TTJA selgitus Aidu tuulepargi ehitustegevuse peatamise kohta
TTJA on seisukohal, et 2013. aastal väljastatud ehitusload enam ei kehti ning 2015. aastal antud ehitusload on kohtumäärusega peatatud.Kuna ehitamist ei ole kahe aasta jooksul ehitusloa väljastamisest alustatud, muutuvad ehitusload kehtetuks. Kohalik omavalitsus ehk Lüganuse vald on tõdenud oma haldusaktis, millega väljastati uued ehitusload, et 2013.aastal väljastatud load kaotavad kehtivuse ning sama on väitnud arendaja kohtuvaidluses. Lisaks sellele on esitatud projekteerimistingimused vastuolus planeeringuga ning projekteerimistingimused annavad suurema kõrguse kui planeering lubas.Tegelikkuses on tuulikud veel kõrgemad.
Planeering
Kõige olulisem dokument on planeering.
Maidla Vallavolikogu 17.03.2011 otsusega nr 143 kehtestati planeering „Olulise ruumilise mõjuga Aidu tuulepargi, seda toetava infrastruktuuri ja rekreatsioonialade ning lasketiiru asukohavaliku teemaplaneering“, mille järgi võib kavandatud elektrituuliku (kuni 3 MW) suurim lubatud kõrgus olemasolevast maapinnast arvestatuna olla järgmine: elektrituuliku masti (torni) suurim kõrgus kuni 135 m ja rootori laba tipu kõrgus kuni 185 m.
Maidla Vallavalitsus väljastas Kindel Vara OÜ-le projekteerimistingimused11.05.2011 korraldusega nr 76 „Aidu tuulepargi projekteerimistingimuste kinnitamine“. Projekteerimistingimused on antud 33 elektrituuliku Vestas 112, 20/330 kV alajaama ja 330 kV ülekandeliini, tuulikute ühenduskaablite ja juurdepääsuteede projekteerimiseks. Muuhulgas on projekteerimistingimustes ette nähtud, et elektrituuliku rootori vertikaalse laba tipu suurim lubatud kõrgus olemasolevast maapinnast arvestatuna võib olla kuni 185 m.
Maidla Vallavalitsus otsustas 19.02.2013 korraldusega nr 15 „ Projekteerimis-tingimuste muutmine“ muuta Maidla Vallavalitsuse 11.05.2011 korraldust nr 76, millega muuhulgas muudeti elektrituuliku mudelit ning määrati elektrituuliku rootori vertikaalse laba tipu suurimaks lubatud kõrguseks olemasolevast maapinnast arvestatuna kuni 195 m.
Järeldus: Projekteerimistingimustega võib teatud juhtudel planeeringut vaid täpsustada, kuid põhilahendusi ei tohi muuta. Ehitise kõrguse muutmine tähendab juba põhilahenduse muutmist. Seepärast on projekteerimistingimused vastuolus planeeringuga ja järelikult on see seadusega vastuolus.
Ehitusluba
Maidla Vallavalitsus andis27.02.2013 korraldusega nr 25 Kindel Vara OÜ-le kokku 32 ehitusluba elektrituulikute püstitamiseks.
22.02.2015 ja 23.02.2015 esitas arendaja Lüganuse vallavalitsusele taotluse uute ehituslubade väljastamiseks, tõdedes, et vanad load muutuvad kehtetuks.
Lüganuse Vallavalitsus andis26.02.2015 korraldusega nr 59 Kindel Vara OÜ-le kokku 33 ehitusluba elektrituulikute püstitamiseks. Ehituslubade aluseks olnud projektis on öeldud, et olemasoleva maapinna kõrgust ei muudeta ning laba tipu kõrgus on 196,4 m olemasolevast maapinnast.
Korralduses nr 59 on kirjas: „Maidla Vallavalitsuse poolt ehituslubade väljastamisest möödub 28. veebruaril 2015 kaks aastat ning ehitamisega ei ole alustanud, mistõttu taotleb Kindel Vara OÜ uusi ehituslubasid…“. Uued ehitusload väljastati samade eelprojektide alusel, mis 2013.aasta load.
2013. aastal ehituslubade väljastamise ajal ütleb ehitusseadus § 25, et: „Ehitusluba kaotab kehtivuse, kui ehitamist ei ole alustatud kahe aasta jooksul ehitusloa väljastamise päevast arvates“.
06.03.2015 on tehtud kohaliku omavalitsuse pooltehitisregistris paranduskanne nr 1511522/02683 ja nr 1511522/02684 põhjendusega „ehitusluba on kaotanud kehtivuse“.
Järeldus I: 2013. aastal väljastatud ehitusload kaotasid kehtivuse, mida tõdes Lüganuse Vallavalitsus oma haldusaktis ning mille kohta tegivallavalitsus muuhulgas ka 06.03.2015 ehitisregistris ka paranduskande.
Järeldus II: Juhul, kui lisaks 2015. aastal väljastatud ehituslubadele kehtiks ka 2013.aastal väljastatud ehitusload, oleks kohaliku omavalitsuse üksus väljastanud Aidu tuulepargile 65 ehitusluba elektrituuliku püstitamiseks. Projekteerimistingimustes on kirjas 33 elektrituulikut. Sealjuures on juba ehituslubade aluseks olnud eelprojektis tuulikute kõrgus vastuolus muudetud projekteerimistingimustega, aga veelgi enam planeeringuga.
Arendaja ja Lüganuse Vallavalitsus väidavad, et 2013. aasta ehitusluba kehtib, sest 18.05.2018, s.o 3 aastat hiljem, on tehtud registri paranduskanne nr 1811522/07607 põhjendusega „Ehitusluba on tähtajatu EhS § 25 lg 1“.Kande juurde on lisatud ehitise geodeetilise mahamärkimise akt (25.02.2015), ehitamise alustamise teatis (21.02.2015) ja ehitustööde päevik (25.02.2015).
Vastuolu
Arendaja on 29.05.2017 Tartu Ringkonnakohtule esitatud määruskaebuses öelnud: „Aidu tuuleparki on asutud reaalselt ehitama s.t ehituslube on asutud realiseerima alates sügisest 2015 …“;
Lisaks, 13.06.2017 Tartu Halduskohtule esitatud vastuväidetes protestile ütles arendaja: „…ehitamise alustamise eelduseks oli maakasutusõiguse olemasolu. /…. / Riigile kuuluva maa üleandmise menetlus venis riigi haldussuutmatuse tõttu neli ja pool aastat ning jõudis lõpule alles 09.09.2015 kui kolmas isik omandas tuulepargi rajamiseks hoonestusõigused ning seejärel algasid koheselt ka ehitustööd…“.
Vastuolu nr 1: Kui ehitamist tegelikult alustati 25.02.2015, miks on arendaja kohtus väitnud, et ehitustööd algasid sügisel 2015.
Vastuolu nr 2: Kui ehitamist alustati tegelikult 25.02.2015 ja need esitati Lüganuse Vallavalitsusele, miks kandis Lüganuse Vallavalitsus nimetatud dokumendid ehitisregistrisse kolm aastat hiljem, alles 18.05.2018.
Vastuolu nr 3: Kui ehitamist tegelikult alustati 25.02.2015, miks esitas arendaja ehituslubade taotluse 22.02.2015 ja 23.02.2015.
Vastuolu nr 4: 06.03.2015 on tehtud ehitisregistris paranduskanne põhjendusega „ehitusluba on kaotanud kehtivuse“. Miks tegi Lüganuse Vallavalitsus sellise kande, kui neile oli esitatud dokumendid ehitamise tegeliku alustamise kohta 25.02.2015?
Vastuolu nr 5: 2013.aastal kehtinud ehitusseadus § 23 lg (1¹) ütleb, et ehitusloa taotluse esitab maaüksuse või ehitise omanik. Kindel Vara OÜ ei olnud lubade taotlemise hetkel maaüksuse omanik, kuna Aidu karjäär kuulub riigile ning Aidu Tuulepark OÜ (tekkis Kindel Vara OÜ-st eraldumise teel) sai hoonestusõiguse omanikuks 9.septembril 2015, s.o kaks ja pool aastat hiljem. Miks anti ehitusload Kindel Vara OÜ-le?
Vastuolu nr 6: Ehitamise alustamiseks peab olema omaniku nõusolek. Kuna 25.02.2015 ei olnud Kindel Vara OÜ-l ega ka Aidu Tuulepark OÜ-l hoonestusõigust, pidi ehitamise alustamiseks olema omaniku ehk riigi luba. Maa-ameti kui riigi esindaja on kinnitanud, et arendajal ei olnud omaniku luba. Seega, kui isegi oleks sel ajal hakatud ehitama, siis see oleks olnud ebaseaduslik.
Vastuolu nr 7: Kaitseministeerium on kooskõlastanud 2012.aastal projekti, kus oli tuuliku tiiviku tipu kõrguseks ette nähtud 185 m olemasolevast maapinnast. 2013. aastal väljastatud lubade aluseks olevas projektis on tiiviku tipu kõrguseks 196,4 m. Ehitusloa käigus ei võtnud Maidla Vallavalitsus loale Kaitseministeeriumi kooskõlastust. 2015. aastal on väljastatud täiesti uued ehitusload. Ehitusloa taotlus on vallale esitatud 22.02.2015 ja load on väljastatud 26.02.2015. Kuidas on kohalik omavalitsus saanud läbi viia kogu loamenetluse, sh kooskõlastada erinevate osapooltega, 4 päevaga?
Vastuolu nr 8: 24.04.2019 on Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti tellimusel pädevate geodeetide poolt viidud läbi Aidu tuulikute kõrguse mõõtmine. Tuulikute tegelik kõrgus on 220 m olemasolevast maapinnast. Ehitusaegse ehitise nõutele vastavuse üle teeb järelevalvet kohalik omavalitsus. Kuidas on võimalik, et püstitatud tuulikud on 35 m kõrgemad, kui on planeeringuga lubatud?
Lisainfo:
Anne-Mai Helemäe
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti kommunikatsiooniekspert
620 1702