ETL EESTI TARBIJAKAITSE LIIT
13.november 2020
Tallinn 10141
Sakala 23a
Euroopa Komisjon avaldas viie aasta tarbijapoliitika tegevuskava.
Uues tegevuskavas esitatakse ELi tarbijapoliitika visioon 2020-2025 aastateks.
Uus tarbijakaitse tegevuskava annab tarbijapoliitikale uue strateegilise raamistiku viies prioriteetses valdkonnas:
- Tarbijate võimestamine nii rohe- kui digiüleminekul;
- haavatavate tarbijate kaitsmine;
- tarbijaõiguste efektiivne jõustamine;
- rahvusvaheline koostöö
Tegevuskava täiendab ka selliseid komisjoni algatusi nagu roheline kokkulepe ja ringmajanduse tegevuskava.
Tegevuskava fookuses on rohe- ja digitaalne üleminek, aga samuti COVID-19 pandeemia järgne majanduse taastamine.
Tarbijaid vajavad paremat teavitust toodete jätkusuutlikkuse kohta ja kaitset rohepesu ja toodete varajase vananemise kohta.
Komisjoni kava soodustab ka toodete parandamise edendamist ning julgustab tarbijaid soetama kestlikke ja ringluspõhisemaid tooteid.
Kavas on parandada tehisintellekti reegleid ja tooteohutuse seadust, aga samuti vajavad ülevaatamist tarbijakrediidi ja finantsteenuste turustamist käsitlevad direktiivid.
Üldise tooteohutuse direktiivi (2001/95/EÜ) ülevaatamise eesmärk on ajakohastada ajale jalgu jäänud direktiivi arvestades uusimate tehnoloogiate ja internetimüügist tulenevate probleemidega, aga samuti tagama toiduks mittekasutavate tarbekaupade ohutuse, parema jõustamise ja tõhusama järelevalve.
Tehisintellekti süsteemid võivad positiivselt mõjutada meie elu, kuid see võib viia ka manipuleerimiseni, diskrimineerimiseni ja autonoomia kaotamiseni.
Praegu kehtivad tarbijakaitse, eraelu puutumatuse ja vastutuse reeglid ei ole kooskõlas eesmärgiga kaitsta tarbijaid tehisintellekti tagajärgede eest.
Just nüüd, ajal kui COVID-19 teine laine räsib kogu Euroopat, vajavad tarbijad kindlustunnet ja uuel tarbijapoliitikal on ülitähtis roll selle usalduse tekitamisel, et pandeemia tekitatud majanduskriisist taastuda.
Komisjon analüüsib ja hindab pandeemia pikaajalist mõju tarbimisharjumustele, et planeerida edasisi poliitilisi algatusi.
Lapsed, eakad või puuetega inimesed vajavad eri kaitsemeetmeid, sest nad on eriliselt haavatavad rahalises plaanis, aga nad vajavad ka nõustamist asjakohase teabe leidmiseks internetist ja väljaspool seda.
Ülioluline prioriteet võitlemaks ebaausate kaubandustavade vastu on tarbijaõiguste tõhus jõustamine.
Seadusi rikkuvad lennufirmad ja veebiplatvormide pettused, tervisetoodete hindadega manipuleerimised jne. on tarbijatele tekitanud korvamatut kahju.
Tuletame reisijatele siinkohal veelkord meelde, et nende õiguste täielik kaitse reisi tühistamise korral on tagatud ja nad peavad seda õigust kasutama.
Üleilmastunud maailmas on väga olulise tähtsusega piiriülene koostöö ja 2021. aastal on komisjonil plaanis välja töötada tegevuskava Hiinaga suurendamaks müüdavate toodete ohutust.
Eesti Tarbijakaitse Liit osales 2020. aasta juunis Komisjoni algatatud avalikus arutelus andes omapoolse panuse ELi tarbijakaitse tegevuskava koostamisse ja ootame pikisilmi kõiki neid hüvesid, mis lähiaastatel tarbijateni peavad jõudma.
Tarbijate huvide kaasamine kõikidesse asjakohastesse poliitika valdkondadesse on meie, kui tarbijate esindusorganisatsiooni – südameasi.
Linda Läänesaar
ETLi tegevdirektor
6411697