Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskused saavad aastas kümneid tuhandeid pöördumisi tarbijatelt, millest iga viies on seotud reisiteenuste hindadega. Alati ei ole algse hinna lõpphinnaks kujunemisel põhjuseks tarbija eksitamine kaupleja poolt, vaid hinda võivad kergitada ka tarbija tellitud lisateenused või hilisem soov broneeringut muuta.
Tarbijad on nõustamiskeskuse võrgustiku poole pöördunud küsimustega, mis puudutavad olukordi, mil veebis broneeritud teenuste, näiteks lennupiletite, hotelli või autorendi maksumus on kujunenud plaanitust suuremaks. Euroopa Liidus kehtib nõue, et tarbijale peab olema teada teenuse lõpphind, mis sisaldab kõiki makse ja muid tasusid.
Nõustamiskeskuste võrgustiku läbiviidud seire, mis hõlmas tarbijate pöördumisi, tarbijate e-küsitlust ning testiks sooritati ka ise broneerimisi, näitas, et sageli pole küsimus ainult kauplejate läbipaistmatutes hindades või hindade kuvamises, vaid ka selles, et tarbijad ei loe hoolikalt, millele nad alla kirjutavad. Seega tasub broneeringut tehes olla hoolas andmete sisestamisega ning mitte kiirustada.
EL tarbija nõustamiskeskused koostasid projekti käigus tõstatunud probleemide ja küsimuste põhjalt tarbijatele 10 nippi, kuidas puhkusereisi broneerides vältida üllatuslikke tasusid:
- maksud – jälgi, et pakkumise juures olev hind sisaldaks kõiki makse, et hiljem lisatavad kohustuslikud maksud ei tuleks sulle üllatusena. Sulle kuvatud teenuse või kauba hind peab olema lõpphind, mis sisaldab kõiki makse, näiteks lennupiletite hind peab sisaldama ka kõiki lennujaamamakse jms.
- lisateenused – küsi üle, kas ja millised lisateenused on hinna sees ja mille eest peaks juurde maksma. Näiteks hommikusöök, ära antav pagas, rendiauto tagastamine teise kohta jne.
- varu broneerimiseks aega – uuri millised on broneeringu tühistamise tingimused ning otsustamisega ära kiirusta. Tihti ei ole võimalik broneeringust loobuda isegi siis, kui soovid seda vahetult pärast broneeringu kinnitamist. Sellised olukorrad võivad tekkida, kui oled kiirustanud broneeringu tegemisega, ent seejärel leiad midagi sobivamat ja soovid juba olemasolevast broneeringust loobuda või oled kiiruga broneerides teinud mingi muu vea.
- kuupäevad – kui sa ei soovi olla kuupäevades paindlik, vaid soovid kindlaid kuupäevi, siis kontrolli, et nn paindlike kuupäevade funktsioon oleks broneerimissüsteemis välja lülitatud.
- reisikindlustuse tingimused – mõtle läbi, mille vastu soovid end kindlustada, loe läbi juba olemasoleva kindlustuse tingimused, näiteks krediitkaardiga kaasnev kindlustus, ja otsusta, kas sellest sulle piisab või vajaksid täiendavat kaitset.
- eelnevalt täidetud lisateenuste soovid – enne broneeringu kinnitamist vaata see veel korra täpselt üle, et veenduda, et süsteemis ei oleks juba eeltäidetud lahtreid mingi lisateenuse tellimiseks. Taolised eeltäidetud lahtrid lisateenuste tellimiseks on keelatud.
- maksmise tingimused – tea, et krediitkaardiga tasudes võivad kaasneda kohe ka krediitkaardi kasutamise tasud. Enne maksmist uuri järele, kas selliselt makstes lisanduvad tasud või mitte.
- tõendusmaterjal – oma õiguste kaitsmiseks on soovitav teha broneerimise käigus ekraanitõmmiseid tõendamaks oma hilisemat nõuet, kui millegi osas peaks hiljem probleeme esinema.
- info kontrollimine – enne kui vajutad lõplikult broneeringu kinnitamise nupule, loe kogu info läbi, sest pärast broneeringu sõlmimist on tingimusi mõnikord võimatu muuta või tuleks selleks maksta lisatasu. Broneering on kehtiv ja sul on võetud kohustused ka siis, kui sa ei pidanud broneerides sisestama oma pangakaardi andmeid.
- e-posti kontrollimine – broneeringu kinnitused või muud tähtsad teated saabuvad sulle e-posti kaudu. Seega tasub kontrollida oma e-postkasti ning hoida meeles, et mõnikord võivad taolised kirjad minna automaatselt ka rämpskausta.
Pille Kalda, tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert