Tarbijat diskrimineeritakse?

Tarbijat diskrimineeritakse?

Mis on geoblokeering ehk asukohapiirangvõi elukohast tingitud diskrimineerimine? Enamusele on need terminid võõrad, kuid tegelikult oleme tarbijatena seda kogenud. Alates 3. detsembrist on selliste piirangute tekitamine Euroopa Liidus keelatud.
„Kahjuks teie maksevahend ei ole aktsepteeritav“ võib tulla vastuseks nii naaberriikide e-kauplustest kui ka veidi kaugemalt, kuigi tegemist on rahvusvahelist tarnet pakkuva kauplejaga. Põhjusekstarbija VISA krediitkaart, mis on väljastatud Eestis,mis sest, et tegemist oli ülemaailmse kaadriorganisatsiooni kaardiga. Küsimusele, et mis võiks olla kauplejapoolne äririsk antud olukorras ja miks krediitkaart ei sobi, vastust ei saa.
Alates 3. detsembriston seoses vastava Euroopa Liidu määruse jõustumisega selliste piirangute tekitamine Euroopa Liidu siseselt keelatud. Ehk näiteks kui Saksamaa veebikaupleja aktsepteerib VISA krediitkaarti Saksa tarbijate puhul, tuleb seda teha ka Eesti tarbijate puhul. Eesti või mistahes liikmesriigi tarbijatele tuleb pakkuda samasuguseid maksevõimalusi nagu kohalikele tarbijatele, olgu selleks siis võimalus tasuda ülekandega, kaardiga või kauba kättesaamisel.
Kuidas geoblokeering töötab?
Lihtsustatult öeldes on tegemist olukorraga, kus tarbijale keeldutakse internetis asju müümast või teenuseid osutamast seoses sellega, milline on tarbija kodakondsus, millises riigis on tema elukoht või asukoht. Enamasti on selle taga kauplejate soovimatus piiriüleselt müüa.
Tarbija ostusoovi võidakse blokeerida erinevalt. Kõige sagedamini tekib tarbijal takistus soovitud veebipoes kasutajaks registreerimisel, sest rippmenüüst puudub võimalus valida kättetoimetamise aadressiks Eestit või sisestada Eesti suunakoodiga telefoninumbrit.
Tarbija blokeerimiseks kasutatakse ka ümbersuunamist uuele veebilehele. Näiteks suunatakse Eesti tarbija Suurbritannia e-poest, mille tippdomeen on .uk peale kontaktandmete sisestamist lehele lõpuga .ee. Eesti tippdomeeniga veebilehel on aga samad kaubad kallimad või toodetevalik väiksem.Selline ümbersuunamine saab pärast 3. detsembrit olla lubatud vaid tarbija selgesõnalisel nõusolekul, kuid ka sel juhul peab tarbijal olema jätkuvalt ligipääs algsele saidile. Näiteks kergestileitava lingi vahendusel.
Mis veel uute normidega tarbija jaoks muutub?
Uute reeglite kohaselt ei saa Euroopa Liidu siseste tehingute korral keelduda kaupade või teenuste müügist teise liikmeriigi tarbijale. Küll aga jääb kauplejatele õigus valida, kas ostud tarnitakse liikmesriiki, kuhu kaupleja pakub kohaletoimetamist, või tarbija tuleb ise kaubale kokkulepitud kohta järele.
Näiteks kui Eesti tarbija soovib osta fotokaamerat Saksamaa veebipoest, mis pakub tarnet vaid Saksamaa piires, ei tohi kaupleja tehingust keelduda, kui tarbija nõustub kaamerale ise järgi tulema või vormistab kättetoimetamise Saksamaal asuvale aadressile.
Ka elektrooniliselt osutatavate teenuste puhul, nagu pilveteenused, andmebaasiteenused ja veebimajutus, ei nähta edaspidi ette võimalust keelduda teise liikmesriigi tarbijale teenuse osutamistest. Sama kehtib ka muude teenuste kohta, näiteks autorent või hotellimajutus. Antud teenuste puhul on siiani ligipääsu piirangutest rohkem täheldatud kallimate hindade kehtestamist sõltuvalt tarbija päritoluriigist. Näitekskogus mõned aastad tagasi kuulsust Prantsusmaa hotell, kus identne viiepäevane majutuspakett internetis broneerides maksisAustria ja Saksamaa tarbijatele 1038 eurot, Itaalia tarbijatele858 eurot ning Belgiast või Prantsusmaalt pärit tarbijatele 645 eurot.
Kas on erandeid?
Uue määruse kohaldamisalast jäetakse välja teatud liiki teenused, näiteksautoriõigusega kaitstud sisu või mittemateriaalses vormis teosed, nague-raamatud. Nimetatud teenuste puhul võib jätkuvalt esineda piiranguid piirülese ostusoovi korral. Seegavõib müügist keelduda Luksemburgis asuv kaupleja, kelle veebisaidilt soovib Eesti tarbija osta tarkvara, mille müük on autoriõigusega kaitstud ning lubatud vaid riikides, mille hulka Eesti ei kuulu .
Samuti on määrusest välja jäetud finants-, audiovisuaal-, transpordi-, tervishoiu- ja sotsiaalteenused.
Millist kasu on uutest reeglitest oodata?
Hiljutine statistika näitab, et teises ELiriigis asuvatest internetipoodidest sooritab oste ainult 15 protsenti eurooplastest. Üheks põhjustest geoblokeering ehk tarbija asukohapõhine tõkestus.
Seega võib uskuda, et kui uute reeglite abil tarbija elukohast tingitud tõkked e-kaubanduses kaovad, aktiveerub ka liidu sisene netikaubandus, millest võidavad nii tarbijad kui ka ettevõtted. Tarbijate õigused e-kaubanduse korral ning kauplejate seadusest tulenevad lepingulised kohustused on juba viis aastat samad, hoolimata sellest, millises liikmesriigis on tarbija elukoht.
Seega soodsate hindadega ja laiema kaubavalikugaSuurbritannia või Saksamaa netipoest kaupade tellimine on kindlasti tarbijate huvides. Samas annab piiriülene müük ka ettevõtjatele võimaluse olla liidu siseturu kaubanduse osaks, pakkudes ka konkurentsialast väljakutset ning rohkem kliente.
Kristina Tammaru
EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja
Tarbijakaitseamet

Euroopa Toiduohutusamet vähendas dioksiinide ohutut kogust

Euroopa Toiduohutusamet (EFSA) vähendas toiduga saadava dioksiinide ohutut kogust. Eestlaste peamine dioksiini allikas on Läänemere kala, mille tarbimissoovitusi vaadatakse uute andmete valguses üle.

„Kuigi mürgised ühendid dioksiinid moodustuvad peaaegu kõigi tööstuslike protsesside tulemusena, milles osalevad kloori sisaldavad ained, on toit peamine allikas, mille kaudu jõuavad need ained inimese organismi,“ ütles Maaeluministeeriumi toiduohutuse osakonna juhataja Martin Minjajev. „Organismi ladestunud ühendid võivad põhjustada mitmeid terviseprobleeme, mistõttu Euroopa Toiduohutusamet vähendas dioksiinide lubatud nädaladoosi.“[…]

Allikas: terviseinfo.ee

Kuidas kauplused sind lõksu meelitavad ja kuidas targasti poes käia

Kui sageli sa planeerid kiiresti toidupoest läbi hüpata, et paar elementaaret asja haarata ning poest väljudes vaatad hämmastusega neid kolme suurt kotitäit kraami ja mõtled, et kuidas see küll juhtus? Sa ei ole sugugi ainuke, kellel nii juhtub. Supermarketite kaubapaigutus ja isegi värviskeem on väga täpselt planeeritud sel moel, et rõhuda meie alateadvusele. Kavalate nippide ja trikkidega suunatakse meid ostma asju, mida me tegelikult sugugi ei vaja. Tagajärjena kannatab meie rahakott ja sageli ka tervis.

Kõige lihtsam viis vältida supermarketite strateegiaid on väiksemate poodide, turgude ja otse tootjalt tarbijale võrgustike eelistamine. Osavalt planeerides on võimalik sel moel rahuldada üsna suur osa oma toidu- ja tarbekaupade vajadusest. Sageli aga ei õnnestu meil ka parima tahtmise juures suurkaupluseid vältida. Sel juhul tuleb olla nutikas ja tähelepanelik ning märgata neid trikke, millega sind rohkem tarbima meelitatakse.
1. Esmatarbekaupade paigutus
Toidukauplused teavad, et enamik inimesi tuleb poodi teatud kindlate põhikaupade järele. Leib, piim, liha ja köögiviljad asetatakse enamasti U-kujuliselt mööda poe kaugemaid nurki üksteisest võimalikult kaugele, tagamaks et sa jalutad paari asja ostmiseks tervele poele ringi peale. Sealjuures möödud suurest hulgast asjadest, mida sa tingimata ei vaja, aga sul tekib kange kiusatus neid osta.Oled sa märganud, et sageli on lilled ja puuviljad sissepääsu lähedal? Ilusad värvid ja isuäratavad lõhnad parandavad su meeleolu ja pikendavad poes veedetud aega. Samuti on turuuuringud näidanud, et kui su korv on juba tervislike värskete toidukaupadega täidetud, siis paradoksaalsel kombel lubad kergemini endale väikest kiusatust ebavajaliku ja ebatervisliku suupiste näol.
2. Sooduspakkumised, mis ei ole tingimata soodsad
Enamust inimesi köidavad suured neoonpaberil sildid “sooduspakkumine” või “eripakkumine”. Väga sageli aga ei ole need pakkumised sugugi nii head tehingud. Hakates lähemalt uurima peenes kirjas kilohinda või seda, mis see kaup enne soodustuse määramist maksis, võid leida, et säästad vaid mõned sendid või halvemal juhul maksad isegi peale. Kui tegemist on asjaga, mida sul tegelikult ei olnud üldse plaanis osta, siis on pood just sulle 1:0 ära teinud.
3. Tooteinfo valed
Tootepakendil lubatud imelised tervislikud mõjud on sageli lihtsalt turundustrikk. “Light” tooted ei ole enamasti tervislikumad, kuna väiksem rasvakogus kompenseeritakse suhkruga. E-vaba võib tähendada seda, et E-koodi märkimise asemel on lisaained lihtsalt sõnadega välja kirjutatud. Vitamiinidega “rikastatud” toidud võivad sisaldada vitamiine sellises vormis, mis ei ole inimese jaoks väga hästi omastatav ja nii edasi. Turundajad imevad sageli kauba reklaamimiseks ideid pastakast välja ning neil väidetel ei ole mitte midagi pistmist kauba tegeliku toiteväärtusega. Suurtootjate eesmärgiks on kasum, mitte sinu tervise parandamine. Selleks, et eristada tegeliku toiteväärtusega kaupa lihtsalt toredasti pakendatud kaubast, õpi hoolikalt lugema ja mõistma pakenditel olevat infot. Eelista kaupa, mille koostisainete nimekiri on võimalikult lühike ja arusaadav ka ilma kõrghariduseta toidukeemias.
4. Toodete paigutus
Toidutootjad kulutavad suuri rahasid, et kindlustada oma kaubale parim nähtavus. Pea meeles, et see kaup mis esimesena sulle silma hakkab, ei pruugi olla sugugi kõige kvaliteetsem, tervislikum või soodsam omasarnaste toodete hulgas. Väiksematel tootjatel, mis võib-olla pööravad enam tähelepanu oma toodete kvaliteedile, ei ole väga suurt eelarvet oma kaubapaigutuse organiseerimiseks sama efektiivselt. Nende toodete leidmiseks pead ise veidi vaeva nägema. Pööra tähelepanu ka sellele, et riiuli otstesse ei paigutata alati kampaaniatooteid – vahel arvame loogiliselt, et sinna on välja pandud vaid soodustooted, kuid see ei pruugi sugugi nii olla.
5. Hirm millestki ilma jääda
Meis kõigis pesitseb hirm, et kui me ruttu võimalusest kinni ei haara, siis kaotame mõne eriti soodsa võimaluse. Supermarketid kasutavad seda hirmu suurepäraselt ära tehes piiratud aja kehtivaid kampaaniaid. Eriti siis, kui sa oled majanduslikul keerulistes oludes, on sellised kampaaniad väga efektiivsed, kuna sulle võib jääda mulje, et koheselt võimalust kasutamata jättes jääd millestki olulisest ilma.
6. Impulsiivsed ostud
Vaadakem tõele näkku – supermarketid ei paiguta värvilisi nätse ja komme vahetult kassa ette selleks, et sinu tervisest hoolida. Nad teavad, et kui sa oled oma korvitäiega kassasse jõudnud, siis näib euro või paar lisaks väike summa ning tõenäoliselt oled piisavalt tüdinud ja väsinud, et kiusatusele järele anda. Veel parem, kui sul on kaasas väsinud, tüdinud ja valjuhäälsed väiksed lapsed – lihtsam on nende mangumisele lihtsalt järele anda.
Sama eesmärki täidavad ka strateegiliselt paigutatud “sooduspakkumiste” lauad. Vajalike asjadeni jõudmine võib supermarketis olla nagu ahvatlustega täidetud takistusraja läbimine. Jää endale kindlaks ja ära lase ennast pidurdada hooajalistest “sooduskaupadest”, mis sulle otse tee peale ette paigutatud on.
7. Soovitused toiduainete kombineerimiseks
Mis sobib makaronidega kõige paremini? Suure tõenäosusega on vastus kohe kõrval riiuli peal. Toidukauplused asetavad kavalal moel kokku sobivad kaubad üksteise kõrvale, et inspireerida sind ostma seda väikest lisandit, mida sul küll alguses võib-olla plaanis ei olnud, aga mis äkitselt näib geniaalse ideena. Kui sageli oled sa ostnud sel moel pastakastme, mida tegelikult üldse ei planeerinud osta?
8. Rahulik taustamuusika
Turundusuuringud on näidanud, et tempokas muusika julgustab inimesi kärmelt ja asjalikult tegutsema, aeglane ja rahulik muusika soodustab seda, et võtad oma poeskäiku rahulikult ja longid ühest sooduspakkumisest teiseni. Klassikaline muusika soodustab seda, et inimesed ostavad pigem kallimaid tooteid. Nii et pane enne kauplusesse sisenemist kõrvaklapid pähe ja kuula enda poolt valitud reibast muusikat – nii väldid liiga kauaks riiulite vahele unelema jäämist.

Kuidas targemini osta?
Siin on mõned nipid, kuidas kaubanduskeskuste turundustrikke läbi näha ja targemini poes käia.
• Planeeri oma poeskäiku põhjalikult
Ilma ostunimekirjata poodi minek on kõige kindlam viis oma eelarvet ületada ja impulsiivseid oste teha. 10 minutit mõttetööd enne poodi siirdumist võib säästa väga palju raha. Mõtle rahulikult läbi need toidud, mida lähipäevil või sel nädalal valmistada soovid ning koosta vajalikest koostisainetest nimekiri. Ära unusta üles kirjutamast, mida vajad hommikusöögiks, vahepaladeks ning majapidamistarvete osakonnast. Lõppu jäta kolm vaba lahtrit spontaansete ostude jaoks – see aitab sul tunda ennast vähem piiratuna, kuid hoiab samas siiski kontrolli all kalduvuse osta enam, kui tegelikult vajad.
• Vaata enne nimekirja koostamist kappi
Kui sageli sa pakid lahti värskelt ostetud köögivilju, ning leiad et vanad on alles kasutamata? Kiire elutempo juures ja olukorras, kus kööki kasutab mitu inimest, on võimatu peast teada, mida sul kodus leidub ja mida mitte. Enne nimekirja koostamist viska pilk kappi ja külmkappi ja mõtle välja viise, kuidas juba olemas olevat kraami targasti ära kasutada, et võimalikult vähe juurde osta.
• Ole iseenda pankur
Võib-olla oled juba meister nimekirja koostamises aga sul on probleeme järgmise sammuga – sellele kindlaks jäämisega? Võta poodi kaasa ainult täpselt nii palju sularaha, kui sul vajalike asjade ostmiseks kulub ja jäta pangakaardid koju.
• Jäta võimalusel lapsed koju
Lastega koos poodi minek on alati kordades stressirohkem ja kulukam, kui ilma nendeta. Lastele suunatud turundus on terve omaette teadus ning erinevalt täiskasvanutest, on neile palju raskem seletada, kuidas müügitrikid nende alateadvust mõjutavad. Lapsed on turundajate jaoks väga efektiivsed väikesed tööriistad, mõjutamaks vanemaid ostma rohkem asju, mida neil absoluutselt plaanis ei olnud. Uuringud on näidanud, et lastega poodi minnes võid kulutada kuni 40% enam, kui ilma nendeta. Kui nad on pikast päevast ja meelte poolt sisse sõitvast infost väsinud, tuleb jonn kergesti ning juba niigi pinges lapsevanem annab sageli oma närvide nimel kiiresti järgi. Kui sul ei ole lapsi poodlemise ajaks kuhugi jätta, siis anna neile ülesandeid millegi leidmiseks – nii rakendad nende tähelepanu millegi kasuliku teenistusse.
• Hoia kalkulaator käepärast
Mäletad, et vahel ei pruugi sooduspakkumised sugugi soodsamaks osutuda? Arvuta kahtluse korral ise üle ühiku ja kilo hind. Samuti aitab see sul tegelikku hinnavahet arvutada võttes arvesse pakendi suurust.
• Võta väiksem korv
Kas oled märganud, et poekärud kipuvad suuremaks minema? See on selleks, et sa saaksid sinna tähelepandamatult rohkem asju kuhjata. Võta lihtsalt väiksem korv – sinna on raskem kuhjata neid üleliigseid asju mida sa üldse osta ei plaaninud.
• Väldi näljase inimese ostusid
Mis juhtub siis, kui su kõht on tühi? Tõenäoliselt on sul teravam haistmine, vähem terav mõtlemine ning ebatervislikud toidud omandavad hoopis uutmoodi ahvatluse. Tühja kõhuga poodi minek on üks halvemaid asju, mida teha saad. Suure tõenäosusega avastad ennast korvi ladumas igasuguseid soolaseid ja magusaid ebatervislikke suupisteid. Söö kodus enne kõht täis või võta vähemalt tervislik vahepala enne, kui toidupoodi siirdud.
• Ole tähelepanelik tootetutvustuste ja tasuta näidiste osas
Tipptunnil on poes sageli iga nurga peal keegi, kes pakub midagi maitsta, juua või nuusutada. Sinna juurde käib korralikult selgeks õpitud jutt selle toote imeliste omaduste kohta. Tootetutvustused ei ole tingimata halvad, kui sa pead meeles, et otsus selle toote vajalikkuse kohta on siiski sinu enda teha. Kui sa tunned, et lauakese pealt proovimine ja siis ilma ostuta minema jalutamine on sinu jaoks ebamugav, siis väldi neid pakkumisi. „Ei, aitäh” on täiesti viisakas ja aktsepteeritav vastus. Kui neid esitlejaid on õigesti koolitatud, siis teavad nad, et keeldud tootest, mitte nende tehtavast tööst.

Laupäeval on rahvusvaheline “mitte midagi ostmise” päev

Rahvusvaheline ostuvaba päev on 1992. aastast tähistatav liigtarbimise vastane protestipäev, millega kutsutakse inimesi üles vähem tarbima, analüüsima oma tarbimisharjumusi ning suurte poekettide asemel kohalikke väikepoode toetama. Ostuvaba päev toimub Euroopas novembri viimasel laupäeval ja USA-s tänupühale (novembri neljas neljapäev) järgneval reedel. Lisaks enda tarbimise vähendamisele korraldatakse üle kogu maailma inimeste teadlikkuse suurendamiseks mõeldud üritusi, aktsioone ja töötubasid.

Esimene ostuvaba päev toimus 1992. aasta septembris Kanadas, et pöörata ühiskonna tähelepanu tarbimise ja ületarbimise tagajärgedele. Info selle idee kohta liikus kiiresti inimeste ja interneti kaudu edasi ning 1997. aastast hakati ostuvaba päeva tähistama tänupühale järgneval reedel, vastukaaluks tarbimisele pühendatud mustale reedele, mil suured poeketid pakuvad öist poodlemisvõimalust, allahindlusi ning võimalust soetada varakult jõulukinke. Tänapäeval on must reede Ameerikas nii populaarne, et klientidel on tavaks telkida poodide uste ees ning hullunud poodlejate massides saadud vigastused on tavaline nähtus. Ostuvaba päevaga sooviti jõulud muuta taas südamlikuks pühaks, et need poleks korporatsioonide hiigelkasumi teenimise tööriistaks.
Ostuvaba päev sai tuule tiibadesse tänu ajakirja Adbusters toetusele, mis üritas 2000. aastal üritust televisioonis reklaamida. Paraku keeldusid kõik suuremad USA telekanalid tarbimisvastase reklaami näitamisest ja näiteks CBS-i esindaja ütles ajakirjale, et selline reklaam on vastuolus USA majanduspoliitikaga. Lõpuks nõustus CNN reklaami näitama, kuid üksnes pärast seda, kui neile öeldi, et keeldumise puhul kirjutatakse sellest artikkel Wall Street Journalisse. Nüüdseks on info ostuvabast päevast interneti abiga levinud üle kogu maailma ning tarbimisvastast päeva tähistatakse ligi 70 riigis. Eestis tähistati ostuvaba päeva esmakordselt 2002. aastal.
Idee algatajate sõnul ei ole ostuvaba päeva mõte see, et inimene ei käi üks päev poes, vaid see, et tarbijad mõtleksid hoolega oma valikute üle ning võtaks seda esimese sammuna keskkonnasäästlikuma eluviisi poole. Samuti on see asjakohaseks võimaluseks tutvuda kohalike poepidajatega ning korraldada kaubavahetuse põhimõttel töötavaid jõululaatasid: inimesed toovad laadale kinke, mida nad ei vaja ning saavad vastutasuks võtta kellegi teise toodud eseme.
Paljudes riikides korraldatakse tarbimiskäitumise tagajärgedele tähelepanu pööramiseks mitmesuguseid aktsioone, näiteks lõigatakse supermarketites katki krediitkaarte, sõidetakse tühjade kärudega ühtses rivis mööda poodi, jalutatakse poodides zombidena ja korraldatakse suuri tänavapidusid. Samuti toimuvad töötoad, kus õpetatakse muu hulgas ka ise jõulukingitusi tegema. Üksikisiku tasandil saame me kõik teha selle otsuse, et tänavu mõttetuid jõulukinke kokku ei osta ja alustada keskkonnasäästlikumat tarbimist ning kutsuda üles ka teisi oma tarbimiskäitumist muutma.

Allikad: Adbusters, The Guardian, International Business Times, Buy Nothing Day UK

Tähelepanu ettevõtjad – uus direktiiv võib kohalduda lisaks klassikalistele reisiettevõtjatele ka tegelikele teenuseosutajatele

Tähelepanu ettevõtjad – uus direktiiv võib kohalduda lisaks klassikalistele reisiettevõtjatele ka tegelikele teenuseosutajatele

Sel suvel jõustunud pakettreiside ja seotud reisikorraldusteenuste direktiiv ei puuduta pelgalt klassikalisi reisiettevõtjaid, vaid ka tegelikke teenuseosutajaid, näiteks majutusettevõtjaid ja reisijavedu korraldavaid ettevõtjaid. Nõudeid peavad järgima kõik,kespakuvad ja müüvad reisiteenuseid, mis vastavad pakettreisi või seotud reisikorraldusteenuste tunnustele.

Uue regulatsiooniga laienes pakettreisi mõiste ja tekkis uus mõiste seotud reisikorraldusteenuste näol, mille tulemusena on reisiteenuseid pakkuvate ettevõtjate tegevus varasemast enam reguleeritud.Lisaks on ühe olulise muudatusena kolmele reisiteenusele –reisijavedu, majutus ja muu turismiteenus –lisandunud ka neljas. See on auto, mootorratta ja muu mootorsõiduki üürimine.

Ka reisija soovil või valikul koostatud reis võib olla pakettreis

Kui varem kehtinud direktiiviga olid hõlmatud pakettreisid valmiskombinatsioonidena, siis uue direktiiviga on võrdsustatud kõik pakettreisid olenemata sellest, kas need on reisikorraldaja poolt eelnevalt kokku pandud või tehakse seda reisija soovil või valikul.

Pakettreisiga on tegemist näiteks juhul, kui reisija valib internetis või reisibüroos samaks reisiks erinevaid reisiteenuseid, nii et nõusoleku maksmise kohta annab ta pärast kõikide reisiteenuste valimist. Kusjuures reisiteenuste hinnad võivad olla esitatud nii ühtse hinnana kui ka koguhinnana. Seega moodustub pakettreis näiteks juhul, kui reisija lisab samaks reisiks erinevaid reisiteenuseid ostukorvi jatasub nende eest vastavalt kuvatud koguhinnale.Lisaks on pakettreisiga tegemist näiteks juhul, kui reisiteenuseid pakutakse ja müüakse „pakettreisi” või sellesarnase nimetuse all või kui pakutakse jamüüakse pakettreisi kinkekaarti, mille eest saab tulevikus pakettreisi soetada.

Kuidas tekivad seotud reisikorraldusteenused?

Samas tuleb silmas pidada, et teatud juhtudel kuulub regulatsioon kohaldumisele, kuid tegemist ei ole mitte pakettreisiga, vaid seotud reisikorraldusteenustega.Seotud reisikorraldusteenustega võib tegemist olla siis, kui samaks reisiks või puhkuseks pakutakse ja müüakse kahte või enamat eri liiki reisiteenust eraldi ning nendest reisiteenustest ei moodustu pakettreisi.

Näiteks juhul, kui reisija valib ühe veebilehe või reisibüroo külastuse käigus lennupiletid ja maksabnende eest ära (see tähendab, et esimene tehing on lõpuni viidud) ning enne kui ta lahkub, ostab ka majutuse, mille ta valib eraldi ja mille eest ta maksab eraldi. Seotud reisikorraldusteenustega on tegemist ka näiteks juhul, kui lennupiletitebroneerimise järel kutsutakse reisijat üles lingiga, mis viib teise ettevõtja koduleheküljele, broneerima valitud reisi sihtkohas pakutavat täiendavat reisiteenust, näiteks majutust, ning leping teise ettevõtjaga sõlmitakse 24 tunni jooksul pärast lennupiletite broneeringu kinnitamist.

Merli Siitan, tarbijakaitseameti turujärelevalve osakonna turismi valdkonna jurist-valdkonnajuht

Minna reisile või mitte? Uus teabeleht aitab reisihuvilisel teha teadlikku valikut

Minna reisile või mitte? Uus teabeleht aitab reisihuvilisel teha teadlikku valikut 

Tänavu suvel muutusid oluliselt reisiteenuste pakkumisele ja müümisele kehtestatud reeglid, mis tõi praktilisi uuendusi nii reisiettevõtjale kui ka ostjale. Sarnaselt finantssektorile kehtestati reisiettevõtjaile kohustus esitada reisijaile enne pakettreisi või seotud reisikorraldusteenuste lepingute sõlmimist standardinfo teabeleht, kust tarbija saab selget infot sõlmitava lepingu tüübi ja oma õiguste kohta.

Uue pakettreiside ja seotud reisikorraldusteenuste direktiivi ülevõtmise eesmärk oli viia reisijate kaitse ulatus vastavusse turu arenguga, suurendada läbipaistvust ning reisijate ja ettevõtjate õiguskindlust. Reaalselt tähendab seemuuhulgas seda, et kuna tarbijal võib olla keeruline eristada, kas tegemist on pakettreisi või seotud reisikorraldusteenustega, siis tuleb talle anda rohkem teavet enne, kui ta sõlmib lepingu kummagi ostmiseks. See on oluline, sest reisija õigused ja kaitse ulatus on pakettreisilepingu puhul suuremad kui seotud reisikorraldusteenuste korral.

Mis on pakettreisi teabeleht?

Pakettreiside puhul peab standardinfo teabelehest selguma, et tegemist on pakettreisiga, reisija õigused, teave reisikorraldaja vastutuse ja tagatise kohta. Lisaks tuleb reisijale enne pakettreisi müümist anda piisavat teavet konkreetse reisi kohta. Näiteks peab reisija saama teada oma reisi sihtkoha ja teekonna, milliste transpordivahenditega sinna jõutakse, millises majutuskohas peatutakse, milline on selle majutuskoha järk või mugavusaste. Kui pakett sisaldab ka toitlustust, siis tuleb reisijale esitada toitlustuskava. Reisija peab saama teada reisitasu koguhinna ja selle tasumise korra ning millised teenused on reisitasu sisse arvestatud.

Kohustuslik on reisijale anda ka üldist infot sihtriigi passi-, viisa- ja tervisenõuete kohta. Reisi valimisel on reisija jaoks oluline saada teada, milline on viisa saamiseks kuluv ligikaudne aeg. Reisiettevõtja peab reisijat teavitama, et reisijal on igal ajal enne pakettreisi algust õigus lepingust taganeda, makstes reisiettevõtjale mõistlikku hüvitist tehtud kulutuste eest.

Kes peab andma teabelehe – reisikorraldaja või vahendaja?

Lepingueelse teabe esitamine on kohustuslik nii reisikorraldajale kui ka vahendajale, kui pakettreisi pakutakse või müüakse vahendaja kaudu. Reisija ees peab selle kohustuse täitma emb-kumb neist. Reisikorraldajal ja vahendajal tuleks kokku leppida kumb teavitamiskohustuse täidab.

Kui reisikorraldaja või vahendaja ei täida lepingueelset teavitamiskohustust, on reisijal võimalik kasutada ettevõtja vastu asjakohaseid õiguskaitsevahendeid, eelkõige nõuda rikkumise tagajärjel tekkinud kahju hüvitamist.

Mis on seotud reisikorraldusteenuste teabeleht?

Seotud reisikorraldusteenuste puhul tuleb reisijat teavitada, etta ei saa kasutada neid õigusi, mis on ette nähtud üksnes pakettreiside korral. Seotud reisikorraldusteenustega on tegemist näiteks juhul, kui reisija ostab müügikoha ühekordse külastamise või sellega ühenduse võtmise käigus ühe reisi jaoks erinevaid reisiteenuseid, valib need ja tasub nende eest eraldi.

Nende teenuste puhul vastutab iga teenuse tegelik osutaja ise oma teenuse kohase osutamise eest. See on erinev pakettreisist, kus kõikide reisiteenuste osutamise eest vastutab reisija ees reisikorraldaja.

Ettevõtjail tuleb teada, et seotud reisikorraldusteenuste puhul peab reisijale pakkumise teinud reisiettevõtja ehk antud juhul hõlbustaja samuti omama tagatist. Seejuures on oluline reisijat teavitada, et tagatist saab kasutada vaid sellisel juhul, kui seotud reisikorraldusteenuste osaks olev reisiteenus jääb osutamata hõlbustaja maksevõime tõttu. Näiteks ei laiene tagatise kaitse juhtudele, kus hõlbustaja on tegelikule teenuse osutajale reisijalt laekunud reisitasu edasi kandnud, kuid tegelik teenuse osutaja keeldub teenust osutamast.

Teavitamiskohustuse saab hõlbustaja täita esitades reisijale enne seotud reisikorraldusteenuste lepingute sõlmimist standardinfo teabelehe.

Nagu eelnevast selgub on varasemaga võrreldes märkimisväärselt suurenenud reisija õigus saada enne pakettreisi või seotud reisikorraldusteenuste soetamist reisiettevõtjal põhjalikku teavet oma õiguste ja konkreetse teenuse kohta. Põhjalik eelteave soetatavate teenuste kohta aitab reisijal langetada teadlik valik ja vältida hilisemaid arusaamatusi.

Helen Rohtla, tarbijakaitseameti järelevalveosakonna turismivaldkonna jurist

Reisijal on pakettreisilepingust taganemiseks rohkem võimalusi

Kui satud käimasoleva „musta reede“ sooduskampaania või mõnel muul ajal hea reisipakkumise peale või võtad ise ühendust reisiettevõtjaga pakettreisi soetamise sooviga, siis tea, et teatud olukordades on varasemast suuremad võimalused sõlmitud reisilepingust taganeda.

Suvel jõustusid turismiseaduse ning võlaõigusseaduse muudatused, millega võeti üle uus pakettreiside ja seotud reisikorraldusteenuste direktiiv.Muuhulgas muutusid varasemast soodsamaks ja läbipaistvamaks ka lepingust taganemise võimalused. Näiteks, kui oled reisikorraldajaga sõlminud pakettreisilepingu, ent hiljem, enne reisi toimumist, tõstab reisikorraldaja objektiivsetel põhjustel ja seadusest tulenevatel eeldustelreisi hinda kaheksa või enam protsenti, siis on sul õigus lepingust taganeda ja nõuda kõikide selle reisi eest reisikorraldajale tasutud maksete tagastamist.

Lepingust on õigus taganeda ka siis, kui reisija ei nõustu reisikorraldaja poolt pakettreisilepingus tehtavate muude oluliste muudatustega reisikorraldaja määratud tähtaja jooksul. Kui reisija on muudatustega nõus ning muudatustest tulenevalt väheneb reisi hind või kvaliteet, on reisijal õigus nõuda pakettreisi hinna alandamist.

Nendel nimetatud juhtudel on reisijal õigus lepingust taganeda ja saada tagasi kõik selle reisi eest reisikorraldajale tehtud maksed.Samamoodi nagu varem, on selline õigus reisijal ka juhul, kui sihtkohas esinevad vältimatud ja erakorralised asjaolud, näiteks seal puhkeb sõda, terrorism, toimub loodusõnnetus või haiguspuhang jms.

Ühtlasion reisijal õigus igal ajal enne reisi algust lepingust taganeda (näiteks temast endast tulenevatel põhjustel) ja sellisel juhul on reisikorraldajal õigus nõuda mõistlikku hüvitist. Kui reisija taganeb lepingust, siis reisikorraldaja peab talle raha tagastama 14 päeva jooksul.

Sandra Kurs, tarbijakaitseameti järelevalveosakonna turismivaldkonna jurist

3. detsembril 2018 on jõustumas asukohapõhist tõkestust ehk geoblokeeringut keelustav määrus.

Mis on geoblokeering?

Geoblokeering viitab peamiselt internetikauplustes kasutusel olevale praktikale, mille tulemusel tõkestatakse juurdepääsu ostukeskkonnale teisest riigist pärit klientidele kodakondsuse, elukoha või asukoha alusel. Kehtiv teenuste direktiiv keelab juba täna tarbijate diskrimineerimise nii internetis kui füüsilises maailmas, kuid see pole soovitud tulemust andnud Detsembris jõustuv asukohapõhise tõkestuse keeld on Euroopa Liidu digitaalse ühtse turu strateegia oluline osa.

Mis on uue määruse mõju?

1. Uus määrus keelab teisest riigist pärit klientide juurdepääsu tõkestamise veebipoele ning nende automaatse ümbersuunamise ilma eelneva nõusolekuta. Määrus ei keela sihtturu jaoks loodud erilehtede kasutamist, kuid klientidele peab olema tagatud juurdepääs just sellele veebipoele, millele ta algselt ligi soovis pääseda.

2. Määrus keelustab kliendi kodakondsuse, elukoha või asukoha alusel põhjendamatu diskrimineerimise:
kaupade jaemüügil füüsilise tarneta;
elektrooniliste teenuste müügil;
teenuste osutamisel füüsilises kohas, kus kaupleja tegutseb.

3. Kliente ei tohi diskrimineerida ka maksevahendi alusel. See tähendab, et keelatud on kaupleja poolt muul juhul aktsepteeritud, kuid teises riigis väljastatud maksevahenditega tehtud tehingute tagasi lükkamine. Näiteks, kui e-pood aktsepteerib Eestis välja antud VISA või Mastercard kaarti, peab ta aktsepteerima ka kõikides teistes EL riikides välja antud VISA ja Mastercard kaarte. Kui aga kaupleja kasutab praegu näiteks ainult pangalingi võimalust, ei ole ta kohustatud kasutusele võtma krediitkaardimakseid või teisi makselahendusi.

4. Uue määruse kohaselt loetakse sellised ettevõtjate vahelised kokkulepped tühiseks, mis lähevad vastuollu määruse sätetega. Selliseid kokkuleppeid võib esineda nn vertikaallepingutes, kus tootja kirjutab edasimüüjale ette, kuidas, kellele ja mis tingimusel tohib kaupa müüa. Passiivmüügi korras – see tähendab juhuostjatele müües – tuleb nendest põhimõtetest samuti kinni pidada.

Milliseid kaupu uus määrus puudutab?

Määrus kohaldub kõikide kaupade müügile, mida internetis müüakse ja mille müük interneti vahendusel pole keelatud. Kauplejad ei pea olema seejuures teadlikud kõikides teistes EL riikides kehtestatud kaupade keeldudest. Kui selgub, et mõni kaup on teises riigis keelatud, siis on kauplejal õigus piirata juurdepääsu teatud kaupadele või teenustele ning see on põhjendatud.

Milliseid teenuseid uus määrus puudutab?

Lisaks elektrooniliselt osutatavatele teenustele (pilveteenuseid, andmeaidandust, veebimajutust ja tulemüüride pakkumist ning otsingumootorite ja internetikataloogide kasutamist) kuuluvad kohaldamisalasse enamik teenuseid. Määrus ei puuduta mittemajanduslikel kaalutlustel osutatavaid üldhuviteenuseid, finantsteenuseid, elektroonilisi sideteenuseid, transporditeenuseid, ajutist tööd vahendavate tööbüroode teenuseid, tervishoiu- ja sotsiaalteenuseid, audiovisuaalteenuseid, hasartmänguteenuseid, eraturvateenuseid ning notarite ja kohtutäiturite osutatavad teenuseid.

Peamised müüdid ja tegelikkus

Ettevõtjatele

Määrusega kaasneb kauplejatele müügikohustus
Ei. Kauplejatel ei teki kohustus hakata kaupu müüma kõikidele klientidele. Kohustus on kohelda EL kliente võrdselt. Kui teisest riigist pärit kliendil on soov osta ja võimalus kauba või teenuse eest maksta ning talle sobivad kaupleja pakutud tarnetingimused, ei ole lubatud müügist keelduda. Säilib ka lepinguvabaduse põhimõte, kuid lepingu keeldumise aluseks ei tohi olla kliendi kodakondsus, elukoht või asukoht.

Määrusega kaasneb kohustus kaupu kõikjale tarnida
Ei. Määrus ei reguleeri kauplejate tarnetingimusi. Kauplejad saavad jätkuvalt vabalt valida, kuhu ja millistel tingimustel kaupu tarnitakse. See on osa ettevõtlusvabadusest. Tuleks siiski tagada, et minimaalselt saaks klient kaubale ise järgi tulla. Mõistlik oleks müügitingimustes selgelt sätestada, kui kaua kaupa müüja juures hoiustatakse, et ebamõistlikult pikka ladustamisaega vältida.

Määrus kohustab kõik hinnad ühtlustama
Ei. Kauplejatele jääb vabadus seada erinevaid hindu erinevatele sihtgruppidele mõeldud veebilehtedel, kuid need lehed peaksid olema ühtviisi ligipääsetavad kõikidele EL klientidele. Samuti pole välistatud, et hinnale lisandub tarbija asukohapõhine käibemaks või tarnega seotud lisatasu, mida kauplejal on õigus küsida. Samuti on lubatud teha eripakkumisi ning sihtgrupisoodustusi, kuid need peaks olema kõigile kättesaadavad ning soodustuse andmisest keeldumine ei või olla diskrimineeriv.

Määrusega kaasneb kohustus teada kõikide EL riikide tarbijakaitse reegleid
Ei. Sarnaselt füüsilises maailmas välisriigist ostetud asjadele kohaldub müüja asukohapõhine tarbijakaitse. Seda siiski seni, kuni kaupleja ei teosta suunatud müüki – see tähendab aktiivset müüki mõne konkreetse riigi klientidele. Aktiivsele müügile võib viidata näiteks see, kas e-pood on kättesaadav ka mõnes muus keeles peale ettevõtte tegevuskoha emakeele.

Määrusega kaasneb kohustus end juhuostude tõttu sihtriigis maksukohustuslaseks registreerida
Ei. Maksukohustuse tekkimiseks on seatud konkreetsed piirmäärad. Piiriüleste käibemaksureeglite ning -piirmääradega saab tutvuda vastaval EL infolehel: https://europa.eu/youreurope/business/taxation/vat/cross-border-vat/index_en.htm

Tarbijatele

Pärast määruse rakendumist saab vaadata kõikjal lemmiksaateid ja kuulata lemmikmuusikat
Ei, see määrus ei kohaldu audiovisuaalmeediale ega autoriõigusega kaitstud sisule (nagu muusika, arvutimängud, tarkvara ja e-raamatud). Pärast kahe aasta möödumist viiakse läbi hindamine, kas määruse kohaldamisala peaks laiendama ka autoriõigusega kaitstud sisule.

Pärast määruse jõustumist saab mis tahes kaupu kogu Euroopast endale koju tellida
Ei. Määrus paraku ei kohusta kauplejaid kõikjale tarnima. Samuti ei tähenda see seda, et kaupleja aktsepteerib tingimata tarbijale sobilikku maksevahendit. Näiteks pole enamus riikides täna veel võimalik Eestis populaarseid pangalinke kasutada.

Tarbija on kuningas – minu õigus jääb alati peale!
Ei. See ei pruugi nii olla kui tegu oli juhuostuga. Nii nagu reisil olles tehtud ostude puhul tuleb arvestada, et pretensioonide korral tuleb ilmselt pöörduda kauba müünud kaupleja tegevuskoha tarbijakaitse poole. Piiriüleste probleemide korral annab siiski nõu ka Tarbijakaitseamet.

Millal määrus rakendub?

Määrus jõustus 23. märtsil 2018 ja kauplejatel on kohustus seda täita alates 3. detsembrist 2018.

Lisainfo:

Euroopa Komisjoni teemaleht: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/policies/geoblocking

Küsimused-vastused: https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=55377

 

Ettevaatust, must reede!

Homme on „must reede“ ehk Ameerika Ühendriikidest alguse saanud soodsate müügipakkumiste kampaania, mis on üle võetud terves Euroopas, samutivallutanud Eesti. Netikauplejate ülisoodsaid pakkumisi on internetis rohkem kui jõuaks jälgida.

Kui tavakauplustest ostes puudub tarbijal seaduslik õigus ostudest taganeda ja oma raha tagasi saada, siis  e-kaupluste puhul on tarbijatel võimalik enamasti ümber mõelda. Seega need, kes „musta reede“ pakkumistest pimestatult kipuvad hiljem oma oste kahetsema, saavad netipoodides reeglina arvestada 14-päevase taganemisõigusega. Seda aga ainult juhul, kui tegemist on Euroopa Liidu kauplejaga ning kaupleja, kellele raha on makstud, ka tegelikkuses eksisteerib.

Seega tasub pettumuste vältimiseks alati veenduda, kes on see kaupleja, kellele  oma raha andma hakkad. Petturlike veebipoodide äratundmine ei ole alati lihtne, ent on mitmeid võimalusi, mida kontrollides võid end halvast ostuotsusest päästa.

Esimene samm – vaata milliseid andmeid netikaupleja enda kohta avaldab. Euroopa Liidus registreeritud e-poodidel on seadusega ette nähtud andmete avaldamine, mis võimaldab neid tuvastada: ärinimi, tegutsemiskoha aadress, ettevõtte telefoninumber jms. Veebipoed, mille veebiaadressis sisaldub  näiteks co.uk, et pruugi sugugi olla Suurbritannia ettevõtted.

Veebilehe tausta ning päritolu saab uurida mitmeid interneti otsingumootoreid kasutades, nt tasub netipoe aadress sisestada http://whois.domaintools.com/ või www.scamadviser.com otsingusse, et näha millises riigis on veebilehekülje domeen registreeritud.

Tasub teada, et e-poed, mille kontaktide lingi alt ei avane andmeid kaupleja kohta, vaid pakutakse võimalust võtta veebivormi kasutades kauplejaga ühendust, ei ole usaldusväärsed. Sageli tellitakse neist just odavate hindade tõttu ning hiljem tuleb tarbijale üllatusena, et kauba tegelik müüja asub Hiinas, sest e-kaubamaja aadress jättis mulje kui Suurbritannia või Saksamaa kauplusest.

Teine samm – täpsusta, kellele palutakse makse sooritada? Kui märkad, et kaupleja asub väljapool Euroopa Liitu, nt Hiinas või  Ameerika Ühendriikides, ei ole see tingimata ohumärk, vaid siis , tuleb lihtsalt arvestada, et sellise tehingu korral ei reguleeri sinu õigusi, nt kaup tagasi saata, Euroopa Liidus kehtivad reeglid. Seega tasub eriti hoolikalt muuhulgas veenduda selles, kas kaupleja pakub ostust taganemisvõimalust, kui kalliks võib kaupade tagastamine minna ning kas hinnale võivad lisanduda tollimaksud. Väljaspool Euroopa Liitu asuvate kauplejate puhul ei saa vajadusel abistada ka riiklikud tarbijakaitseasutused, nagu tarbijakaitseamet ja EL tarbija nõustamiskeskus.

Kui sul palutakse raha müüjale üle kanda Western Unioni kaudu, on see märk sellest, et tehingu teiseks osapooleks on eraisik! Kahe eraisiku vahel sõlmitud tehingutele ei kohaldu tarbijakaitsereeglid.

Kolmas samm – loe läbi kasutajatingimused. Kuigi enamus tarbijaid peab end vilunud netiostlejateks, kes on kursis 14-päevase taganemisõiguse, tavapärase tarneaja või tagastamistingimustega, tasub alati vaadata, kas ja kuidas kaupleja tarbijat tema õigustest teavitab. Netipoed, kes ei anna üheselt mõistetavalt ostueelset teavet tarbija seaduslikest õigustest, ei ole usaldusväärsed.

Neljas samm – oska eristada originaal- ja võltstooteid. „Musta reede“ pakkumiste hulgas hoogustuvad ka sellised veebileheküljed, kust leiab nö bränditooteid või kaubamärgi kaupu. Tasub meeles pidada, et kui ka toote pilt või  kirjeldus tundub tõetruu,  kuid veebiaadress sisaldab selliseid sõna nagu online, stock, supreme, cheap, sale jms, peaks enne ostu sooritamist kaaluma, kas tegemist on ikka originaaltoodetega.Näiteks ECCO jalatseid müüva veebipoe aadress on ee.ecco.com, mitte www.eccoesale.com.

Kui toodete hind on tavahinnast kordi väiksem või disainertooteid pakutakse enneolematult odava hinnaga, tasub pigem ost katki jätta.

Mis ikkagi teha, kui oled petta saanud?

Kui oled kauba eest maksnud krediitkaardiga ja kaup ei ole jõudnud sinuni, tasub võtta ühendust oma pangaga, kes saab algatada chargeback protseduuri. See on ainus võimalus Euroopa Liidust väljas asuvalt petturlikult kauplejalt oma raha tagasi saamiseks. Euroopa Liidu siseste ostude osas saab sind nõustada tarbijakaitseameti piirüleste kaebustega tegelev osakond – EL tarbija nõustamiskeskus. Esmaseid nõuandeid leiad keskuse veebilehelt www.ecc.ee.

Kristina Tammaru
EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja
Tarbijakaitseamet

 

Koduleht, logo, graafiline disain - Niine Kodulehed!