ETL: Euroopa Komisjoni ettepanek tehisintellekti seaduse kohta.

    ETL      EESTI TARBIJAKAITSE LIIT

 

21.aprill 2021

Tallinn

Sakala 23

 

Euroopa Komisjoni ettepanek tehisintellekti seaduse kohta.

 

Euroopa Komisjon avalikustas täna  seadusandliku ettepaneku tehisintellekti (AI) kohta.

 

Leiame, et see ettepanek ei vasta tarbijate ootustele ja on ka vastuolus Euroopa Komisjoni enda eesmärgiga võimaldamaks tarbijatele sellist tehisintellekti, mida nad saaksid usaldada.

Tehisintellekt võib olla kasulik tarbijate igapäevaelus, kuid sellega kaasnevad ka riskid, seepärast on oluline, et tarbijakaitse käib tehnoloogiate arenguga käsikäes.

Kavandatud reeglid käsitlevad vaid piiratud tehisintellekti kasutusalasid ja probleeme ja need ei taga tarbijatele vajaliku kaitse toodete ja teenuste võimalike majanduslike kahjude eest.

Tänase ettepaneku fookus on kitsalt määratletud kõrge riskiga tehisintellekti jaoks ja välja on jäetud paljud kasutusalad, mis mõjutavad tarbijate igapäevaelu nagu näiteks tervisekindlustuse riskihindamine või nutikad termostaadid.

Komisjon kavatseb keelustada teatud tehisintellektiga kaasnevad praktikad, mida kasutatakse inimeste käitumise moonutamiseks, arvestades siiski ainult füüsilise ja psühholoogilise kahjuga jättes kõrvale muud võimalikud kahjud nagu näiteks rahaline kahju või majanduslik diskrimineerimine.

Samuti ei sisalda ettepanek tehisintellekti toodete ja teenuste osas konkreetseid tarbijaõigusi nagu näiteks õigust vaidlustada algoritmiline otsus ja saada järelevalvet ega ka abinõusid juhuks kui asjad lähevad valesti.

Leiame, et tulevane seadus peaks sisaldama tõhusamat tarbija kaebuste esitamise ja lahendamise menetlusi  ja muid õiguskaitsevahendeid s.h. võimalust algatada kollektiivseid kaebusi.

Meil on olemas juba nii virtuaalsed assistendid, intelligentsed autod, vestlusrobotid jne., seega peaksid tarbijad saama usaldada kõiki tehisintellektil põhinevaid tooteid ja teenuseid, olgu need siis madala, keskmise või kõrge riskiga.

Oleme seisukohal, et Euroopa Parlament koos liikmesriikidega peaksid täiendama ettepanekut selliselt, et tehisintellektist oleks kasu nii üksikisikule kui ühiskonnale tervikuna.

 

 

Linda Läänesaar

Eesti Tarbijakaitse Liidu

tegevdirektor

 

6411697

 

 

Internetipettused on jätkuvalt probleemiks – tarbijate arvelt teenitakse miljoneid

Internetipettused on jätkuvalt probleemiks – tarbijate arvelt teenitakse miljoneid

Sageli eeldatakse, et internetis levivad pettused ja petuskeemid on vaid kergeusklike jaoks. Ometi langeb iga päev interneti teel levivate pettuste ohvriks mitmeid inimesi. Euroopa Komisjoni andmetel on viimase kahe aasta jooksul kogenud veebipettusi 56% Euroopa Liidu täiskasvanud elanikest. Millistest pakkumistest tasub eemale hoida, selgitab EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru.

Internetipettuste alla ei kuulu vaid tõsised finantspettused või isikuandmete kuritarvitamine. Ebaausad kauplemisvõtted, lepingulõksud ning fiktiivsed e-kaubamajad on peamised pettused, mida tarbijad igapäevaselt kogevad. Väga kerge on tellida tooteid ja teenuseid kogu maailmast vaid mõne hiireklõpsuga – see on internetist ostmise suur eelis. Paraku käib sellega kaasas suur kuritarvituste oht. Veebis oste tehes on pettusi kõige kergem tuvastada ja vältida, kui tunda tarbijaõigusi ja teada, millised kauplemisvõtted on keelatud.

Tunne ära lepingulõksud

 

Lepingulõks on olukord, kus tarbija teeb tehingu, sooritab ühekordse ostu või kasutab „tasuta“ pakkumist, tajumata, et ta seob ennast pikemaajalise lepingu või maksekohustusega.  Reeglina on teave täiendavate maksete kohta pakkumises küll esitatud, kuid see on raskesti märgatav. Selleks kasutatakse kas muust tekstist väiksemat kirjasuurust, visuaalselt vähemmärgatavaid värve või paigutust. Lepingulõksude taga olevad firmad teenivad tarbijatelt mitu miljonit eurot aastas.

 

Tavaliselt iseloomustab lepingulõkse „eripakkumine“ ja „tasuta prooviperiood“. Näiteks sotsiaalmeedias levivad soodushinnaga või tasuta „imetooted“, mida tellides jääb tarbijale  märkamata, et ta annab nõusoleku aastasele tellimusele koos maksekohustusega.

Tellimuslõksude ära tundmiseks tuleb enne tehingu tegemist lugeda läbi kõik lepingutingimused, sh small print ehk väikeses kirjas esitatud teave ja lisaks veenduda, et pakkuja kohta on olemas reaalsed kontaktandmed ning ärinimi.

Ebaausad kauplemisvõtted seisnevad tarbija survestamises

 

Ebaausat kauplemisvõtet iseloomustab kas eksitav teave, olulise teabe varjamine või pakkumise agressiivne stiil. Eelkõige on selliste pakkumiste eesmärgiks panna tarbija tegema ostuotsust, mida ta ei teeks, kui tal oleks teada kogu teave pakutava kauba kohta.

Et vältida lõksu langemist, tuleb ära tunda survestusvõtteid, mida müügis kasutatakse:

  • pakkumiste taga oleva ettevõtte päritolu ei ole üheselt mõistetav
  • tooteid või teenust reklaamitakse kui ainukordset võimalust
  • toote kohta väidetakse näiteks, et see on „ainus toode, mis pakub tõhusat kaitset“, „ainus koduseks kasutamiseks mõeldud testikomplekt“ või müüakse seda justkui „turu madalaima hinnaga“
  • väidetakse, et tooteid on piiratult, kasutades väljendeid „ainult täna“, „kaup väheneb kiiresti“, kuigi antud reklaam on sotsiaalmeedias pidevalt näha.

Fiktiivsed e-kaubamajad

Fiktiivsed e-kaubamajad loovad mulje nagu oleks tegemist veebipoega, kuid tegelikkuses ei ole pakutavaid kaupu kauplejal olemas ega ka kavatsust peale raha laekumist midagi tarnida. Seega tuleb  alati kindlaks teha, kas tegemist on legaalse e-poega. Eelkõige veenduda, et kaupleja kontaktandmed on leitavad ja korrektsed. Kui lehel puudub kaupleja e-postiaadress ning ühenduse võtmiseks on avaldatud vaid kontaktivorm, kuhu tarbija saab sisestada enda andmed ning küsimuse või tagasiside, tuleks ostust loobuda. Kui veebipoega puudub varasem kogemus, tasub internetist kindlasti otsida teiste tarbijate kommentaare ja hinnanguid ning kahtluse korral ostu mitte sooritada.

Võimalikud näpunäited fiktiivse poe ära tundmiseks:

  • Küsige kauplejalt küsimusi – enne ostu sooritamist tasub küsida kauplejalt kas e-kirja või telefoni teel mõni täpsustav küsimus kauba omaduste või müügitingimuste kohta. Nii saab teavet selle kohta, kas kaupleja kodulehel esitatud kontaktandmed üldse kehtivad ning kas kauplejal on tahtmist tarbija pöördumistele reageerida.
  • Liiga hea, et olla tõsi – alati tasub meeles pidada, et uskumatult soodsatesse pakkumistesse ei tasu uskuda. Liiga atraktiivse Interneti-kaubamaja taga võib peidus olla tegelikult pettur, kelle eesmärgiks on inimestelt raha väljameelitamine.
  • Lugege hoolikalt veebiaadresse ja veebilehtede pealkirju ning ärge ostke midagi veebilehtedelt, millel esineb süstemaatiliselt kirjavigu. Neid kasutatakse sageli selleks, et veebisaidi haldajate algoritmid neid ei tuvastaks.

ETL: Tarbekaubad peavad muutuma kestlikumaks ja vastupidavamaks.

                 ETL    EESTI TARBIJAKAITSE LIIT

 

30.märts 2021

Tallinn

 

  Tarbekaubad peavad muutuma kestlikumaks ja vastupidavamaks.

 

Euroopa Liidu rohelise lepinguga 2019.aastal pandi alus järk-järguliseks üleminekuks

jätkusuutlikumatele tootmis- ja tarbimismudelitele, mis on kasulikud nii tarbijatele kui keskkonnale.

Vastavalt säästva tootepoliitika raamistikule peavad tooted olema vastupidavamad, korduv kasutatavad, parandatavad ja ringlussevõetavad.

Viimastel kuudel on turule tulnud kahtlase kvaliteediga tooteid ja tarbijad kurdavad aina rohkem selle üle, et nende kodumasinad, arvutid, nutitelefonid jne. purunevad kergesti ja ei ole parandatavad.

Tootjatel peaks lasuma kohustus pakkuda tarbijatele ostueelset teavet toodete kestvuse ja parandatavuse kohta ja nad peaksid rakendama meetmeid toodete enneaegse vananemise vastu võitlemiseks.

Rangemad reeglid tuleks kehtestada ka rohepesu ja selliste ebaausate kaubandustavade vastu nagu näiteks kavandatud vananemine, mis piirab toodete kasulikku tööiga.

Toodete kestmiseks peaks tarbijatel olema õigus neid parandada, mis tähendab, et tuleb tagada esmalt vastavad tarbijakaitsemeetmed, nagu varuosade kättesaadavus, tarkvarauuendused, maksimaalne varuosade tarneaeg, parandamise juhised.

Nii remondi kättesaadavus kui selle maksumus võivad osutuda tarbijatele aga suureks takistuseks.

Parandatavuse kohta antud teave ei pruugi olla parim vahend toote kestvuse kirjeldamiseks vaid tulebki toota kauakestvaid tooteid ja sellest peaks saama norm.

Tulevased õigusaktid peaksid tagama, et tarbijad saaksid toodete eluea kohta seaduslikke garantiisid ja et tootjad vastutaksid võimalike defektide eest otseselt.

Tarbijate õigused peaksid neid paremini kaitsma. Toodete seaduslik garantiiaeg on kaks aastat, kuid kuue kuu möödudes kandub mittevastavuse tõendamiskohustus tarbijale, kes peab hakkama oma õiguste eest võitlema.

Seega peaks Komisjon tarbijate õiguslike garantiisid laiendama ja muutma tõendamiskohustuse eeskirju peamiste tootekategooriate puhul.

Üle tuleks vaadata ka ökodisaini puudutavad meetmed, sest lisaks energiatõhususele peaksid tooted muutuma ressursitõhusamaks, vastupidavamaks, hõlpsasti parandatavateks, mürgivabaks, täiendatavateks ja korduv kasutatavateks.

Selleks, et tarbijad saaksid valida oma klassi parimaid rohelisi tooteid tuleks kaaluda EL-i ökomärgise rakendamist enamatele toodetele.

Ringmajanduse aspekte silmas pidades  ja arvestades ka jätkusuutlikku tootepoliitika raamistikuga tuleks minna kaugemale mõistest toote „eluea lõpp“ ja juurutama mõistet „kasutusea lõpp“, et edendada korduvkasutust,  renoveerimist  ja ümbertöötlemist, mis vähendaks jäätmeteket ja arvestaks keskkonnamõjudega.

Komisjon ja liikmesriigid peavad tegema koostööd selle nimel, et jõuda kokkuleppele toodete elutsükli ühtsete standardite osas.

 

 

Linda Läänesaar

Eesti Tarbijakaitse Liidu

tegevdirektor

6411697

ETL: Euroopa Tarbijate Tippkohtumine 15.märts 2021 Lissabon

 

Euroopa Tarbijate Tippkohtumine

 

15.märts 2021

Lissabon.

 

Euroopa tarbijate tippkohtumine, mis  toimus veebi vahendusel Lissabonis tõi kokku üle 700 osaleja kõikidest liikmesriikidest  – tarbijate ja äriringkondade esindajad, poliitikakujundajad, riiklikud järelevalveasutused, akadeemilised ringkonnad ja noorte esindajad, et välja selgitada komisjoni tarbijakaitse tegevuskava 2020-2025 järgmise aasta prioriteedid, mille tulemusi saaks hinnata juba aasta pärast järgmisel tippkohtumisel.

 

Selleks, et muuta Komisjoni tegevuskava reaalsuseks on vaja tõhustada koostööd erinevate osapoolte vahel, kindlustada kõrgetasemeline tarbijakaitse ja võrdsed tingimused äriettevõtetele, kes tegutsevad ühtsel turul.

Uue tegevuskava prioriteetsed valdkonnad, milles loodetakse suurt läbimurret on rohepööre, digipööre, toote ohutus, seadusandluse jõustamine ja rahvusvaheline koostöö.

Euroopa Komisjoni voliniku Reyndersi poolt juhitud kõrgetasemelises paneelis osalejad arutlesid tarbijapoliitika väljakutsete üle uue tegevuskava raames, millele on Covid-19 pandeemia vajutanud oma pitseri erinevates valdkondades:

reisitööstuse likviidsusprobleemidele vaatamata ootavad tarbijad õigustatult rahade tagastamist ärajäänud reiside eest;

e-kaubanduses on suurenenud pettused ja ebaausad kaubandustavad ja petuskeemid;

tarbijate finantsiline haavatavus on süvenenud – 38 protsenti tarbijatest muretsevad arvete maksmise pärast.

Seega tuleb tõsta turgude usaldusväärsust, et pandeemiast räsitud majandus kiiresti taastuks.

Tippkohtumise raames toimusid neli töötuba:

– keskkonnasäästlik tarbimine;

– tarbija õiguste jõustamine,

– tarbijate roll digitaalsel üleminekul;

– pandeemia mõjud tarbijakaitsele.

Töötubade eesmärgiks oli arutelude käigus välja selgitada olulisemad tegevused, mis tulenevad uuest tegevuskavast ja mille tulemusi saaks hinnata juba järgmise aasta märtsis toimuval tippkohtumisel.

Töötubades väljatöötatud ettepanekud pandi plenaaristungil hääletusele.

Kolm enim hääli saanud ettepanekut:

  • ELi seadusandlusega peaks kehtestama platvormidele selged kohustused, mis keelustavad tarbijate pettused – 50%,
  • järelevalveasutused tuleb varustada vastavate e-jõustamisalaste tööriistadega, et neil oleks võimalik efektiivsemalt tuvastada rikkumisi digitaalses keskkonnas – 43%;
  • Komisjon, liikmesriigid ja erinevad osapooled peaksid tegema koostööd selle nimel, et jõuda kokkuleppele toodete elutsükli ühtsete standardite osas 36%;

Need ettepanekud edastati ministeeriumite vahelisele istungile seisukohtade võtmiseks  ja kohandamiseks riiklikku konteksti.

Siinjuures nimekiri nendest ettepanekutest, mis ei kogunud valdava enamuse poolehoidu:

  • liikmesriigid peavad kindlustama ärajäänud reiside eest rahade tagastamise – 29%;
  • edendada tarbijaharidust kestlikku tarbimise valdkonnas arvestades nii

noorte kui vanemaealiste tarbijate erivajadustega – 29%;

  • organiseerida iga-aastaseid töötubasid erinevate osapoolte osavõtul, et adresseerida digitaalse ühiskonna väljakutseid – 21%;
  • välja töötada juhised, kuidas rakendada ja jõustada tarbija seadust roheliste väidete osas – 19%;
  • luua riiklikud jõustamisealased võrgustikud – 13%;
  • välja töötada jõustamisalane koostöö memorandum – 13%;
  • toetada madala sissetulekuga tarbijaid seoses pandeemiaga – 10%;
  • läbi viia CPC poolt suurpuhastus (sweep) võltside ja eksitavate ülevaadete osas – 8%

12.märtsil, vahetult enne Tippkohtumist avalikustas Euroopa komisjon tarbijauuringu tulemused, mille eesmärk oli välja selgitada Covid-19 mõjud tarbimisele, aga ka tarbijate käitumisele ja hoiakutele.

Uuringud viidi läbi telefoniküsitlusena 30. Euroopa riigis ja tulemused on järgmised:

  • 71% tarbijatest ostsid tooteid veebi vahendusel;
  • 81% teostas sisseostud kodu lähedastest poodidest ja toetas kohalike ettevõtteid;
  • 80% vastanuid ei planeeri välisreise kuni olukorra stabiliseerumiseni;
  • 80% usaldavad kauplejaid ja teenuste pakkujaid;
  • 67% ostsid keskkonnasõbralikke tooteid makstes nende eest kõrgemat hinda;
  • 38% on raskustes arvete tasumisega;
  • 42% tarbijatest on edasi lükanud suuremad ostud;
  • 56% mõtleb ostu sooritades selle keskkonnamõjudele;
  • 27% tarbijatest on teadlik oma õigustest;
  • 23% tarbijatest teavad, et neil on õigus esitada kaebus.

 

Uuringu tulemused näitavad, et tarbijate ostlemine muutus suuresti veebipõhiseks, samas suurenesid ka pettused, ebaausad turunduspraktikad ja petuskeemid.

Ebaausad kauplejad pakkuvad Covid-19  infektsiooni tõkestamiseks valeväidetega tooteid.

Mõned liikmesriigid on hakanud avaldama spetsiaalseid nimekirju petturitest aadressil www.watchlist-internet.at/;

Internetiplatvormid etendavad võtmerolli, et tagada ohutut ja turvalist keskkonda kasutajatele, samas peaksid tarbijad ise olema ettevaatlikumad ja targemad.

Kuna interneti turuosa kasvab suure kiirusega  tekitavad uued digitaalsed ärimudelid probleeme nii riiklikele järelevalveasutustele kui kohtuorganitele.

Maailma tasemel digitaalsetele  turgudele tuleb kehtestada kõrgetasemelised vastavuse standardid ja see eeldab aktiivset osalemist rahvusvahelises koostöös.

12.märtsil avaldas Komisjon ka võrdlusandmed selle kohta, kuidas tarbijad hindavad oma kogemusi 23 erinevas majandussektoris. Need andmed koos Eurostatist saadud statistikaga avalikustatakse Tarbijate tulemustabelis (Consumer Conditions Scoreboard), et hinnata

kuidas ühtne turg tarbija jaoks toimib.

 

 

Linda Läänesaar

Eesti Tarbijakaitse Liidu

tegevdirektor

6411697

 

 

 

 

 

 

 

 

TTJA: Pressiteade: SUUR UURING: Eestlased usaldavad kauplejaid, kuid lükkavad reisiplaane edasi

Pressiteade

19.03.2021

EL tarbija nõustamiskeskus

SUUR UURING: Eestlased usaldavad kauplejaid, kuid lükkavad reisiplaane edasi

Tarbijaõiguste nädala raames avalikustas Euroopa Komisjon mahuka tarbijauuringu tulemused. Uuring viidi läbi 2020. aasta lõpus, et analüüsida COVID-19 kriisi mõju tarbimisele ning tulemustest nähtub, et veebist ostmine ja keskkonnasõbralikud tooted on peamised märksõnad, mis iseloomustavad eurooplaste tarbimiskultuuri koroona-aastal.

“E-kaubandus toimis eelmisel aastal hästi ka vaatamata koroonaviiruse leviku poolt põhjustatud segadustele, seda kinnitab tõik, et 71% Euroopa tarbijatest sooritas eelmisel aastal veebist oste. Mõistagi on see peamine ja kõige kättesaadavam piiriülese tehingu võimalus, mistõttu iseloomustab sama tendents ka eesti tarbijate käitumist – suisa kolm neljandikku ehk 75% eestlasi kasutas eelmisel aastal e-poodide teenuseid,” märkis EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru.

Tammaru lisab siiski, et peamised murekohad tarbijate jaoks viimase aasta jooksul on olnud ärajäänud reisid ja reisiteenustega seonduvad hirmud. “Viiruse leviku tõttu on kõige enam suurenenud pöördumised, mis puudutavad tühistatud reise. Uuringust ilmneb ka see, et 86% Eesti tarbijaid ei julge reisiplaane teha, kuid ettevaatlikkus on praeguses olukorras igati arusaadav ja ootuspärane.”

Valik uuringu olulisematest tulemustest:

  • 71% Euroopa tarbijatest ostis 2020. aastal tooteid veebist (Eesti tarbijatest 75%);
  • 81% tegi sisseoste kodu lähedal asuvatest kauplustest ja toetas kohalikke ettevõtjaid (Eestis 74%)
  • 80% vastanutest ei planeeri ühtegi välisreisi kuniks olukorra stabiliseerumiseni (Eesti vastajatest 86%);
  • Sama suur hulk (80%) kinnitasid, et usaldavad kauplejaid ja teenusepakkujaid (Eesti protsent küündis 87-ni);
  • 67% respondentidest vastasid, et ostsid keskkonnasõbralikke tooteid isegi siis, kui nende eest tuli rohkem maksta (Eesti puhul vastavalt 50%);
  • 38% vastajatest olid raskustes arvete maksmisega, Eesti tulemus vastavalt 18%.

Euroopa Komisjon on kokku pannud uue tarbijakaitse tegevuskava aastateks 2020-2025, mille eesmärk on rahuldada tarbijate esmased vajadused seoses käimasoleva COVID-19 pandeemiaga ja parandada nende toimetulekuvõimet. Pandeemia on tekitanud olulisi probleeme, mis mõjutavad tarbijate igapäevaelu, eelkõige seoses toodete ja teenuste kättesaadavuse ja juurdepääsetavusega ning reisimisega ELi sees ja väljapoole ELi.

Uuring viidi läbi telefoniküsitlusena 30 Euroopa riigis, sh kõikides Euroopa Liidu liikmesriikides, Islandil, Norras ja Suurbritannias. Uuringus osales esinduslik valim riikide täisealistest elanikest. Uuringu tulemuste ja materjalidega saab tutvuda Euroopa Komisjoni kodulehel.

Lugupidamisega

Aap Andreas Rebas

Kommunikatsiooni peaspetsialist

www.ecc.ee | Endla 10a, Tallinn 10142

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet

TTJA: koroona-aastal andis tooni e-kaubanduse populaarsus, turismis ja meelelahutussektoris valitses ebakindlus

Pressiteade

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet

15.03.2021

TTJA: koroona-aastal andis tooni e-kaubanduse populaarsus, turismis ja meelelahutussektoris valitses ebakindlus

Tänase, 15. märtsil peetava rahvusvahelise tarbijaõiguste päeva puhul teeb Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) ülevaate tarbijakaitse olukorrast Eestis ning heidab ühtlasi pilgu tulevikku: millised on uue tarbijakaitse tegevuskava viis põhivaldkonda?

TTJA peadirektor Kaur Kajak sõnas, et tavalisest erinev olukord viimasel aastal on mõjutanud tugevalt tarbijate pöördumisi, ning seda nii sisuliselt kui ka mahult. “Põhitrendiks on, et raske on meil kõigil,  nii ettevõtjatel kui ka tarbijatel. Samas iseloomustab kogu COVID-i perioodi asjaolu, et tarbijad on olnud mõistvamad ja kannatlikumad ning ettevõtjad vastutustundlikumad. Positiivse poole pealt paistis silma kaubandus ja muret valmistasid turism ning meelelahutus.”

Näiteks kasvasid mullu oluliselt pöördumised nii ära jäänud reiside kui kultuuriürituste osas. “Eelmise aasta pöördumistest oli e-kaubandusega seotud kolmandik, mis näitab ühelt poolt e-kaubanduse populaarsust ning ka seda, et kauplejad pakkusid koroona tingimustes tarbijatele varasemast rohkem veebiostude tegemise võimalust. Võrreldes varasema ajaga oli pöördumisi viiendiku võrra rohkem,” lisas Kajak.

TTJA tarbimiskeskkonna osakond nõustab tarbijaid ja kauplejaid ka epideemia olukorras, vastavalt pöördumistes esitatud teemadele. Samuti, järelevalveasutusena teostab TTJA kontrolle kaupleja tegevuste suhtes, eesmärgiga, et kauplejate tegevus vastaks kehtivatele nõuetele ning tarbija õigused oleksid kaitstud. Arvestades, et COVID viiruse levikuga on jõudsalt kasvanud e-poodidest ostlemine, siis on ka nõustamise ja järelevalvelased tegevused suundunud enam sellesse valdkonda. “Meie eesmärk turu korrastamiseks on eelkõige tegutseda ennetavalt ja nõustavalt. Paneme kõigile südamele teha koostööd, sest raske on meil kõigil, nii ettevõtjatel kui tarbijatel,” märkis Kajak.

Praegusel ajahetkel on kõige olulisem reageerida pandeemiaga seotud muredele, millega seoses on põhirõhk seatud järgmistele tegevustele:

– jätkata tarbijaõiguste kaitsmist reisisektoris;
– uurida COVID-19 pandeemia pikemaajalist mõju eurooplaste tarbimisharjumustele;
– jätkata võitlust tarbijapettuste, ebaausate turundusvõtete ja kelmuste vastu.

Euroopa Komisjon on kokku pannud uue tarbijakaitse tegevuskava aastateks 2020-2025, mis sisaldavad meetmeid Euroopa tarbijate kaitsmiseks ning millega püütakse vastata tarbijate vajadustele COVID-19 pandeemia ajal ja pärast seda.

See näeb ette meetmeid viies peamises valdkonnas, millega kaitsta tarbijaid ja võimaldada neil etendada käimasolevas rohe- ja digipöördes olulist rolli:

  1. Rohepööre. Tarbijad on valmis vastupidavamate toodete eest rohkem maksma. Kui tarbijad saavad paremat teavet toodete vastupidavuse kohta, siis võib kõige vastupidavamate tooteversioonide müük peaaegu kolmekordistuda.
  2. Digipööre. Võrreldes 2009. aastaga on interneti teel ostjate osakaal peaaegu kahekordistunud: 32%-lt 60%-le
  3. Õiguste tulemuslik jõustamine ja kaitse. Komisjon aitab liikmesriikidel rakendada hiljuti ajakohastatud tarbijakaitsenorme, mis tugevdavad tarbijate õigusi, tagavad suurema digitaalse õigluse, rangemad karistused ja mõjusa mehhanismi kollektiivseks hagemiseks massikahju korral.
  4. Tarbijate haavatavus. Eraldi tuleb toetada selliseid tarbijarühmi nagu lapsed, eakad või puuetega inimesed, kes vajavad spetsiaalset teavet ja on seetõttu teistest haavatavamad.
  5. Tarbijakaitse ülemaailmsel tasandil. Ostud väljaspool ELi asuvatelt müüjatelt on suurenenud 17%-lt 2014. aastal 27%-le 2019. aastal.

Rahvusvahelist tarbijaõiguste päeva on ametlikult tähistatud alates 15. märtsist 1983, kuid juba 21 aastat varem tõstatas J.F.Kennedy tarbijate õiguste probleemi ühiskonnas ja seadustas tarbijate esmased õigused.

Kui Eesti tarbijal peaks tekkima probleem mõne e-kauplejaga, siis soovitab TTJA esimesel võimalusel  teha kauplejale kirjalik kaebus, milles on välja toodud tarbija konkreetne nõue. Kaupleja on kohustatud vastama tarbija kaebusele 15 päeva jooksul arvates kaebuse saamisest. Kui kaupleja ei vasta või tarbija ei nõustu saadud vastusega, siis saab tarbija pöörduda tarbijavaidluste komisjoni poole – https://komisjon.ee/et/avalduse-esitamine.

NB juhtimaks tähelepanu tarbija õigustele, tähistab TTJA terve selle nädala erinevate tegevustega tarbijaõiguste nädalat, jälgi meie tegevusi ja tarbijamänge TTJA sotsiaalmeedias ja TTJA kodulehel.

 

 

Lugupidamisega

 

Airi Ilisson

Kommunikatsioonijuht

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet

Tel 6201904|5030329| airi.ilisson@ttja.ee | www.ttja.ee

Endla 10A, 10142 Tallinn

 

[Kärbitud sõnum]  Vaadake kogu kirja

Manuste ala

ETL: Täna on tarbija õiguste päev.

                      ETL      EESTI TARBIJAKAITSE LIIT

 

Pressiteade

15.märts 2021

Tallinn

 

Täna on tarbija õiguste päev.

 

15.märtsil 1962.aastal pidas toonane USA president J.F.Kennedy oma ajaloolise kõne Kongressile, milles tõstatas esmakordselt ajaloos tarbija õiguste küsimuse seadustades neli põhilist tarbijaõigust – õigused ohutusele, teabele, valikule ja esindatusele, eesmärgiga kasvatada ühiskonna heaolu.

Tarbijaliikumine, mis nägi ilmavalgust teisel pool Atlandi ookeani liikus kiiresti ka Euroopasse ja juba samal aastal moodustati Euroopa tarbijakaitseühenduste katusorganisatsioon BEUC, mille liikmed oleme ka meie alates 2004.aastast.

Rahvusvahelisel tarbijaorganisatsioonil Consumers International on tavaks välja kuulutada 15.märtsil kogu aastat läbiv teema, milleks sel aastal on plastireostuse vastane võitlus.

Hinnanguliselt 10. miljonit tonni plasti siseneb igal aastal ookeanidesse ja kui selline trend peaks jätkuma, siis 2050. aastaks on ookeanis rohkem plasti kui kalu.

Kuigi plastik on väga vajalik materjal meie igapäeva elus, ei ole selle tootmine, tarbimine ja eriti ühekordne kasutus jätkusuutlik – selle mõjud on suureks ohuks mitte ainult meie ökosüsteemile vaid see ohustab ka meie kõigi tervist ja on otseselt seotud kliimamuutustega.

Plastiühendid, mis ringlevad õhus ja vees on jõudnud juba nii meresoola, mere-ja maismaa loomade organismi ja maapinda, mis tähendab, et me tarbime saastunud toitu.

Tervisemõjude analüüse on siiani vähe teostatud, aga eeldatakse, et nad kahjustavad hormoonsüsteemi, võivad põhjustada vähki ja muid tervisehäireid.

50 protsenti toodetud plastist on mõeldud vaid ühekordseks kasutuseks ja 40 protsenti plastist on pakkematerjal, mis lendab prügikasti peale ühekordset kasutust.

Ühekordse plasti kasutamine keelustatakse selle aasta 1.juulist ja sellest päevast alates ei tohi enam ringlusesse lasta ühtegi pakendit, mida ei saaks ümber töödelda.

Seadus nõuab tarbijatelt väikesi muudatusi oma tarbimisharjumustes, aga need vähendaks ökoloogilist jalajälge drastiliselt.

Ühendades tarbimisharjumused ja ettevõtete huvid saaks liikuda jõulisemalt ka ringmajanduse suunas.

Kestlik tarbimine on tarbijapoliitika tähtsamaid prioriteete kui me räägime rohepöördest.

Tarbijad küll väidavad, et soovivad panustada rohelisse majandusse, aga nende tegelik osalus selles protsessis on siiski minimaalne – ka erinevate takistuste, aga eelkõige madala huvi tõttu.

Uuringud on näidanud, et meie tarbijad on kahjuks väga plastilembelised – vaid vähesed väldivad plastpakendis tooteid.

Tarbijate teadlikkuse tõstmine keskkonnasõbralike toodete ja teenuste valikul on võtmeküsimus.

See, mis teeb plasti kasulikuks, on seesama, mis teeb ta ka kahjulikuks – vastupidavus.

Kui loodusesse  jäetud plastjäätmed lagunevad alles 50-80 aasta pärast ja maetud kujul koguni 1000. aasta pärast, siis millise maailma me endast maha jätame!

Plastikut ei ole enam võimalik vältida,  küll aga on võimalik vähendada oma plastisõltuvust!

Tarbijatel on õigus puhtale ja tervislikule elukeskkonnale – aga samas ka kohustus sellist keskkonda enda ümber luua!

 

Näita, et HOOLID!

 

HEAD TARBIJA ÕIGUSTE PÄEVA!

 

Linda Läänesaar

Eesti Tarbijakaitse Liidu

tegevdirektor

6411697

 

 

TTJA: Eesti teavitas mullu Euroopa Liitu kaheksast ohtlikust tootest

Pressiteade

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet

11.03.2021

 

Eesti teavitas mullu Euroopa Liitu kaheksast ohtlikust tootest

 

Äsja avaldatud Euroopa Komisjoni iga-aastasest ELi ohtlike tarbekaupade kiirhoiatussüsteemi „Safety Gate“ ülevaatest selgub, et liikmesriigid teavitasid mullu läbi süsteemi  2253 EL-i turult avastatud ohtlikust tootest.  Teavitatud toodete osas anti järelmeetmete rakendamisest teada nn vastusteadetena 5377 korral.

 

Olukord Eestis

Eesti teavitas läbi „Safety Gate“ süsteemi 2020. aastal kaheksast meie turult leitud ohtlikust tootest ning koostas 336 vastusteadet. Teavitatud toodetest 3 olid mänguasjad (mängulima, nukk tarvikutega, väikelaste eeslükatav mänguasi kass), 2 olid lasterõivad (ujumistrikood) ning 3 isikukaitsevahendid (maskid).

Väikelastele mõeldud eeslükatav mänguasi purunes katsetamise käigus ning tootest eraldusid väikesed osad. Väikelaste (alla 3-aastaste laste) mänguasjadelt ei tohi eralduda pisikesi detaile, kuna need võivad sattuda lapse suhu ning tekib lämbumisoht. Lämbumisoht on üks põhilisemaid ohte nõuetele mittevastavate väikelaste mänguasjade juures.

Mängulima sisaldas lubatust kordi rohkem boori ning nukk tarvikutega dietüülheksüülftalaati. Pikaajaline kokkupuude nimetatud kemikaalidega omab kahjustavat mõju laste hormonaalsüsteemile, raskeim tagajärg võib olla viljatus.

Laste ujumistrikoode kaela ja seljaosas olid suuruse reguleerimiseks pikad seotavad paelad. Paelte takerdumine liumäest allalaskmisel, hüppamisel vms situatsioonis võib tekitada tõsiseid vigastusi või kaasa tuua surma (poomisoht).

Teiste liikmesriikide poolt teavitatud toodetest tuvastati Eesti turul 336 ohtlikku toodet. Neist suurema osa moodustasid mootorsõidukid, kuid turult tuvastati ka 24 muud toodet nagu laste reisitool (poomisoht), söötmistool (vigastusoht), prilliraamid (sisaldasid raskemetalle), lumesaan (süttimisoht, tuleoht) jms.

Võtmesõnad: koostöö ja tähelepanelikkus

Tarbija üks põhiõigustest on nõuda ja saada oma elule, tervisele ja varale ohutuid tooteid. Erilist tähelepanu tooteohutusele tuleb pöörata tänu suurele Euroopa Liidu (EL) siseturule, kus seoses kaupade vaba liikumisega on võimalus, et ühes riigis müügil olev ohtlik toode  võib liikuda kiiresti ka teistesse liikmesriikidesse. Selleks, et takistada ohtlike toodete levikut siseturul on oluline koostöö erinevate liikmesriikide järelevalveasutuste vahel, mistõttu on loodud ohtlike toodete kiire teabevahetussüsteem „Safety Gate“.

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) paneb omalt poolt südamele, et ohtlike toodete avastamiseks ja turult kõrvaldamiseks on väga oluline koostöö nii tarbijate kui kauplejate ja järelevalveasutuse vahel.

 

Teave EL-i turult avastatud ohtlikest toodetest on kättesaadav kõigile ning sellega saab tutvuda Euroopa Komisjoni koduleheküljel.

 

„Soovitame nii ettevõtjatel, kes tarbekaupade müügiga tegelevad, kui ka tarbijatel antud leheküljel oleva infoga end kursis hoida. Eriti oluline on tarbijal infoga tutvuda siis, kui plaanitakse mõni kallim/pikaaegsemat kasutust leidev toode osta,“ lisas TTJA teenuse- ja tooteohutuse ekspert Angela Priks. „Juhul, kui väljastpoolt EL ostetud toode osutub ohtlikuks, siis tarbijaõigused ei ole tagatud ning lisaks kasutule tootele ja rahalisele kahjule võivad jääda tarbija kanda ka tervisekahjust või õnnetusest tekkinud kulud.“

Loe pikemalt samal teemal siit:

Kiirhoiatussüsteem „Safety Gate“ aitab turult kõrvaldada ohtlikke COVID-19 tooteid (europa.eu)

Lugupidamisega

 

Airi Ilisson

Kommunikatsioonijuht

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet

Tel 6201904|5030329| airi.ilisson@ttja.ee | www.ttja.ee

Endla 10A, 10142 Tallinn

 

ETL: Euroopa Komisjoni tarbijapoliitika nõuanderühma koosoleku memo.

Euroopa Komisjoni tarbijapoliitika nõuanderühma koosoleku memo.

3.märts 2021

Brüssel –  istung toimus veebis

 

Päevakorra punkt nr.1

 

Nõuanderühma koosseis ja roll Komisjoni uue tarbijapoliitika tegevuskava raames.

Komisjon on võtnud endale kohustuse moodustada ekspertrühm, mis koosneb: tarbijaorganisatsioonide esindajatest –  üks esindaja liikmesriigi kohta;

10-12 tööstuse ja Euroopa äriringkondade esindajat;  4-6 eksperti, kes esindavad akadeemilisi ringkondi.

Rühma ülesanne on aidata kaasa Komisjoni uue tegevuskava 2020-2025  jõustamisele omapoolsete ettepanekute ja teadmistega tagamaks nii tegevuskava poliitilise  visiooni kui  ka 22 konkreetset tegevust võtmevaldkondades, mis on kajastatud tegevuskava raames.

Nõuanderühma ülesanne on regulaarselt üle vaadata ja hinnata juba saavutatut ja välja töötada sisendit  järgmise aasta Tarbijate tippkohtumisele.

Samuti nõustada  Komisjoni erinevates tarbijapoliitika valdkondades tulenevalt vajadusest.

Konkreetsed tegevuskava prioriteedid  arutatakse läbi eelseisval tarbijate tippkohtumisel,  kiidetakse heaks ministeeriumite vahelisel istungil, rakendatakse ja vaadatakse üle järgmise aasta  tippkohtumisel.

Selle aasta tippkohtumisel 15.märtsil leiavad aset neli töötuba, mis käsitlevad Covid -19 teemat, jõustamist, digitaliseerimist ja rohelist tarbimist.

Ühiste jõududega loodetakse välja selgitada mõned tegevused, mille tulemusi saaks hinnata juba aasta pärast järgmisel tippkohtumisel märtsis 2022.

Iga töötuba esitab kaks-kolm ettepanekut plenaaristungil arutamiseks.

Ettepanekud pannakse hääletusele  ja parimad neist edastatakse  liikmesriikide ministritele.

 

PÄEVAKORRA PUNKT 2

Nõuanderühma panus tarbijapoliitika tegevuskava jõustamisse kuni märts 2022.

Prioriteetsemad valdkonnad:

COVID-19

Pandeemia on mõjutanud ja mõjutab jätkuvalt tarbijaid enim järgmistes valdkondades:

Reiside tühistamised: Euroopa Liidu tarbijatel on õigus rahade tagastamisele ärajäänud reiside puhul täismahus vaatamata sektori likviidsusprobleemidele;

Tarbijate pettused: ebaausad kaubandustavad  ja e-kaubanduse pettused on tunduvalt suurenenud. Mõned liikmesriigid hoiatavad tarbijaid petturite eest  avaldades nende nimed spetsiaalsetes nimekirjades nagu näiteks www.watchlist-internet.at/;

Ebaausad kauplejad pakkuvad valeväidetega tooteid COVID-19 infektsiooni tõkestamiseks;

Tarbijate finantsiline haavatavus on paljudes Euroopa majapidamistes süvenenud viies tarbijad ülelaenamisele – 38 protsenti tarbijatest on mures oma arvete maksmise pärast, nagu on selgunud 2020. aasta lõpu küsitlustest.

Rohepööre

Seadusandlik algatus,  mille eesmärk on võimestada tarbijaid  seoses rohepöördega peaks parandama müügikohtades antavat teavet toodete kestlikkuse kohta ja tugevdama juriidilisi meetmeid võitlemaks rohepesuga ja oma aja äraelanud praktikatega.

Mõningad kõrvalmeetmed on olemas juba praegu nagu näiteks:

Rohelised lubadused:  mõned ettevõtjad on võtnud endale kohustuseks  toetada kestlikku tarbimist seadusandluse üleselt. Piloot kuulutati välja 25.jaanuaril ja viis ettevõtet on  kohustunud enda peale võtma konkreetsed ülesanded edendamaks kestlikku tarbimist ja tootmist.

Rohepesu : eksitavad rohelised  väited  on jätkuvalt väga laialdane probleem.

Jõustajatel sageli puudub nii tehniline ekspertiis hindamaks väidete vastavust kui ka teave selle kohta, millisel määral need väited  mõjutavad tarbijate valikuid tegelikult.

Toodete enneaegne vananemine: mõjutab tarbijaid väga otseselt ja suures mahus.

Sageli puudub aga tõendusmaterjal, mis osutaks sellistele praktikatele aitamaks ametitel neid efektiivsemalt käsitleda.

 

Tarbijate kaitse digitaalajastul ja kuidas kiirendada üleminekut.

 

Interneti platvormid etendavad võtmerolli, et luua  vajalikku ja turvalist keskkonda  kasutajatele, aga tarbijad ise peaksid samuti olema rohkem ettevaatlikumad ja targemad.

Peamised murekohad :  mitmete sektorite kohta tarbijad arvavad, et ülevaated on olulisemad kui reklaamid, näiteks puhkuse majutuste puhul  kuni 71 protsenti tarbijatest on mõjutatud ülevaadetest ja 18 protsenti reklaamist.

Efektiivne jõustamine : interneti turuosa kasvab suure kiirusega, uued digitaalsed ärimudelid tekitavad probleeme riiklikele järelevalveasutustele ja kohtutele.

Toote ohutus:  sellised algatused nagu toote ohutuse kohustus (Product Safety Pledge)

on näidanud mõningast  progressi, kuid liiga paljud veebiturud, eriti väikesed ja kohalikud ettevõted ei ole kohustunud täitma vabatahtlike  meetmeid.

Komisjon ja liikmesriigid peavad siin astuma julgemaid samme edendamaks meetmete rakendamist.

 

Euroopa Liidu tarbijakaitse õiguse ja toote ohutuse seaduse jõustamine:

Küsimus on kuidas tõsta ametite  ja teiste asjaosaliste jõustamisalast võimekust.

Toote ohutus on liikmesriikide ühine mure ja vastutus – jõustamisalane võimekus on võtmeküsimus.

Tarbijakaitse alase koostöö määrus näeb ette kiiret teabe kogumist – hoiatusteated,

ECC-NETi andmed, statistika jne.

 

Koordineeritud tegevused TKK jõustamiseks, et parandada äripoole vastavust nõuetele:

  • välja selgitada keerulised probleemid,  nagu näiteks tarbijat eksitavad rohelised  väited, mis  nõuavad ühtset metoodikat, mida edaspidi ettevõtted saaksid kasutada   juhistena oma tegevuses;
  • tarbijakaitse õiguse ja andmekaitse seaduse  vahelise koosmõjuga arvestamine;
  • aktiivne osalemine rahvusvahelises koostöös, et luua kõrgetasemelised vastavuse  standardid maailma tasemel digitaalsetele turgudele.

 

 

Linda Läänesaar

Eesti Tarbijakaitse Liidu

tegevdirektor

6411697

 

 

 

 

 

ETL: Euroopa Liidu kiirhoiatussüsteemi- SafetyGate – aruanne 2020. aasta kohta.

   ETL   EESTI TARBIJAKAITSE LIIT

 

Euroopa Liidu kiirhoiatussüsteemi- SafetyGate – aruanne 2020. aasta kohta.

 

Toote ohutus on ühine mure ja vastutus kõikide liikmesriikide vahel.

SafetyGate kiirhoiatussüsteemile, mis hõlmab 31 riiki,  laekus möödunud aastal üle 2200 teatise mittetoidukaupade kohta, kus on eiratud ohutusnõudeid.

Aasta aastalt need numbrid aina suurenevad.

Muidugi suurenesid näitajad ka COVID-19 pärast ja seda peamiselt maskide arvelt nende mittesobivuse pärast – 161 juhtumit,  aga samuti laekusid teated desinfitseerimisvahendite kohta, mis sisaldasid toksilisi kemikaale nagu metanool, mille tagajärjel võib jääda pimedaks või koguni surra kui seda alla neelata.

Iga teade omakorda võib tähistada paljusid vigaseid tooteid ja samas võib aruanne illustreerida vaid jäämäe tippu kuna paljud tooted võivad turvavõrgust läbi libiseda.

Tooteohutuse seadus, mis pärineb aastast 2001 ei ole loodud praeguseks ajastuks

kui ostlemine toimub suuresti veebis ja samas on tarbijatel võimalus hõlpsasti soetada  erinevaid nutikaid tooteid.

Mänguasjad – 27%, mootorsõidukid – 21% ja elektriseadmed -10%  on jätkuvalt kõige rohkem ohustatud tooterühmad.

Kuna sel aastal on Komisjonil plaanis muuta Euroopa Liidu tooteohutuse seadust, siis sellised tooted nagu mööbel, lastehooldustooted ja tekstiil saavad oma ohutust oluliselt suurendada.

Eesti Tarbijakaitse Liit loodab, et võetakse vastu tulevikukindel tooteohutuse seadus, milles tunnistatakse nutikatest seadmetest tulenevaid riske ja mis garanteerib tarbijatele, et toode oleks ohutu ja turvaline kogu selle eluea jooksul mitte ainult turule laskmisel.

Kõikidele tarbekaupadele tuleks laiendada rangemaid eeskirju turujärelevalve ja toodete vastavuse kohta ning tõenduspõhiste õigusaktide ja tehnilise standardimise toetamiseks luua kogu Euroopa Liitu hõlmav õnnetuste ja vigastuste andmebaas.

 

Linda Läänesaar

Eesti Tarbijakaitse Liidu

tegevdirektor

6411697

Koduleht, logo, graafiline disain - Niine Kodulehed!