Läbimõtlematu tegutsemine reisi broneerimisel võib tuua hinnaüllatusi

Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskused saavad aastas kümneid tuhandeid pöördumisi tarbijatelt, millest iga viies on seotud reisiteenuste hindadega. Alati ei ole algse hinna lõpphinnaks kujunemisel põhjuseks tarbija eksitamine kaupleja poolt, vaid hinda võivad kergitada ka tarbija tellitud lisateenused või hilisem soov broneeringut muuta.

Tarbijad on nõustamiskeskuse võrgustiku poole pöördunud küsimustega, mis puudutavad olukordi, mil veebis broneeritud teenuste, näiteks lennupiletite, hotelli või autorendi maksumus on kujunenud plaanitust suuremaks. Euroopa Liidus kehtib nõue, et tarbijale peab olema teada teenuse lõpphind, mis sisaldab kõiki makse ja muid tasusid.

Nõustamiskeskuste võrgustiku läbiviidud seire, mis hõlmas tarbijate pöördumisi, tarbijate e-küsitlust ning testiks sooritati ka ise broneerimisi, näitas, et sageli pole küsimus ainult kauplejate läbipaistmatutes hindades või hindade kuvamises, vaid ka selles, et tarbijad ei loe hoolikalt, millele nad alla kirjutavad. Seega tasub broneeringut tehes olla hoolas andmete sisestamisega ning mitte kiirustada.

EL tarbija nõustamiskeskused koostasid projekti käigus tõstatunud probleemide ja küsimuste põhjalt tarbijatele 10 nippi, kuidas puhkusereisi broneerides vältida üllatuslikke tasusid:

  • maksud – jälgi, et pakkumise juures olev hind sisaldaks kõiki makse, et hiljem lisatavad kohustuslikud maksud ei tuleks sulle üllatusena. Sulle kuvatud teenuse või kauba hind peab olema lõpphind, mis sisaldab kõiki makse, näiteks lennupiletite hind peab sisaldama ka kõiki lennujaamamakse jms.
  • lisateenused – küsi üle, kas ja millised lisateenused on hinna sees ja mille eest peaks juurde maksma. Näiteks hommikusöök, ära antav pagas, rendiauto tagastamine teise kohta jne.
  • varu broneerimiseks aega – uuri millised on broneeringu tühistamise tingimused ning otsustamisega ära kiirusta. Tihti ei ole võimalik broneeringust loobuda isegi siis, kui soovid seda vahetult pärast broneeringu kinnitamist. Sellised olukorrad võivad tekkida, kui oled kiirustanud broneeringu tegemisega, ent seejärel leiad midagi sobivamat ja soovid juba olemasolevast broneeringust loobuda või oled kiiruga broneerides teinud mingi muu vea.
  • kuupäevad – kui sa ei soovi olla kuupäevades paindlik, vaid soovid kindlaid kuupäevi, siis kontrolli, et nn paindlike kuupäevade funktsioon oleks broneerimissüsteemis välja lülitatud.
  • reisikindlustuse tingimused – mõtle läbi, mille vastu soovid end kindlustada, loe läbi juba olemasoleva kindlustuse tingimused, näiteks krediitkaardiga kaasnev kindlustus, ja otsusta, kas sellest sulle piisab või vajaksid täiendavat kaitset.
  • eelnevalt täidetud lisateenuste soovid – enne broneeringu kinnitamist vaata see veel korra täpselt üle, et veenduda, et süsteemis ei oleks juba eeltäidetud lahtreid mingi lisateenuse tellimiseks. Taolised eeltäidetud lahtrid lisateenuste tellimiseks on keelatud.
  • maksmise tingimused – tea, et krediitkaardiga tasudes võivad kaasneda kohe ka krediitkaardi kasutamise tasud. Enne maksmist uuri järele, kas selliselt makstes lisanduvad tasud või mitte.
  • tõendusmaterjal – oma õiguste kaitsmiseks on soovitav teha broneerimise käigus ekraanitõmmiseid tõendamaks oma hilisemat nõuet, kui millegi osas peaks hiljem probleeme esinema.
  • info kontrollimine – enne kui vajutad lõplikult broneeringu kinnitamise nupule, loe kogu info läbi, sest pärast broneeringu sõlmimist on tingimusi mõnikord võimatu muuta või tuleks selleks maksta lisatasu. Broneering on kehtiv ja sul on võetud kohustused ka siis, kui sa ei pidanud broneerides sisestama oma pangakaardi andmeid.
  • e-posti kontrollimine – broneeringu kinnitused või muud tähtsad teated saabuvad sulle e-posti kaudu. Seega tasub kontrollida oma e-postkasti ning hoida meeles, et mõnikord võivad taolised kirjad minna automaatselt ka rämpskausta.

 

Pille Kalda, tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert

 

 

Kanal2 ja TV3 lahkuvad vabalevist: loe, kuidas neid kanaleid alates augustist näha saab

Tehnilise järelvalve amet (TJA) teatab, et Kanal2 ja TV3 otsus augustis vabalevist lahkuda puudutab ainult neid teleperesid, kes on seni võtnud telepilti vastu oma katuse- või toaantenniga ja tasuta. Endiselt jäävad antenniga tasuta vastuvõetavaks eesti telekanalid ETV, ETV2, ETV+ ja Tallinna TV. Kui televaatajal on soov augustist alates ka Kanal2 ja TV3 vaadata, tuleb liituda mõne teenusepakkujaga.[…]

Allikas: Delfi

Neli küsimust, millega tuvastada e-poe usaldusväärsus

Kuigi internetist ostes jääb alati väike võimalus, et kaup ei tule kohale või tekivad muud probleemid, siis tark tarbija leiab neljale olulisele küsimusele vastused enne, kui vormistab ostu. See on lihtsaim, mida tarbija enda rahakoti kaitseks teha saab.

Erinevalt tavapoest, kus raha tasumine ja kauba kättesaamine on tavaliselt üksteisele vahetult järgnevad tegevused, siis e-poes tuleb tarbijal üldjuhul tasuda ettemaks kauba täieliku maksumuse ulatuses ja seejärel jääda ootama kauba kätte saamist.

E-poest tehingu tegemine eeldab tarbija poolset usaldust kaupleja vastu, et tellitud asjad jõuavad lubatud ajal ja kogustes tarbijani. Veendumus poe usaldusväärsuses tekib tavaliselt pärast ostu, kui tarbija on tellitud kauba kätte saanud ja sellega rahul. Samas on mitmeid erinevaid tegureid, mida tasuks järgida enne e-poest ostu sooritamist, et suurendada kauba kohalejõudmise ja kaebuste lahendamise tõenäosust.[…]

tarbija 24

Üüritud elukohta sideteenust valides mõtle tingimused hoolikalt läbi

Üürides eluaset tuleks tarbijal enne interneti või televisiooni teenuse lepingu sõlmimist läbi mõelda kui kauaks ta sinna elukohta plaanib jääda, sest iga lepingu lõpetamine ei pruugi olla võimalik ilma leppetrahvita.

Tarbijal on lepingu sõlmimisel valida, kas ta liitub tähtajalise või tähtajatu lepinguga interneti ja/või televisiooni teenuse kasutamiseks. Tähtajaline leping sõlmitakse näiteks siis, kui tarbija soovib osta sideoperaatorilt soodushinnaga või järelmaksuga seadme või saab sideoperaatorilt mõne muu soodustuse.

Enne tähtajalise lepingu sõlmimist tasub olla veendunud, et eluaseme kasutamine on võimalik kogu lepingu tähtaja vältel, kuivõrd tähtajalise lepingu ennetähtaegne lõpetamine on reeglina seotud leppetrahvi maksmise kohustusega.

Tähtajatut lepingut on tarbijal seevastu võimalik igal ajal ilma leppetrahvi maksmise kohustuseta üles öelda. Elukoha vahetamisel on tarbijal võimalik lõpetada tähtajaline leping ennetähtaegselt ilma leppetrahvi maksmata üksnes sideoperaatoriga kokkuleppe saavutamisel või leppides sideoperaatori ja uue eluaseme üürnikuga kokku lepingu uuele üürnikule üleandmises.

Täpsemaid nõuandeid sideteenuse lepingu sõlmimiseks saavad tarbijad tarbijakaitseameti koostatud juhendist.

Kädi Streff, tarbijakaitseameti järelevalve osakonna jurist

Suur tänu!

Pille Kalda Tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert 620 1719, 506 4608 pille.kalda@tarbijakaitseamet.ee

ID-kaartide taotlemisel toimus oluline muudatus

Neljapäeva, 15. juuni hilisõhtul võttis politsei- ja piirivalveamet kasutusele uue e-keskkonna Eesti kodanike korduvate ID-kaartide taotlemiseks. Uus keskkond laseb dokumenti taotleda ka juhul, kui vana ID-kaart on juba aegunud.

«E-keskkonnas on enamik andmevälju inimese eest juba automaatselt täidetud, mis muudab taotlemise lihtsaks ja säästab inimese aega,» ütles  politsei- ja piirivalveameti identiteedi ja staatuste büroo peaekspert Marit Abram.[…]

Allikas: tarbija 24

Lõpp rändlustasudele.

 

Alates 15.juunist saavad enamik eurooplasi reisides Euroopa Liidus kasutada oma mobiiltelefone samadel tingimustel mis koduski.

Euroopa tarbijaorganisatsioonid on kaua aega rändlustasude vastu võidelnud ja nüüd lõpuks on see lahing võidetud.

Mobiilioperaatorid, kes väidavad, et nende äri läheb nüüd kas põhja või nad on sunnitud tõstma kohalike makse on ebaausad. Tarbijaorganisatsioonid ja regulaatorid peavad hoidma telekomi firmadel silma peal, aga tarbijad saavad vajadusel hääletada jalgadega.

Lõpp rändmustasudele on kahtlemata hea uudis tarbijatele kes reisivad, samas võivad hinnad olla vägagi soolased kui helistate kodunt mõnda Euroopa riiki.

Seega peaks Euroopa Liit järgmisena ka need hinnad alla tooma.

 

Linda Läänesaar

Tegevdirektor

Eesti Tarbijakaitse Liit

6411697

 

 

Tarbijad on impulssostude ja kaubanduse trikkide ees võimetud

Vahel unustab inimene ahvatlevat või ülisoodsat toodet nähes küsida selle kohta lisaküsimusi ja uurida tausta ning tulemuseks on ost, millega ta rahul pole. Halvemal juhul võib ette tulla, et müüja on pettur ning tarbijakaitseametki ei saa alati aidata või läheb toote peale kulutatud raha lihtsalt raisku.

Tarbimispsühholoogi Ivar Soone sõnul on impulssostudes ja kohati arutus tarbimises süüdlaseks eelkõige emotsioonid, sest aju ongi üles ehitatud selliselt, et enne tunneb inimene emotsioone ja käitub vastavalt neile ning ratsionaalsus jõuab kohale alles pärast seda. Samuti on inimesel soove rohkem kui vajadusi ning emotsionaalne inimene tahabki neid soove rahuldada, rääkis Soone tarbijakaitseametis toimunud arutelul. […]

Allikas: tarbija 24

Tasub teada: kaheksa kuldreeglit pettuste vältimiseks

Keegi ei taha, et tal nahk üle kõrvade tõmmatakse ning lihtlabaselt ära kasutatakse. Selleks peab ise olema ettevaatlik, tähelepanelik ja skeptiline, et võimalikke pettusi vältida.

Rahaportaal Don’tWasteYourMoney reastab kaheksa reeglit, mida peaks alati silmas pidama ja järgima, et mitte pettuste ohvriks langeda.

Kui miski tundub liiga hea, et olla tõsi, siis nii ilmselt ongi. Pole olemas igavese nooruse, õnne või raha allikat – ole suurepäraste lubaduste ja toodete osas pigem ettevaatlik ning uuri täpselt välja, millega tegu, mis on selle kogumaksumus ja sinu kohustused.

Allikas: tarbija 24

Uus aasta toob tuntava hinnatõusu

Olukorras, kus Eesti majandus on juba mõni kvartal liikunud inflatsioonis, selle aasta esimese kvartali majanduskasv on kujunenud 4,4-protsendiliseks ning lähiaastal tõuseb mitu aktsiisi, ennustavad ettevõtjad tuntavat hinnatõusu 2018. aasta algusest.

«Ma arvan, et [üldine] hinnatõus võib kaasneda järgmisel aastal seoses gaasiaktsiisi, elektrihinna ja teiste selliste hinnatõusudega,» sõnas suurettevõtja, mööblifirma Standard omanik Enn Veskimägi.

Uuest aastast avaldaks hinnatõusule kindlasti mõju ka alampalga võimalik tõus. «Just sellele sektorile, kus ta (alampalk – toim) on määrav osa palgast,» lausus Veskimägi.

Kui vaadata tarbijahindade muutust aprillis, siis kuigi kuu varasemaga võrreldes kasvasid hinnad vaid 0,3 protsenti, oli kasv aasta varasemaga võrreldes 3,2 protsenti ning seal oli statistikaameti sõnul suurim mõjutaja toit.[…]

Allikas: Postimees

4 tunnust, et tervisetoodet müüv veebileht on kahtlane

Imelist tervenemist lubavatesse toodetesse tasub suhtuda ettevaatlikkusega, eriti neid interneti kaudu ostes.
Kõige kindlam on ravimid ja toidulisandid osta aga apteegist, kus toote kvaliteet tagatud ja müügiga kaasneb vajaduselt ka nõustamine.Internetipoodidest võib igaüks tellida tooteid, mis lubavad imelist tervenemist, mille tegelik mõju on teadmata ja ravivate väidete kasutamine on keelatud. […]
Allikas: terviseuudised

Tarbijaid peibutatakse imetooteid ostma.

Igasugused imetooted on e-poodides väga suurelt reklaamitud kaup, mille imeliste lubaduste lõksu tarbijad sageli langevad – isegi kui võetakse risk, et need imelised lubadused ei osutu tõeks ning usutakse toote tagastamisvõimalusi, siis reaalne elu näitab, et tihti ei olegi võimalik neid tooteid kusagile tagastada ning tarbija on siis ilma nii soovitud mõjust kui ka rahast.

Internetipoodidest võib igaüks tellida tooteid, mis lubavad imelist tervenemist, mille tegelik mõju on teadmata ja ravivate väidete kasutamine on keelatud. Isegi kui tarbija on võtnud riski ja otsustanud mõnd taolist imetoodet proovida, siis on tihti probleeme kauba kättesaamisega ja ka raha tagasi saamisega, sest nõuet polegi võimalik esitada kusagile. E-poodide kasutamise laialdase levikuga on sagenenud juhtumid, mil tarbija tellib endale tundmatu toote, mis lubab imelisi tulemusi alates salenemisest lõpetades närvirakkude kasvatamiseni, arvestamata kas toodet üldse müüa võib.

Tihti tekitab tarbija jaoks usaldusväärsust e-poe eestikeelne veebilehekülg, millest tulenevalt eeldatakse, et tegemist on Eesti kauplejaga. Tarbijakaitseameti poole pöörduvad tarbijad siis, kui kauba eest on raha makstud, aga toode kuidagi kohale ei jõua ning siis avastatakse, et tegelikult ei leidugi kaupleja kontakte, kuhu oma pretensioon esitada. Suured lubadused pea kõikide haiguste raviks Näiteks reklaamitakse seespidiseks kasutamiseks mõeldud ainet, mis kasvatab närvirakke ning toodet, mis lubab kasutajal saleneda ülikiirelt, sealjuures toitumist korrigeerimata. Müügil on ka väidetavalt imeliselt ravivad plaastrid meestehaiguste korral ning naistehaiguste puhul on ka olemas ravitooteid. Plaastreid lubatakse kasutada nii suhkruhaiguse korral kui ka hemorroidide leevendamiseks. Imelised ninakorrigeerijate abil lubatakse, et nina saab sirgeks ilma iluoperatsioonita.

Need on vaid mõned näited taolistest imetoodetest ja nende ravimile omastest väidest, millega tarbijakaitseamet oma töös kokku puutub. Enne müügitehingu sooritamist tuleb tarbijail veenduda, kas tead kellega on ta lepingut sõlmimas. Aus kaupleja ei varja oma kontaktandmeid või ärinime. Tarbijakaitseamet saab teha järelevalvet kauplejate suhtes, kes on registreeritud Eestis ning amet saab aidata ka olukorras, kus tegu on Euroopa Liidus asuva ettevõtjaga. Sellisel juhul edastatakse pöördumine EL Tarbija nõustamiskeskuse kaudu vastavale liikmesriigile.

Kuidas ära tunda petturlikku imetoote lehekülge? Taolistel lehekülgedel on neli enimlevinud tunnust, mille järgi võib arvata, et tõenäoliselt müüakse ebaausat kauplemisvõtet kasutades imetooteid.  Tootereklaam ilmus tarbija arvutiekraanile läbi interneti hüpikakna või Google otsingus reklaamtekstina ning kaupleja isiku tuvastamine on keeruline.

· Toodet soovitavad paljud „arstid“ ja „toote kasutajad“, kuid nime järgi otsides sellist isikut ei ole või hullemal juhul on pildil keegi teine, sellistel juhtudel on tegemist ka isikuandmete väärkasutamisega.

Leheküljelt saab tellida vaid just nüüd ja praegu täites vastava tellimusvormi, pärast mida võetakse ühendust telefoninumbril. Üldjuhul sellele numbrile tagasi helistades enam ei vastata.
· Müüdava toodetega väidetavalt ravitakse täielikult haigusi, millele traditsiooniline meditsiin ei ole veel vastuseid leidnud või väidetakse olevat tegemist tootega, mis on veel parem, kui legaalne ravim.

Tarbijakaitseamet on oma kampaania „Alati ei saa Tarbijakaitseamet Sind aidata. Tunne oma kohustusi!“ veebilehele https://ostatargalt.ee/tarbi-targalt/ koondanud rohkem nippe ja nõuandeid, millele peaks tarbija otsuseid ja tehinguid tehes tähelepanu pöörama.

Kristi Mets,

tarbijakaitseameti jurist

Aitäh!

Pille Kalda Tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert

620 1719, 506 4608 pille.kalda@tarbijakaitseamet.ee

Koduleht, logo, graafiline disain - Niine Kodulehed!