EL tarbija nõustamiskeskuse pressiteade
- juuli 2019
Hea uudis reisihuvilistele – Airbnb muudab majutusplatvormi selgemaks
Majutusteenust vahendav internetiplatvorm Airbnb andis järgi Euroopa Komisjoni ja EL tarbijakaitseasutuste survele muuta oma platvorm tarbijaile selgemaks ja läbipaistvamaks. Muudatused puudutavad nii hinna kuvamist, teavet majutusteenuse pakkuja kohta ning vaidluste lahendamise võimalusi.
Euroopa Komisjon avaldas äsja reisihuvilistele rõõmu valmistava uudise, mille kohaselt viib Airbnb oma tegevuse kooskõlla Euroopa Liidu tarbijaõiguses sätestatud nõuetega. Komisjon selgitas, et nad koos liidu riikide tarbijakaitseasutustega, eesotsas Norra tarbijakaitseametiga, on pidanud Airbnb-ga läbirääkimisi, mille tulemusel täitis ettevõte kõik järelevalveasutuste nõudmised. Euroopa Liidu õigus- ja tarbijaküsimuste ning soolise võrdõiguslikkuse volinik Věra Jourová ütles, et nüüd võivad tarbijad olla ka kindlad, et hind, mida nad näevad esimesel lehel, on sama, mida nad lõpuks maksavad. Jourová avaldas lootust, et ka muud platvormid järgivad Airbnb eeskuju.
Viimastel aastatel on Euroopa Liidu riikide järelevalveasutustes ja tarbija nõustamiskeskustes olnud fookuses teenuseid vahendavad internetiplatvormid, mis ei ole alati tarbijale kasutamisel väga selged. Eestis tegutseb EL tarbija nõustamiskeskus Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti juures. „Konkreetselt Airbnb-st rääkides oli probleemiks eelkõige tarbijale esitatava info täpsus ja selgus, mis on tarbijaid ajanud segadusse ning põhjustanud hulgaliselt küsimusi,“ selgitas EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru. Näiteks ei olnud varem Airbnb kaudu majutust broneerides kohe selge, milline on selle lõplik maksumus, kuna osa kulusid olid peidetud ning lisandusid alles hiljem. Samuti oli probleeme selgusele jõudmisega, kes on tehingu teiseks pooleks – kas professionaalne majutusettevõte või eraisik, millest sõltuvad tarbija õigused. „Kõigest sellest oleme ka omalt poolt püüdnud tarbijaid juba aastaid hoiatada – alati uurige, kellelt ja millistel tingimustel ostate teenust,“ lisas Tammaru.
Peamised täiustused ja muudatused on:
- Majutuse otsingul valitud kuupäevadeks näevad kasutajad tulemuste lehel koguhinda, mis sisaldab kõiki kohaldatavaid kohustuslikke tasusid ja maksusid (nagu teenustasu, koristamistasu ja kohalikud maksud). Edasistel lehtedel üllatuslikke kohustuslikke tasusid ei lisandu;
- Airbnb teeb selget vahet erapakkujate ja kutseliste majutajate majutuspakkumistel;
- Airbnb veebisaidil on lihtsasti leitav link internetipõhisele vaidluste lahendamise platvormile ja kogu vajalik teave vaidluste lahendamise kohta.
Airbnb tegi muudatusi ka oma teenindustingimustes. Ettevõte:
- selgitab, et tarbijatel on õigus kaevata Airbnb kohtusse oma elukohariigis;
- austab kasutajate olulist põhiõigust esitada isikukahju või muu kahju korral majutaja vastu hagi;
- kohustub mitte muutma tingimusi ühepoolselt, teavitamata sellest eelnevalt selgesõnaliselt kasutajaid ja andmata neile võimalust leping tühistada.
Rohkem infot:
- Lisateave Airbnb tehtud muudatuste ja tarbijakaitsealaste õigusaktide täitmise tagamise kohta
- Teabeleht Airbnb tehtud muudatuste kohta
- Pressiteade, mis käsitleb kohtumist Airbnb esindajatega (september 2018)
- Pressiteade, mis käsitleb meetmeid Airbnb suhtes (juuli 2018)
Lisainfo:
Kristina Tammaru, EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja, Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet, 510 1729, kristina.vaksmaa@consumer.ee