Euroopa Komisjoni avalik konsultatsioon finantsteenuste kaugturu kohta.

Komisjon algatas avaliku konsultatsiooni finantsteenuste kaugturustust käsitleva direktiivi tulemuslikkuse hindamiseks. Tagasisidet oodatakse eelkõige tarbijatelt ja jaefinantsteenuse pakkujatelt, aga ka tarbija- ja ettevõtlusorganisatsioonidelt ning asutustelt, kes tegelevad direktiivi sätete järelevalve ja täitmise tagamisega.

Alates direktiivi jõustumisest 2002. aastal on jaefinantsteenuste sektoris ühe enam kasutusel digitaaltehnoloogia, turule on tulnud uusi tooteid ja osalejaid ning kasutusele on võetud uusi müügikanaleid. Vastu on võetud mitu finantsteenuseid käsitlevat ELi õigusakti ja mitmeid õigusakte on ajakohastatud. 17 aastat pärast direktiivi vastuvõtmist algatas Euroopa Komisjon finantsteenuste kaugturustuse direktiivi teise hindamise, et teha kindlaks, kas alates 2002. aastast turgudel ja õiguskeskkonnas toimunud muutusi arvestades on direktiiv endiselt eesmärgipärane. Avalik konsultatsioon annab tarbijatele, jaefinantsteenuste spetsialistidele, riiklikele ametiasutustele ja muudele huvitatud sidusrühmadele võimaluse hinnata direktiivi asjakohasust, tulemuslikkust, sobivust ja sidusust. Hindamise tulemused plaanib Komisjon avaldada 2019. aasta lõpuks.

Avaliku konsultatsiooni küsimustik on leitav veebiaadressil https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/initiatives/ares-2018-6079786/public-consultation  et .…

[Kärbitud sõnum]  Vaadake kogu kirja

TTJA selgitus Aidu tuulepargi ehitustegevuse peatamise kohta

TTJA selgitus Aidu tuulepargi ehitustegevuse peatamise kohta

TTJA on seisukohal, et 2013. aastal väljastatud ehitusload enam ei kehti ning 2015. aastal antud ehitusload on kohtumäärusega peatatud.Kuna ehitamist ei ole kahe aasta jooksul ehitusloa väljastamisest alustatud, muutuvad ehitusload kehtetuks. Kohalik omavalitsus ehk Lüganuse vald on tõdenud oma haldusaktis, millega väljastati uued ehitusload, et 2013.aastal väljastatud load kaotavad kehtivuse ning sama on väitnud arendaja kohtuvaidluses. Lisaks sellele on esitatud projekteerimistingimused vastuolus planeeringuga ning projekteerimistingimused annavad suurema kõrguse kui planeering lubas.Tegelikkuses on tuulikud veel kõrgemad.

Planeering

Kõige olulisem dokument on planeering.

Maidla Vallavolikogu 17.03.2011 otsusega nr 143 kehtestati planeering „Olulise ruumilise mõjuga Aidu tuulepargi, seda toetava infrastruktuuri ja rekreatsioonialade ning lasketiiru asukohavaliku teemaplaneering“, mille järgi võib kavandatud elektrituuliku (kuni 3 MW) suurim lubatud kõrgus olemasolevast maapinnast arvestatuna olla järgmine: elektrituuliku masti (torni) suurim kõrgus kuni 135 m ja rootori laba tipu kõrgus kuni 185 m.

Maidla Vallavalitsus väljastas Kindel Vara OÜ-le projekteerimistingimused11.05.2011 korraldusega nr 76 „Aidu tuulepargi projekteerimistingimuste kinnitamine“. Projekteerimistingimused on antud 33 elektrituuliku Vestas 112, 20/330 kV alajaama ja 330 kV ülekandeliini, tuulikute ühenduskaablite ja juurdepääsuteede projekteerimiseks. Muuhulgas on projekteerimistingimustes ette nähtud, et elektrituuliku rootori vertikaalse laba tipu suurim lubatud kõrgus olemasolevast maapinnast arvestatuna võib olla kuni 185 m.

Maidla Vallavalitsus otsustas 19.02.2013 korraldusega nr 15 „ Projekteerimis-tingimuste muutmine“ muuta Maidla Vallavalitsuse 11.05.2011 korraldust nr 76, millega muuhulgas muudeti elektrituuliku mudelit ning määrati elektrituuliku rootori vertikaalse laba tipu suurimaks lubatud kõrguseks olemasolevast maapinnast arvestatuna kuni 195 m.

Järeldus: Projekteerimistingimustega võib teatud juhtudel planeeringut vaid täpsustada, kuid põhilahendusi ei tohi muuta. Ehitise kõrguse muutmine tähendab juba põhilahenduse muutmist. Seepärast on projekteerimistingimused vastuolus planeeringuga ja järelikult on see seadusega vastuolus.

Ehitusluba

Maidla Vallavalitsus andis27.02.2013 korraldusega nr 25 Kindel Vara OÜ-le kokku 32 ehitusluba elektrituulikute püstitamiseks.

22.02.2015 ja 23.02.2015 esitas arendaja Lüganuse vallavalitsusele taotluse uute ehituslubade väljastamiseks, tõdedes, et vanad load muutuvad kehtetuks.

Lüganuse Vallavalitsus andis26.02.2015 korraldusega nr 59 Kindel Vara OÜ-le kokku 33 ehitusluba elektrituulikute püstitamiseks. Ehituslubade aluseks olnud projektis on öeldud, et olemasoleva maapinna kõrgust ei muudeta ning laba tipu kõrgus on 196,4 m olemasolevast maapinnast.

Korralduses nr 59 on kirjas: „Maidla Vallavalitsuse poolt ehituslubade väljastamisest möödub 28. veebruaril 2015 kaks aastat ning ehitamisega ei ole alustanud, mistõttu taotleb Kindel Vara OÜ uusi ehituslubasid…“. Uued ehitusload väljastati samade eelprojektide alusel, mis 2013.aasta load.

2013. aastal ehituslubade väljastamise ajal ütleb ehitusseadus § 25, et: „Ehitusluba kaotab kehtivuse, kui ehitamist ei ole alustatud kahe aasta jooksul ehitusloa väljastamise päevast arvates“.

06.03.2015 on tehtud kohaliku omavalitsuse pooltehitisregistris paranduskanne nr 1511522/02683 ja nr 1511522/02684 põhjendusega „ehitusluba on kaotanud kehtivuse“.

Järeldus I: 2013. aastal väljastatud ehitusload kaotasid kehtivuse, mida tõdes Lüganuse Vallavalitsus oma haldusaktis ning mille kohta tegivallavalitsus muuhulgas ka  06.03.2015 ehitisregistris ka paranduskande.

Järeldus II: Juhul, kui lisaks 2015. aastal väljastatud ehituslubadele kehtiks ka 2013.aastal väljastatud ehitusload, oleks kohaliku omavalitsuse üksus väljastanud Aidu tuulepargile 65 ehitusluba elektrituuliku püstitamiseks. Projekteerimistingimustes on kirjas 33 elektrituulikut. Sealjuures on juba ehituslubade aluseks olnud eelprojektis tuulikute kõrgus vastuolus muudetud projekteerimistingimustega, aga veelgi enam planeeringuga.

Arendaja ja Lüganuse Vallavalitsus väidavad, et 2013. aasta ehitusluba kehtib, sest 18.05.2018, s.o 3 aastat hiljem, on tehtud registri paranduskanne nr 1811522/07607 põhjendusega „Ehitusluba on tähtajatu EhS § 25 lg 1“.Kande juurde on lisatud ehitise geodeetilise mahamärkimise akt (25.02.2015), ehitamise alustamise teatis (21.02.2015) ja ehitustööde päevik (25.02.2015).

Vastuolu

Arendaja on 29.05.2017 Tartu Ringkonnakohtule esitatud määruskaebuses öelnud: „Aidu tuuleparki on asutud reaalselt ehitama s.t ehituslube on asutud realiseerima alates sügisest 2015 …“;

Lisaks, 13.06.2017 Tartu Halduskohtule esitatud vastuväidetes protestile ütles arendaja: „…ehitamise alustamise eelduseks oli maakasutusõiguse olemasolu. /…. / Riigile kuuluva maa üleandmise menetlus venis riigi haldussuutmatuse tõttu neli ja pool aastat ning jõudis lõpule alles 09.09.2015 kui kolmas isik omandas tuulepargi rajamiseks hoonestusõigused ning seejärel algasid koheselt ka ehitustööd…“.

Vastuolu nr 1: Kui ehitamist tegelikult alustati 25.02.2015, miks on arendaja kohtus väitnud, et ehitustööd algasid sügisel 2015.

Vastuolu nr 2: Kui ehitamist alustati tegelikult 25.02.2015 ja need esitati Lüganuse Vallavalitsusele, miks kandis Lüganuse Vallavalitsus nimetatud dokumendid ehitisregistrisse kolm aastat hiljem, alles 18.05.2018.

Vastuolu nr 3: Kui ehitamist tegelikult alustati 25.02.2015, miks esitas arendaja ehituslubade taotluse 22.02.2015 ja 23.02.2015.

Vastuolu nr 4: 06.03.2015 on tehtud ehitisregistris paranduskanne põhjendusega „ehitusluba on kaotanud kehtivuse“. Miks tegi Lüganuse Vallavalitsus sellise kande, kui neile oli esitatud dokumendid ehitamise tegeliku alustamise kohta 25.02.2015?

Vastuolu nr 5: 2013.aastal kehtinud ehitusseadus § 23 lg (1¹) ütleb, et ehitusloa taotluse esitab maaüksuse või ehitise omanik. Kindel Vara OÜ ei olnud lubade taotlemise hetkel maaüksuse omanik, kuna Aidu karjäär kuulub riigile ning Aidu Tuulepark OÜ (tekkis Kindel Vara OÜ-st eraldumise teel) sai hoonestusõiguse omanikuks 9.septembril 2015, s.o kaks ja pool aastat hiljem. Miks anti ehitusload Kindel Vara OÜ-le?

Vastuolu nr 6: Ehitamise alustamiseks peab olema omaniku nõusolek. Kuna 25.02.2015 ei olnud Kindel Vara OÜ-l ega ka Aidu Tuulepark OÜ-l hoonestusõigust, pidi ehitamise alustamiseks olema omaniku ehk riigi luba. Maa-ameti kui riigi esindaja on kinnitanud, et arendajal ei olnud omaniku luba. Seega, kui isegi oleks sel ajal hakatud ehitama, siis see oleks olnud ebaseaduslik.

Vastuolu nr 7: Kaitseministeerium on kooskõlastanud 2012.aastal projekti, kus oli tuuliku tiiviku tipu kõrguseks ette nähtud 185 m olemasolevast maapinnast. 2013. aastal väljastatud lubade aluseks olevas projektis on tiiviku tipu kõrguseks 196,4 m. Ehitusloa käigus ei võtnud  Maidla Vallavalitsus loale Kaitseministeeriumi kooskõlastust. 2015. aastal on väljastatud täiesti uued ehitusload. Ehitusloa taotlus on vallale esitatud 22.02.2015 ja load on väljastatud 26.02.2015. Kuidas on kohalik omavalitsus saanud läbi viia kogu loamenetluse, sh kooskõlastada erinevate osapooltega, 4 päevaga?

Vastuolu nr 8: 24.04.2019 on Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti tellimusel pädevate geodeetide poolt viidud läbi Aidu tuulikute kõrguse mõõtmine. Tuulikute tegelik kõrgus on 220 m olemasolevast maapinnast. Ehitusaegse ehitise nõutele vastavuse üle teeb järelevalvet kohalik omavalitsus. Kuidas on võimalik, et püstitatud tuulikud on 35 m kõrgemad, kui on planeeringuga lubatud?

Lisainfo:

Anne-Mai Helemäe

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti kommunikatsiooniekspert

620 1702

anne-mai.helemae@ttja.ee

Miks on tähtis teada kosmeetika koostist?

Koostist on tähtis teada selleks et teadlikult valida endale kosmeetikatooteid.

Juhul kui inimene on ühe või teise aine suhtes allergiline ja teab sellest, siis saab ta kokkupuudet nende ainetega vältida ja kasutada selliseid kosmeetikatooteid, milles neid aineid ei ole.

Igal kosmeetikatoote koostisosal on üks või mitu otstarvet, ehk funktsiooni kosmeetikatoote retseptuuris. 

Allikas: https://www.terviseamet.ee/et/kemikaali-ja-tooteohutus/inimesele/kosmeetika/kosmeetikatoodete-koostis

Puust ja punaseks: kuidas jalgratas enne hooaja algust sõidukorda seada

Kevadiste ilmade saabumisega peavad sõidukijuhid olema tavapärasest veel tähelepanelikumad ning teadvustama, et teel liiklevad taas kaherattaliste juhid, kellega tuleb teed jagada. Oma ohutuse nimel saavad palju ära teha jalgratturid ise: sõites korras rattaga, tehes end liikluses nähtavaks ning täites liiklusreegleid.

Allikas: https://tarbija24.postimees.ee/6574816/puust-ja-punaseks-kuidas-jalgratas-enne-hooaja-algust-soidukorda-seada

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet taotleb Aidu tuulepargis viibimiskeelu pikendamist

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) on taotlenud PPA poolt kehtestatud Aidu tuulepargis viibimise keelu pikendamist kuni asjaolud on selged.

12.04.2019 tegi TTJA ettekirjutuse ehitustegevuse peatamiseks Aidu tuulepargis. Ettekirjutuse saajaks oli Eleon Green OÜ kui Aidu tuulepargi hoonestusõiguse omaja. Ettekirjutuse tegemise ajaks oli Aidu tuulepargis püstitatud üks tuulik (Aidu tuulik 5) ning arendajal oli plaanis veel ühe tuuliku püstitamine (Aidu tuulik 4). Kokku on arendajal plaanis tulevikus tuuleparki püstitada 30 tuulikut.

TTJA on teinud ettekirjutuse ehitustegevuse peatamiseks, kuna tuulepargi püstitamine kujutaks endast ohtu riigi julgeolekule ning radarite ja raadiosüsteemide häireteta toimimisele. Samuti on TTJA seisukohal, et arendaja ehitustegevus on ebaseaduslik, kuna arendajal puudub kehtiv ehitusluba.

2013. aastal saadud ehitusluba enam ei kehti ning 2015. aastal Lüganuse Vallavalitsuse antud tuulepargi ehitamisluba on kohtus vaidlustatud. Ühtlasi ei ole riik kui maa omanik andnud tuulepargi ehitamiseks ehitusluba, samuti on riigikohus selgelt keelanud ehitamise. Isegi kui 2013. aasta ehitusluba kehtiks, siis Kaitseministeeriumiga on kooskõlastatud projekt, mille järgi on tuulikute lubatud kogukõrgus 2012. aastal olemasolevast maapinnast 185 m. Kõrguspiirangut on juba praegu märkimisväärselt ületatud, kuivõrd täna arendaja poolt esitatud info kohaselt on tuulikute orienteeruv kõrgus nende valmides maapinnast 202,4 m kuni 218,4 m.

Kuivõrd ehitustegevus jätkus pärast ettekirjutuse tegemist, tegi TTJA 17.04 sunniraha hoiatuse. Vaatamata ettekirjutusele ja sunniraha hoiatusele jätkus ehitustegevus. TTJA on hoidnud ehitustegevusel pidevalt silma peal ning 19.04 fikseeritud olukord näitas, et ehitustegevuse edasisel jätkumisel oleks olnud pöördumatud kahjud. Sellest tulevalt tegi TTJA politsei poole ametiabi pöördumise ehitustegevuse reaalseks peatamiseks. TTJA poolt esitatud materjalidele tuginedes kehtestas PPA alates 19.04 kuni 22. aprillini Aidu tuulepargis viibimise keelu. 22. aprillil taotles TTJA tuulepargis viibimiskeelu pikendamist. Viibimise keeld tähendab, et edasi ehitada ei tohi, kuid arendajal on lubatud teostada hädavajalikud tegevused, mis on seotud ohutuse tagamisega. Täna on selgelt arendajale öeldud, et nad peavad tagama territooriumil ohutuse, kuid tuulikule labasid nad ei tohi külge monteerida.

TTJA poolt läbi viidud paikvaatlus ning arendaja poolt esitatud info kohaselt ületavad tuulikud lubatud kõrguspiirangu. Selle tulemusel võib tuulepargi taha tekkida nn varjuala ning tuulepark võib põhjustada häireid radari töös valesihtmärkide genereerimise näol. Aidu tuuleparki kavandatakse Eesti Vabariigi idapiiri läheduses ja seepärast on ülioluline, et õhuseireradarid ja raadiosüsteemid töötaksid tõrgeteta. Olukorras, kus eelhoiatussüsteemid ei saa töötada nõuetekohaselt, sest tuulikud on ehitatud kõrgemad kui lubatud, ei ole TTJA-l muud võimalust kui ehitustegevus koos politsei abiga peatada.

Ettekirjutusega saab tutvuda TTJA avalikus dokumendiregistris.

Lisainfo:

Anne-Mai Helemäe

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti kommunikatsiooniekspert

620 1702

anne-mai.helemae@ttja.ee

Kevadeks internetist uus auto?

Kevadeks internetist uus auto?

Välismaalt kasutatud auto ostmine on tarbijate seas küllalt levinud ning tavaliselt on selle tippaeg kevadel. Kuivõrd sõiduki ostmine on võimalik ka interneti teel, võib hea tehingu asemel juhtuda, et auto on niivõrd kehvas seisus, et sellega ei ole võimalik isegi Eestisse sõita. Teadlikult tegutsedes saab ebaõnnestumisi vältida.

Kas müüja on eraisik või ettevõtja

Tarbijate kaebustest jääb sageli silma, et netist leitud auto ostmisel keskendutakse eelkõige hinnale ning taustauuringu tegemine nii auto kui müüja osas jäetakse tahaplaanile.

Autot saab osta nii eraisikute, autokaupluste, vahendajate, oksjonite kui ka erinevate internetiplatvormide kaudu. Internetist ostmine on küll kõige mugavaim ja soodsam, kuid  automüüja näol võib tegu olla ka petturiga. Näiteks on internetis kõige lihtsam auto seisukorra kohta valeandmeid esitada. Paraku Euroopas puudub ühtne autoregister, sõiduki ajaloo leiab vaid asukohamaa registrist, mis on harilikult vaid kohalikus keeles ja  tarbijaile ebamugav.

Eraisikult ostes ei laiene tarbijakaitsereeglid, sest tegemist ei ole kaupleja ja tarbija vahel sõlmitud lepinguga, vaid kahe eraisiku vahelise tehinguga, millesse tarbijakaitse ei saa sekkuda. Kuigi eraisikult ostes võib saada auto odavama hinnaga, on ettevaatlikkuse mõttes kindlam tehinguid sõlmida automüügifirmadega, kus kehtivad kindlad reeglid müüja vastutuse kohta.

Vahendajalt ostes  tuleb enne kindlaks teha, kas tal on volitused auto edasimüügiks, kuidas jaguneb vastutus võimalike probleemide korral vahendaja ja müüja vahel ning kas vahendaja müüb sõidukit edasi juriidilise või eraisikuna.

Veendu auto tegelikus seisukorras

On juhtunud, et internetis väljavalitud auto eest on raha kogu ulatuses müüjale üle kantud, kuid autot kätte saades ilmneb, et auto vajab põhjalikku remonti või on üldse kasutuskõlbmatu. Internetitehingu lihtsus ei tohiks üle kaaluda seda, et auto saadetakse ostjale ilma ostja ülevaatuse või proovisõiduta. Näiteks on juhtunud, et teise riiki autole järele saadetud transpordifirma esindajal ei õnnestu ostetud autot isegi käivitada või soovitakse üle anda autot, mis ei vasta sugugi netis kirjeldatule.

Kuigi ka autode ostmisel interneti vahendusel kehtib tarbijatel Euroopa Liidu piires õigus 14-päeva jooksul kaubast loobuda ning see müüjale sobimatuse korral tagastada, tuleb tunnistada, et praktiliselt võib see osutuda väga raskeks. Seetõttu ei soovita sellele õigusele lootma jääda.

Veendu automüüja usaldusväärsuses

Enne internetist auto ostmist loe koduleheküljel läbi kõik ostutingimused, garantiid puudutav teave. Seejuure kontrolli kas müüja kohta esitatud kontaktandmed on tõesed, st kas antud e-posti aadressile vastatakse, telefoninumbrid kehtivad jne. Kindlasti ei tasu maksta kogu auto eest nõutavat summat ette. Kui võimalik, tuleks kasutada sellist maksesüsteemi, kus raha kantakse müüjale üle alles pärast auto ostjani jõudmist. Võrdle samasuguste autode hindu ametlikel autoturgudel, sest pakkumised, mis tunduvad liiga head, et olla tõsi, on reeglina pettused.

Sõlmi kindlasti leping

Jälgi, et autoga oleksid kaasas kõik dokumendid. Ära mine lubaduste õnge, et dokumendid saadetakse hiljem. Auto Eestis registreerimiseks tuleb Maanteeametile esitada sõiduki dokumendid ja ostu-müügileping.

Kui automüüja ei paku lepingu sõlmimist, tuleb seda nõuda ning müüja vastuseisu korral tehing kohe katkestada. Kõik suuliselt või e-posti teel antud lubadused ning kokkulepped tuleb kirjalikult vormistada ka lepingus, mis tuleb enne allkirjastamist hoolikalt läbi lugeda

Lepingu sõlmimisel tuleb jälgida, et ei kirjutaks alla tingimustele, mida tegelikkuses ei mõista. Saksamaalt autot ostes on esinenud juhtumeid, kus müüjad püüavad vastutust vältida ja kirjutavad lepingus ostja nime ette Händler (kaupmees), Autohändler (autokaupmees) või Händlergeschäft (äritegevus) või Firma. Sellise ebaaususe  eesmärk on luua olukord, kus kahe juriidilise isiku vahel sõlmitud tehingu korral ei kehti tarbijakaitsereeglid ning tarbijakaitse ei saa probleemide korral sekkuda ega aidata.

Kas kasutatud autodel on alati garantii?

Kui uute kaupade ostul vastutab Euroopa Liidus müüja kahe aasta jooksul kõigi lepingule mittevastavuste ehk puuduste eest, mis auto üleandmise ajal esinevad, siis kasutatud auto puhul võib müüja vastutuse aeg olla lühem, kuid mitte lühem kui aasta. Näiteks Saksamaal on kasutatud autode ostmisel tarbijal õigus ühe aasta jooksul esitada auto kvaliteedi suhtes pretensioon, eeldusel, et ilmnenud viga oli olemas juba auto üleandmisel.

Kasutatud autodele ei pea andma garantiid. Kui müüja seda pakub, tuleb täpsustada kes peab teostama garantiiremonti ja kuidas on garantii territoriaalse ulatusega. Kindlasti küsida garantiitunnistust, sest on esinenud juhuseid, kus internetis avaldatud kuulutuses mainiti garantii olemasolu, aga müügilepingus märgiti, et garantiid ei ole, kuna auto viiakse riigist välja.

Garantii on vabatahtlik lisasoodustus. Selle puudumine või lõppemine ei mõjuta seadusega kehtestatud tarbijaõigusi ehk müüja vastutust vähemalt aasta jooksul autol ilmnenud puuduste osas. Seda muidugi juhul, kui puudused olid varjatult olemas juba auto üleandmise hetkel ja müüja ei suuda vastupidist tõendada.

Kuidas esitada kaebust?

Kui ostetud kasutatud autol ilmnevad vead, tuleb võimalikult ruttu, kuid hiljemalt kahe kuu jooksul vea avastamisest, teha müüjale kirjalik kaebus. Kauplejale tuleb esitada lisaks probleemi kirjeldusele ka oma selgelt väljendatud nõue.

Kui tarbija ja müüja omavahel kokkulepet ei saavuta ning tarbija on veendunud, et tema õigusi on rikutud, võib pöörduda probleemi lahendamiseks Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti juures tegutsevasse EL tarbija nõustamiskeskusesse, mille ülesandeks on just piiriüleste probleemide lahendamine. Nõustamiskeskus koos automüüja asukoha riigi vastava Euroopa tarbijakaitsekeskusega püüavad leida probleemile kohtuvälist mõlemaid osapooli rahuldavat lahendust.

Autor: Kristina Tammaru, EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja

Aitäh teile!

Tervitades

Pille Kalda

Kommunikatsiooniekspert

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet

620 1719

www.ttja.ee

Amet: Eesti lipu märgiga toodete pakendid peavad olema selgelt läbimõeldud

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti pressiteade
08.04.2019

Amet: Eesti lipu märgiga toodete pakendid peavad olema selgelt läbimõeldud

Lähtuvalt tarbijate pöördumistest analüüsis Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) Eesti Toiduainetööstuse Liidule (Toiduliidule) kuuluva kvaliteedimärgise „Eesti lipu märk“ kasutamise põhimõtteid ja praktikat. Amet leidis, et märgi kasutamise üldpõhimõtted ei ole tarbijakaitseliste normidega vastuolus, ent eksitamise tõenäosust tuleb tootjail iga toote puhul hoolikalt hinnata ning vajadusel korrigeerida pakendi üldist kujundust.

Toidu päritolu on tarbija tehinguotsuse juures olulise tähtsusega. Seepärast on väga oluline, et lipu märki kandvate toodete pakendite kujundus oleks selgelt läbimõeldud ning tooraine päritolu oleks tarbijale lihtsasti märgatav.

TTJA juhib Toiduliidu tähelepanu, et märgi võimalikku eksitavust konkreetsetel juhtudel tuleb hinnata juhtumipõhiselt, arvestades iga konkreetset toodet ja selle märgistust, kuna erinevate toodete ja pakendite kujunduse puhul võib tarbijale jääda ekslik mulje. Ameti hinnangul on oluline selgus nii tarbijale kui tootjaile, kes tootepakendeid kujundavad ja lipu märki soovivad kasutada. Seetõttu tegi amet Toiduliidule ettepaneku vaadata üle „Eesti lipu märgi“ statuut ning välja töötada märgi kasutamise soovituslikud juhised.

Toodete puhul, mille töötlemise aste on vähene ning tarbija võib eeldada tooraine eestimaist päritolu, võib lipumärk pakendil osutuda tarbija jaoks eksitavaks, kui pakendil ei ole üheselt ja selgelt välja toodud tooraine välismaine päritolu. Sellisteks toodeteks on näiteks liha, piim, muna jms. Juhul, kui sellises olukorras põhilise tooraine väljatoomine pole võimalik, soovitab amet eksitamise vältimiseks lipumärki mitte kasutada.

Lisainfo:

Pille Kalda

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti kommunikatsiooniekspert

620 1719

pille.kalda@ttja.ee

Amet palub lapsevanematel üle kontrollida kasutusel olevad turvatoolid

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti pressiteade
04.04.2019

Amet palub lapsevanematel üle kontrollida kasutusel olevad turvatoolid

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet annab teada, et Saksamaal on testimise tulemusel tunnistatud ohtlikuks laste turvatoolid, mis ei pruugi avarii korral pakkuda piisavalt kaitset. Selliste toolide kasutamine tuleb lõpetada. Teadaolevalt on selliseid turvatoole müüdud erinevate nimede all ka Eestis.

Ohuteade puudutab turvatoole, mis kannavad tüübikinnitusnumbreid E1 04301313 (lastele kaaluga kuni 18 kg) või E1 04301371 (lastele kaaluba kuni 36 kg) ning on toodetud aastail 2014-2018. Selliseid turvatoole on müüdud erinevate kaubamärkide alt: ABC products INC, babyhit, BABYWAY, BANINNI, bebesit, Bestbaby, CA, Capsula, CAUSALPLAY, Chelino, COSATTO, GlobalLUCKYBABY, Happy Baby, HEYNER, Kiddo, Leader Kids, Lenox, LITTLE CAR, LORELLI, Lorelli (Saturn), mybaby, OSANN, Parusok, PLAY, PLAYXTREM, RANT, SAFEWAY, 4BABY ja ka Brittoni kaubamärgi alt.

Lähtuvalt kasutatavast kaubamärgist võib erineda toolidel kasutatav väline disain ehk konstruktsiooni kattev materjal ja värv. Seega on ülimalt tähtis vaadata tooli konstruktsioonil olevalt kleepsult tüübikinnitusnumbreid ning tootmise aega. Tüübikinnituse numbriga kleeps on tavaliselt tooli tagumisel küljel või küljel kleebituna konstruktsioonile (vaata pilte!). Kleepsul võib olla lisaks tüübikinnituse numbrile märgitud ka tootmise aeg, mis võib olla märgitud ka korpusele sisse pressitult nii öelda kellade süsteemiga, millest üks kell viitab aastale ja teine kuule või kvartalile või muul moel.

Tänaseks teadaolevalt on nimetatud tüübikinnitusnumbri ja tootmisajaga toole müünud järgnevad kauplused: DLB Trading OÜ (veebipood kaup.24.ee), 1A.EE OÜ (veebipood 1a.ee), Essa OÜ (veebipood minikid.ee kui kauplus Minikid) ja OÜ Speli Baltic (veebipood pood.britton.ee ja Britton kauplused), kuid nimekiri ei pruugi olla lõplik.

Kui tarbija tuvastab, et tema kasutuses on selline tool, siis tuleb selle kasutamine ohtlikkuse tõttu lõpetada. Kui ostust on möödunud vähem kui kaks aastat, on tarbijal õigus pöörduda toote väljavahetamiseks või raha tagasisaamiseks avaldusega müüja poole. Kui ostust on möödunud enam kui kaks aastat, tuleb tarbijal samuti tool kasutusest välja arvata ning jälgida edasisi juhiseid TTJA infokanalites.

TTJA jätkab menetlust, et välja selgitada täpsemad asjaolud ning annab esimesel võimalusel täpsemat infot asjaolude kohta ning soovitusi neile, kelle omanduses olev tool on ostetud rohkem kui kaks aastat tagasi.

Rohkem teavet:                             

…………………………………………………………………………………………..

Pressiteatele on manustatud ka fotod, mida palume ka võimalusel avaldada. Kui kõiki ei saa, siis vähemalt need, kus on näha, kus asub see kleeps, kust tuleks kontrollida tüübikinnitusnumbrit.

Lisainfo:

Pille Kalda

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti kommunikatsiooniekspert

620 1719

pille.kalda@ttja.ee U0U#0�

Täna on rahvusvaheline veepäev.

Täna on rahvusvaheline veepäev, mille eesmärk on pöörata tähelepanu olulistele veeprobleemidele maailmas.

Veepäeval on ka alati oa teema, mille fookus on igal aastal veidi erinev.

Selle aasta veepäev keskendub sellele, et kõigi jaoks oleks puhas vesi ühtemoodi kättesaadav.

Eesti Tarbijakaitse Liit

PRESSITEADE: 15. märtsil tähistatakse rahvusvahelist tarbija õiguste päeva.

EESTI TARBIJAKAITSE LIIT

PRESSITEADE 

15.märts 2019             

15. märtsil tähistatakse rahvusvahelist tarbija õiguste päeva.

Täna 15.märtsil 1962 pidas USA president J.F.Kennedy oma ajaloolise kõne Kongressile, milles tõstatas tarbija õiguste küsimuse esmakordselt maailmas ja seadustas neli põhilist  tarbijaõigust – õigused ohutusele, teabele, valikule ja kaasatusele ja seda kõike eesmärgiga kasvatada ühiskonna heaolu.

Tarbijaliikumine, mis nägi päevavalgust teisel pool Atlandi ookeani saabus kiiresti ka Euroopasse, kus juba samal 1962. aastal moodustati tarbijakaitseorganisatsioonide katusorganisatsioon BEUC.

Eestis on tarbijate õigused kaitstud 1994. aastal kehtestatud Tarbijakaitseseadusega, mille järgi on tarbijal järgmised õigused:

  • nõuda ja saada kaupa ja teenust, mis vastab nõuetele ja on ohutu tarbija elule, tervisele ja varale ja mille omamine ja kasutamine ei ole keelatud;
  • saada pakutavate kaupade ja teenuste kohta vajalikku ja tõest teavet teadlikku valiku tegemiseks;
  • saada tarbijaõiguse ja tarbimisalast teavet;
  • saada nõu ja abi kui tema õigusi on rikutud;
  • nõuda endale tekitatud varalise ja mittevaralise kahju hüvitamist;
  • taotleda oma huvide arvestamist ning olla ühingute ja liitude kaudu esindatud tarbijapoliitikat  kujundavate otsuste tegemisel.

Õigustega käsikäes käivad kohustused, mille kohaselt:

  • tarbija peab tutvuma enne lepingu sõlmimist põhjalikult kaupade ja teenustega;
  • lugema kaupade märgistust, kasutusjuhendeid, et väljaselgitada toodete ja teenuste kasutamisega kaaasnevad ohud;
  • kasutama tooteid sihipäraselt ja õigesti;
  • küsida infot enne ostu sooritamist;
  • võrrelda erinevate kaupade hindu ja omadusi ja tutvuda enne toote kasutamist kaasa antud tarbijateabega;
  • hoidma alles ostu tõendavad dokumendid.

Tarbijatena peame me langetama iga päev mitmeid otsuseid, olgu need siis tingitud elulistest vajadustest, reklaami mõjust, keskkonna, õiguslikest, sotsiaalsetest või majanduslikest huvidest lähtuvalt, igal juhul peavad nad meid aitama toime tulla oma igapäevase eluga.

Seepärast on oluline teada oma õigusi ja kohustusi, et toimida vastutustundlikult.

Hästi informeeritud ja teadlikud tarbijad on positiivsete majandusmuutuste liikumapanev jõud.

Eesti  Tarbijakaitse Liit on seisnud tarbijate õiguste eest juba 25 aastat ja seega koolitanud ja harinud terve põlvkonna jagu tarbijaid. Oleme selle üle uhked!

HEAD TARBIJA ÕIGUSTE PÄEVA!

Linda Läänesaar

Tegevdirektor

Eesti Tarbijakaitse Liit

6411697

Eesti Tarbijakaitse Liidu

Linda Läänesaar

tegevdirektor �

Tea oma tarbijaõigusi – seitse levinud küsimust

Täna 57 aastat tagasi ehk 1962. aastal pidas Ameerika Ühendriikide president J. F. Kennedy kõne, mis pani aluse tarbijaõiguste seadusandlusele. 15. märts kuulutatud üleilmseks tarbijaõiguste päevaks. Eesti tarbijate põhiõigused on kirjas tarbijakaitseseaduses.

Tarbijad pöörduvad Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametisse (TTJA) sageli väga sarnaste küsimustega olukordades, mil neil on kahtlus, kas neil on seadusega antud õigust millekski või mitte. Tänase tähtpäeva puhul on hea värskendada oma teadmisi, mistõttu toome ära sagedased küsimused, millele tarbijad vastuseid soovivad.

1. Kas tarbija võib e-poest ostetud defektita toote tagastada ja raha tagasi küsida?

Jah, võib küll. Sidevahendi teel, näiteks e-poest, telefonitsi või kataloogist tellitud, ja müügiesitluse käigus ostetud kauba osas kehtib tarbijale 14-päevane taganemisõigus. Taganemisel peab kaupleja tarbijale viivitamata, kuid mitte hiljem kui 14 päeva jooksul makstud summa tagastama, sh postikulu kauba kättesaamise eest. Sama aja jooksul tuleb tarbijal kaup müüjale tagasi saata.

14-päevasel taganemisõigusel on ka erandid, näiteks ei kehti see meelelahutus- ja reisiteenustele, kiiresti rikneva või vananeva kauba puhul, ajakirjade, audio- ja videosalvestustele, samuti hügieenikaubale ning kaubale, mis on valmistatud konkreetse tarbija isiklikke vajadusi arvestades. 

Oluline on meeles pidada, et tavapoest ostes ei ole seadusest tulenevat 14-päevast taganemisõigust.

2. Kes maksab postikulu 14-päevase taganemisõiguse kasutamisel?

Sageli kannab toote tagastamisega seotud postikulud kaupleja, ent kaupleja võib selle kohustuse panna ka tarbijale, kuid siis peab see olema selgelt tellimistingimustes kirjas.

3. Kas tarbijal on õigus nõuda kauplejalt pretensioonile vastamist?

Jah. Kui tarbijal on ostetud toote või teenuse suhtes pretensioone, on tal õigus pöörduda sellega kaupleja poole. Seadus ei ütle, kas seda peaks tegema suuliselt või kirjalikult, ent hilisema tõendamise võimalikkuse huvides on seda sageli mõistlik teha kirjalikult. Kaupleja on kohustatud tarbija pretensioonile vastama 15 päeva jooksul.

4. Kui ostetud esemel ilmnes defekt, kas tarbija võib kohe kauplejalt raha tagasi nõuda?

Ei. Ostjal on defektse kauba puhul õigus nõuda müüjalt defektiga kauba parandamist või asendamist. Müüja võib valida esmasena parandamise, näiteks lähtuvalt oma kulutustest. Kui parandamine ebaõnnestub või samasugusega asendamine ei ole võimalik, on tarbijal õigus raha tagasi saada. Seejuures peab asendatav toode peab olema sama värv, mudel ja suurus. Kinkekaardi andmine ei ole raha tagastamine.

5. Kas tarbija saab TTJA-st abi ka juhul, kui väljaspool Eestit asuvalt kauplejalt tellitud kaup kohale ei jõua?

Teise Euroopa Liidu liikmesriigi kauplejaga tekkinud vaidluse korral saab abi ameti koosseisus tegutsevast EL tarbija nõustamiskeskusest, mille ülesanne on lahendada piiriüleseid tarbijakaebusi. ELi liikmesriikides asuvatelt kauplejatelt ostes on tarbijad reeglina kindlustatud ühesuguste õigustega, mis aga ei kehti väljaspool liitu tegutsevate kauplejate puhul, kelle osas puudub võimalus tarbijat tema kaebusega aidata.

6. Kas telefoni teel müügipakkumisele öeldud jah-sõna on siduv?

Ei. Telefonitsi öeldud jah-sõnast ei piisa, et tarbijal tekiks maksekohustus. Lepingu sõlmimiseks on vajalik ka kirjalik müügipakkumine, millega nõusolekut on tarbija kirjalikult kinnitanud. Kui seda ei ole, saab nii saadetud pakki kui järgnevaid saadetisi pidada tellimata asjadeks, mille vastu võtmist ja endale jätmist ei saa lugeda lepinguga nõustumiseks.

7. Kas tarbijal on õigus saada ostutšekk?

Alla 20-eurose ostu korral tuleb müüjal tarbijale anda ostu tõendav dokument juhul, kui tarbija seda soovib. Üle 20-eurose ostuga peab müüja andma ostukviitungi ilma, et tarbija seda eraldi küsima peaks. Ostutšekk tuleb väljastada sõltumata sellest, kas tarbija maksab sularahas, pangakaardiga või ülekandega.

Loe tarbija põhiõigustest lähemalt TTJA veebist.

Lisainfo:

Pille Kalda

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti kommunikatsiooniekspert

620 1719

pille.kalda@ttja.ee

Koduleht, logo, graafiline disain - Niine Kodulehed!