Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse pressiteade, TTJA
9. november 2020

Viis nõuannet tarbijaile e-esmaspäeva puhuks

E-esmaspäeval hoogustub e-ostlemine, mistõttu saab ka Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus alati sel ajal hulgaliselt küsimusi tarbijatelt. Keskuse juhataja Kristina Tammaru toob välja viis kõige enam küsitud küsimust koos vastustega.

  1. Kuidas hinnata e-kaupleja usaldusväärsust?

Vaata, milliseid andmeid netikaupleja enda kohta avaldab. EL-s registreeritud e-poodidel on seadusega ette nähtud andmete avaldamine, mis võimaldab neid tuvastada: ärinimi, tegutsemiskoha aadress, e-postiaadress, ettevõtte telefoninumber jms. Veebipoed, mille veebiaadressis sisaldub näiteks .uk või .de, ei pruugi sugugi olla Suurbritannia või Saksamaa ettevõtted. Samuti ei saa vaid veebilehel kasutatud keele järgi hinnata kaupleja päritolu. E-poed, mille kontaktide lingi alt ei avane andmeid kaupleja kohta, vaid pakutakse võimalust võtta veebivormi kasutades kauplejaga ühendust, ei ole usaldusväärsed.

  1. Kui kaua pean ma kauba kohaletoimetamist ootama?

Tellimus tuleb täita kokkulepitud ajaks ehk vastavalt sellele, mis on veebipoes tarneajaks märgitud. Kui tarneaega ei ole avaldatud, peab kaup saabuma 30 päeva jooksul alates päevast, mil leping sõlmiti. Kui kaupleja tähtaegadest kinni ei pea, saab tarbija nõuda kauba kättetoimetamist lisatähtaja jooksul. Kui kaupleja ei toimeta kaupa kohale ka lisatähtaja jooksul, on tarbijal õigus tellimus tühistada ja saada viivituseta tagasi e-poele makstud summad.

  1. Millisest ajast algab 14-päevane taganemise õigus?

14-päevast taganemisõigust arvestatakse ajast, mil tarbija saab kauba kätte. Lepingu sõlmimine või makse teostamine, kauba teele panemine või selle jõudmine näiteks pakiautomaati ei tohi olla 14-päevase taganemisperioodi alguseks.

  1. Millise summa peab kaupleja tarbijale tagastama?

14-päevase taganemisõiguse kasutamisel tuleb kauplejal tagastada tarbijale kogu makstud summa. See hõlmab lisaks kauba hinnale ka tarbija tasutud saatekulusid. Tagastamisega seoses tohib tarbija õlule panna üksnes kauba tagasi saatmisega seotud kulud. Aga ka seda vaid juhul, kui see oli kirjas ostueelses teabes!

  1. Kui kaua on kauplejal aega raha tagasi maksmiseks, kui tarbija soovib kauba tagasi saata?

E-kauplejal on kohustus tagastada tarbijale raha 14-päeva jooksul pärast taganemisavalduse saamist. Kui tarbija teeb taganemisavalduse ühel päeval, kuid postitab toote alles mitmed päevad hiljem, on kauplejal õigus põhjendatud kahtluse korral  tagasimaksega viivitada, kuni kaup on temani jõudnud või tarbija on esitanud kauba postitamist kinnitava tõendi.

Lisainfo: Kristina Vaksmaa-Tammaru, kristina.vaksmaa@consumer.ee, EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja, TTJA, 510 1729

Koduleht, logo, graafiline disain - Niine Kodulehed!