Euroopa Liidu siseselt ei saa keelduda kaupade müügist
„Kahjuks Teie asukohta me ei tarni“ või “Paraku ei ole antud krediitkaart meie poes aktsepteeritav“ on teated, mida välismaistes netipoodides aegajalt kuvatakse. Millisel juhul on tegemist lihtsalt kaupleja valikuga tarnepiirkonna osas ja millal geoblokeeringu ehk asukohapõhise tõkestamisega, selgitab EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru.
Euroopa Liidus tegutsev kaupleja ei tohi e-poes keelduda kaupade müügist teise liikmesriigi tarbijale. Näiteks on keelatud takistada ostmist nii, et rippmenüüs puudub võimalus valida asukohariigiks Eesti, mistõttu ei pääsegi tarbija edasi kaupu valima. Keelatud on ka olukord, kus tarbijal ei võimaldata ostu vormistamisel või kasutajaks registreerimisel sisestada teatud liikmesriigis, näiteks Eestis asuvat aadressi ning seetõttu pole võimalik e-poes edasi liikuda.
Lubatud pole kasutada ka tarbijate automaatset ümbersuunamist uuele veebilehele. Kui kauplejal on loodud erinevate riikide jaoks eraldi veebipoed, Eesti turu jaoks .ee lõpuga, Leedu turu jaoks .lt ning Saksamaa tarbijatele .de lõpuga veebilehed, peab tarbija saama omal valikul oste sooritada kõikidest selle ettevõtte e-poodidest. Näiteks Eesti tarbija, kes leiab .lt lõpuga veebipoest odavama hinnaga tooteid või laiema tootevaliku, kui Eestisse suunatud lehelt, peab saama Leedu saidilt ka osta. Kui kaupleja siiski kasutab tarbija ümbersuunamist ostja asukohariigi turule loodud saidile, tuleb selleks tarbijalt küsida selgesõnalist nõusolekut. Lisaks peab tarbija saama algsele saidile alati naasta.
Kolmas keelatud ostu tõkestamise meetod on maksevahendist keeldumine. Kui Prantsusmaa veebikaupleja aktsepteerib VISA krediitkaarti Prantsusmaa tarbijate puhul, tuleb seda teha ka Eesti tarbijate puhul. Teise liikmesriigi tarbijatele tuleb pakkuda samasuguseid maksevõimalusi nagu kohalikele.
Müügist ei tohi keelduda, kuid kohaletoimetamise viisid on kaupleja valida
Kuigi kauba müümisest ei tohi EL-s tarbija asukohariigist lähtuvalt keelduda, on kauplejatel õigus ise valida kui ulatuslikult nad tegutsevad. Seetõttu ei saa kohustada kauplejaid kaupu tarnima kõikidesse riikidesse või väljaspoole enda asukohariiki. E-kaupleja saab valida, kas pakub tarnet tarbija elukohariiki, või tuleb tarbija ise kaubale kokkulepitud kohta järele.
Näiteks, kui Eesti tarbija soovib osta nutikella Hollandi veebipoest, mis pakub tarnet vaid Hollandi piires, ei tohi kaupleja tehingust keelduda, kui tarbija nõustub kellale ise järele tulema või vormistab kättetoimetamise Hollandis asuvale aadressile.
Millega tuleb vahendusfirmasid kasutades arvestada
Tarbijate huvi osta teiste riikide e-poodidest, kes tarnet ei paku, on küllaltki suur. Põhjus eelkõige soodsamates hindades aga ka laiemas või Eestis puuduvas kaubavalikus. Teise liikmesriiki ise kaubale järele minek ei ole tavaliselt kulude tõttu mõistlik, mistõttu kasutatakse tarnimiseks välismaal elavate tuttavate abi või tellitud transporti ehk kauba edasisaatmise teenust pakkuvaid vahendusfirmasid.
Kaupade edasisaatmise teenuse kasutamisel on väga oluline enne kliendiks hakkamist endale selgeks teha, kuidas teenus töötab. Eelkõige tuleb vaadata, kas e-poega teeb tehingu ehk kauba ostab tarbija või transporti pakkuv vahendusfirma. Kui e-poes vormistab ostu vahendusfirma, ei kehti tehingule 14-päevane taganemisõigus, 2-aastane pretensiooni esitamise õigus ega muud tarbijate seaduslikud õigused. Sel juhul on tegemist juriidiliste isikute vahelise ostutehinguga, mistõttu ei saa hilisemate probleemide või vaidluste puhul kauba kvaliteedi osas tarbijakaitselt abi paluda.
Kui ostu vormistab teise riigi e-poes tarbija, kes edasisaatmise teenuse kasutamiseks sisestab tarneaadressiks ning kontaktideks vahendusfirma poolt vormistatud kliendiandmed, on oluline jälgida lubatud tarnekiirust. Eelkõige mõjutab tarnekiirus tarbija õigust 14-päeva jooksul ostust taganeda. Taganemistähtaeg algab kauba üleandmisest tarbijale, vahendusfirma kasutamisel aga tellimuse jõudmisest vahendusfirmasse. Seega peab tarbija olema veendunud, et kaup jõuab temani aja jooksul, mil taganemisõigus veel kehtib. Samuti on oluline endale selgeks teha, kuidas toimub kauba tagastamine juhul, kui see ei sobi või osutub defektseks ning millised kulud sellega kaasnevad.
Kaebused seoses edasisaatmise teenust pakkuvate firmadega
EL tarbija nõustamiskeskusele on laekunud mitmeid kaebusi seoses edasisaatmise teenusega. Näiteks esineb olukordi, kus tarbija on kauba eest e-poes tasunud, kuid kaup ei jõua tarbijani. Kui kaup on tarbija sisestatud vahendusfirmale kuuluvale aadressile kohale toimetatud, siis edasise paki liikumise eest e-pood ei vastuta. Kui edasisaatmise teenust pakkuvale firmale on tarbija tasunud vaid transpordi eest, on äärmiselt keeruline, kui mitte võimatu, nõuda neilt kogu kahju ehk ka kadunud toote maksumuse hüvitamist. Seega tuleks vahendusfirma vastutus tellimuse kaotsi mineku korral enne tehingusse astumist väga selgelt kindlaks teha ning võimalusel ka näiteks e-kirja teel üle küsida.
Tervitades
EL tarbija nõustamiskeskus