasta märtsis laekunud enam kui 1200 tarbija pöördumise, millest enamus puudutab reisimisega seotud probleeme. Teisel kohal on pöördumised seoses piiriülese e-kaubandusega.

Lisainfo: Kristina Vaksmaa-Tammaru, kristina.vaksmaa@consumer.ee, EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja, TTJA, 510 1729

ETL: Euroopa Parlament soovitab veebiturgude rangemat reguleerimist.

EESTI TARBIJAKAITSE LIIT,

 21.oktoober 2020

Tallinn

Sakala 23a

 

Euroopa Parlament soovitab veebiturgude rangemat reguleerimist.

Mõned nädalad enne digitaalseid teenuseid käsitleva seadusandliku ettepaneku  avaldamist võtsid parlamendiliikmed eile vastu soovitused selle suure reformi rangemaks reguleerimiseks.

Digitaalteenuste seaduse eesmärk on uuendada  ELi reegleid, mis pärinevad 2000. aastast ja mis puudutavad platvormide rolli veebipoodides ning kaupade ja teenuste müümist veebi vahendusel.

Veebis ostlemine on Euroopa Liidus kogunud sel aastal suurt populaarsust, aga tarbijad sattuvad  üha sagedamini petturlike reklaamide, võltsitud ülevaadete ja ohtlike toodete ohvriteks.

EP võttis vastu resolutsiooni, milles soovitatakse muu hulgas:

  • Veebiturud peavad olema kohustatud jagama kasutajatele täpsemat teavet nii oma tegevuse kui müüdavate toodete ohutuse kohta;
  • Vähendama sihitud reklaami mahtu;
  • Kehtestama sisu optimeerimise suhtes rangemad reeglid;
  • Suurendama andmete kogumise läbipaistvust,
  • Tõhustama platvormide järelevalvet ning trahvide määramist;
  • Välismaised teenuste pakkujad peavad järgima ELi eeskirju;
  • Kehtestama erireeglid suurtele platvormidele.

Oleme seisukohal, et tarbijad vajavad rangemaid tarbijakaitse eeskirju ja neid kahjustava väärinfo vastu võitlemise reegleid, seepärast tervitame Euroopa Parlamendi soovitusi digitaalteenuste seaduse ajakohastamise kohta, mis panevad aluse uutele standarditele digitaalmajanduses.

 

Linda Läänesaar

Eesti Tarbijakaitse Liidu

tegevdirektor    

6411697

 

 

 

Pressiteade_ TTJA algatas reisiettevõtja Activetours OÜ tagatise kasutamise menetluse

Pressiteade

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet

16.10.2020

TTJA algatas reisiettevõtja Activetours OÜ tagatise kasutamise menetluse

Reisiettevõtja Activetours OÜ (registrikood: 12245178) teavitas 14.10.2020 Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametit (TTJA), et ei suuda oma maksevõime tõttu täita pakettreisilepingust tulenevaid kohustusi reisijate ees, millest tulenevalt algatas TTJA tagatise kasutamise menetluse.

TTJA kogub reisijatelt avaldusi ära jäänud pakettreisi või selle osa või lunastamata pakettreisi kinkekaardi eest tasutud raha tagasi saamiseks.

Avalduse esitamiseks tuleb täita ja allkirjastada vastav vorm  (vorm eesti keeles (128.35 KB, PDF), vorm inglise keeles (133.51 KB, PDF)). Avaldus koos asjakohaste lisadokumentidega tuleb saata hiljemalt 16.11.2020 e-posti aadressile reis@ttja.ee või tavapostiga Endla 10a, 10122 Tallinn.

Pärast avalduse esitamiseks määratud tähtaega esitatud avaldused jäetakse läbi vaatamata.

Reisiettevõttel Activetours OÜ on kehtiv tagatis kogusummas on 13 000 eurot ning tagatise väljaandjaks on BTA Insurance Company SE Eesti filiaal.

Reisikorraldaja tagatist kasutatakse reisijate reisilt tagasitoomiseks, vajadusel tagasitoomiseni majutamiseks, reisitasu tagastamiseks reisijale pakettreisi ärajäämise korral või hüvitise tasumiseks pakettreisi ärajäänud osa eest, tasu tagastamiseks lunastamata pakettreiside kinkekaartide eest.

Nendel reisijatel, kes maksid reisi eest krediitkaardiga, soovitame ühendust võtta oma pangaga, et uurida makse tühistamise võimaluste kohta.

Kui reisiostja oli jõudnud sõlmida ka reisitõrkekindlustuse, tuleks pöörduda oma kindlustusfirma poole ja küsida üle, kas reisifirma maksejõuetus on kindlustuskaitsega hõlmatud.

Kui reisiettevõtjalt on ostetud üksikuid reisiteenuseid, näiteks ainult lennupilet või ainult majutus, siis ei kuulu need hüvitamisele reisiettevõtja tagatise arvelt.

Kui reisiettevõtjalt on ostetud pakettreis, mille kestvusaeg on vähem kui 24 tundi, siis ei kuulu nende eest tasutu hüvitamisele reisiettevõtja tagatise arvelt, välja arvatud juhul, kui pakettreis sisaldas öist majutust.

Lugupidamisega

 

Airi Ilisson

Kommunikatsioonijuht

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet

Tel 6201904|5030329| airi.ilisson@ttja.ee | www.ttja.ee

Endla 10A, 10142 Tallinn

Koduleht, logo, graafiline disain - Niine Kodulehed!