Igasugused imetooted on e-poodides väga suurelt reklaamitud kaup, mille imeliste lubaduste lõksu tarbijad sageli langevad – isegi kui võetakse risk, et need imelised lubadused ei osutu tõeks ning usutakse toote tagastamisvõimalusi, siis reaalne elu näitab, et tihti ei olegi võimalik neid tooteid kusagile tagastada ning tarbija on siis ilma nii soovitud mõjust kui ka rahast.

Internetipoodidest võib igaüks tellida tooteid, mis lubavad imelist tervenemist, mille tegelik mõju on teadmata ja ravivate väidete kasutamine on keelatud. Isegi kui tarbija on võtnud riski ja otsustanud mõnd taolist imetoodet proovida, siis on tihti probleeme kauba kättesaamisega ja ka raha tagasi saamisega, sest nõuet polegi võimalik esitada kusagile. E-poodide kasutamise laialdase levikuga on sagenenud juhtumid, mil tarbija tellib endale tundmatu toote, mis lubab imelisi tulemusi alates salenemisest lõpetades närvirakkude kasvatamiseni, arvestamata kas toodet üldse müüa võib.

Tihti tekitab tarbija jaoks usaldusväärsust e-poe eestikeelne veebilehekülg, millest tulenevalt eeldatakse, et tegemist on Eesti kauplejaga. Tarbijakaitseameti poole pöörduvad tarbijad siis, kui kauba eest on raha makstud, aga toode kuidagi kohale ei jõua ning siis avastatakse, et tegelikult ei leidugi kaupleja kontakte, kuhu oma pretensioon esitada. Suured lubadused pea kõikide haiguste raviks Näiteks reklaamitakse seespidiseks kasutamiseks mõeldud ainet, mis kasvatab närvirakke ning toodet, mis lubab kasutajal saleneda ülikiirelt, sealjuures toitumist korrigeerimata. Müügil on ka väidetavalt imeliselt ravivad plaastrid meestehaiguste korral ning naistehaiguste puhul on ka olemas ravitooteid. Plaastreid lubatakse kasutada nii suhkruhaiguse korral kui ka hemorroidide leevendamiseks. Imelised ninakorrigeerijate abil lubatakse, et nina saab sirgeks ilma iluoperatsioonita.

Need on vaid mõned näited taolistest imetoodetest ja nende ravimile omastest väidest, millega tarbijakaitseamet oma töös kokku puutub. Enne müügitehingu sooritamist tuleb tarbijail veenduda, kas tead kellega on ta lepingut sõlmimas. Aus kaupleja ei varja oma kontaktandmeid või ärinime. Tarbijakaitseamet saab teha järelevalvet kauplejate suhtes, kes on registreeritud Eestis ning amet saab aidata ka olukorras, kus tegu on Euroopa Liidus asuva ettevõtjaga. Sellisel juhul edastatakse pöördumine EL Tarbija nõustamiskeskuse kaudu vastavale liikmesriigile.

Kuidas ära tunda petturlikku imetoote lehekülge? Taolistel lehekülgedel on neli enimlevinud tunnust, mille järgi võib arvata, et tõenäoliselt müüakse ebaausat kauplemisvõtet kasutades imetooteid.  Tootereklaam ilmus tarbija arvutiekraanile läbi interneti hüpikakna või Google otsingus reklaamtekstina ning kaupleja isiku tuvastamine on keeruline.

· Toodet soovitavad paljud „arstid“ ja „toote kasutajad“, kuid nime järgi otsides sellist isikut ei ole või hullemal juhul on pildil keegi teine, sellistel juhtudel on tegemist ka isikuandmete väärkasutamisega.

Leheküljelt saab tellida vaid just nüüd ja praegu täites vastava tellimusvormi, pärast mida võetakse ühendust telefoninumbril. Üldjuhul sellele numbrile tagasi helistades enam ei vastata.
· Müüdava toodetega väidetavalt ravitakse täielikult haigusi, millele traditsiooniline meditsiin ei ole veel vastuseid leidnud või väidetakse olevat tegemist tootega, mis on veel parem, kui legaalne ravim.

Tarbijakaitseamet on oma kampaania „Alati ei saa Tarbijakaitseamet Sind aidata. Tunne oma kohustusi!“ veebilehele https://ostatargalt.ee/tarbi-targalt/ koondanud rohkem nippe ja nõuandeid, millele peaks tarbija otsuseid ja tehinguid tehes tähelepanu pöörama.

Kristi Mets,

tarbijakaitseameti jurist

Aitäh!

Pille Kalda Tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert

620 1719, 506 4608 pille.kalda@tarbijakaitseamet.ee

Koduleht, logo, graafiline disain - Niine Kodulehed!