Kaupo Kutsar: kaubamärk «Toodetud Eestis» on tarbijaid eksitav

Eesti Toiduainetööstuste Liit taotleb õiguskaitset kaubamärgile «Toodetud Eestis». Selline kaubamärk toiduainetel on eksitav, sest tarbija ei suuda ühemõtteliselt eristada tootmist kui põllumajandustootmine ja tootmist kui toiduainetetööstuses tootmine ehk valmistamine, kirjutab OÜ Eestimaa Lihaveis omanik ja juht Kaupo Kutsar.

Meie põllumajanduse hea käekäigu tagamise üks põhilisi eelduseid on põllumajanduse, toiduainetetööstuse ja kaubanduse kõiki osapooli arvestav koostöö. Põhilist osa tarbijaist varustatakse toiduga suurte kaubanduskettide vahendusel. Väga oluline on tarbijale, et nad kõik mõistaksid üheselt toodetele paigaldatud informatsiooni. […]

Allikas. Postimees

ID-kaardi tarkvara uuendus toob kaasa olulisi muudatusi

Peamise uuendusena lisandub ID-kaardi tarkvarasse rakendus, millega saab võltsimiste vältimiseks üle tembeldada kõik DDOC-formaadis digiallkirjastatud dokumendid.

Nädala jooksul ilmub kasutaja arvutiekraanile Digidoc3 uuendamise võimalus ning sellel klikkides teeb tarkvara vajalikud protseduurid ära, teatas riigi infosüsteemi amet (RIA). RIA eID valdkonna juht Margus Armi sõnul väärivad märkimist kaks peamist tarkvara muudatust.[…]

Allikas: tarbija 24

Ära unusta! Kehtiva reisidokumendi olemasolu eest vastutad ise

Tihti arvatakse, et reisikorraldaja peab kõike reisijale meelde tuletama, kuid eelkõige saab reisija sekeldusi ära hoida siis, kui ta ennast reisiinfoga ise kurssi viib.

Hiljuti on sagenenud pöördumised tarbijakaitseametisse reisist mahajäämisega reisidokumendi puudulikkuse tõttu, kirjutab tarbijakaitseameti turujärelevalve osakonna jurist Iivika Sale. Tihti selgub dokumendi mittepiisav kehtivusaeg või vajaliku viisa puudumine alles lennujaamas. Erandlikud pole ka juhud, kus puudus selgub pardaleminekul lennu väravas ehk reisija on kehtetu dokumendiga läbinud isegi turvakontrolli.[…]

Allikas. tarbija 24

Plastpudelite korduvkasutamine võib tervisele karuteene teha

Paljud meist korduvkasutavad pahaaimamatult plastpudeleid sealjuures teadmata, et see võib endaga kaasa tuua tõsiseid tervisekahjustusi.

Treadmilli tehtud uuringust tuli välja, et plastpudeleid uuesti täites võib neist eralduda kemikaale ja kahjulikke baktereid, muuhulgas ühendit bisfenool A (BPA).

Uuringu käigus paluti kaheteistkümnel sportlasel kasutada nädala jooksul ühte ja sama veepudelit, millele järgnenud laboriuuringul  tuli välja hirmutav tõsiasi, et korduvkasutatud plastpudel võib endas peita rohkem baktereid kui tualettpoti prill-laud. Samuti leiti, et 60 protsenti pudelilt leitud bakteritest võivad pudelist joojale endaga kaasa tuua tõsise haigestumise.[…]

Allikas: tarbija 24

Laadima jäetud näpuvurr lahvatas leekidesse

USAs pani väike poiss muusikat mängiva Bluetooth-ühendusega fidget spinner’i laadima, ent mõne aja möödudes seade kuumenes üle ning plahvatas.

Möödunud nädalavahetusel juhtus õnnetus USAs Alabama osariigis Gardendale’i linnas perekond Allumsiga, kirjutab WBRC. Ema Kimberly Allums tõttas kohe ülakorrusele poja juurde, kui kuulis tema karjumist. Nimelt oli laadima pandud näpuvurr leekidesse lahvatanud, mis poissi ehmatas. Naise sõnul oli näpuvurr laadimas olnud vähem kui 45 minutit, kui see ülekuumenemisest põlema süttis. Poeg ja ema panid selle kraanikaussi ning lasid veega üle. Vaibale jäi tulisest mänguasjast samuti must jälg.[…]

Allikas: tarbija 24

Estonian Presidency of the European Union

The European Consumer Organisation (BEUC) is the umbrella organisation for 43 independent consumer organisations in 31 European countries. Our mission is to represent and promote consumers’ interests to EU decision makers in all consumer-relevant areas that match our members’ strategic priorities. Our member in Estonia is the Estonian Consumers Union (Eesti Tarbijakaitse Liit).[…]

Allikas: BEUC

Läbimõtlematu tegutsemine reisi broneerimisel võib tuua hinnaüllatusi

Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskused saavad aastas kümneid tuhandeid pöördumisi tarbijatelt, millest iga viies on seotud reisiteenuste hindadega. Alati ei ole algse hinna lõpphinnaks kujunemisel põhjuseks tarbija eksitamine kaupleja poolt, vaid hinda võivad kergitada ka tarbija tellitud lisateenused või hilisem soov broneeringut muuta.

Tarbijad on nõustamiskeskuse võrgustiku poole pöördunud küsimustega, mis puudutavad olukordi, mil veebis broneeritud teenuste, näiteks lennupiletite, hotelli või autorendi maksumus on kujunenud plaanitust suuremaks. Euroopa Liidus kehtib nõue, et tarbijale peab olema teada teenuse lõpphind, mis sisaldab kõiki makse ja muid tasusid.

Nõustamiskeskuste võrgustiku läbiviidud seire, mis hõlmas tarbijate pöördumisi, tarbijate e-küsitlust ning testiks sooritati ka ise broneerimisi, näitas, et sageli pole küsimus ainult kauplejate läbipaistmatutes hindades või hindade kuvamises, vaid ka selles, et tarbijad ei loe hoolikalt, millele nad alla kirjutavad. Seega tasub broneeringut tehes olla hoolas andmete sisestamisega ning mitte kiirustada.

EL tarbija nõustamiskeskused koostasid projekti käigus tõstatunud probleemide ja küsimuste põhjalt tarbijatele 10 nippi, kuidas puhkusereisi broneerides vältida üllatuslikke tasusid:

  • maksud – jälgi, et pakkumise juures olev hind sisaldaks kõiki makse, et hiljem lisatavad kohustuslikud maksud ei tuleks sulle üllatusena. Sulle kuvatud teenuse või kauba hind peab olema lõpphind, mis sisaldab kõiki makse, näiteks lennupiletite hind peab sisaldama ka kõiki lennujaamamakse jms.
  • lisateenused – küsi üle, kas ja millised lisateenused on hinna sees ja mille eest peaks juurde maksma. Näiteks hommikusöök, ära antav pagas, rendiauto tagastamine teise kohta jne.
  • varu broneerimiseks aega – uuri millised on broneeringu tühistamise tingimused ning otsustamisega ära kiirusta. Tihti ei ole võimalik broneeringust loobuda isegi siis, kui soovid seda vahetult pärast broneeringu kinnitamist. Sellised olukorrad võivad tekkida, kui oled kiirustanud broneeringu tegemisega, ent seejärel leiad midagi sobivamat ja soovid juba olemasolevast broneeringust loobuda või oled kiiruga broneerides teinud mingi muu vea.
  • kuupäevad – kui sa ei soovi olla kuupäevades paindlik, vaid soovid kindlaid kuupäevi, siis kontrolli, et nn paindlike kuupäevade funktsioon oleks broneerimissüsteemis välja lülitatud.
  • reisikindlustuse tingimused – mõtle läbi, mille vastu soovid end kindlustada, loe läbi juba olemasoleva kindlustuse tingimused, näiteks krediitkaardiga kaasnev kindlustus, ja otsusta, kas sellest sulle piisab või vajaksid täiendavat kaitset.
  • eelnevalt täidetud lisateenuste soovid – enne broneeringu kinnitamist vaata see veel korra täpselt üle, et veenduda, et süsteemis ei oleks juba eeltäidetud lahtreid mingi lisateenuse tellimiseks. Taolised eeltäidetud lahtrid lisateenuste tellimiseks on keelatud.
  • maksmise tingimused – tea, et krediitkaardiga tasudes võivad kaasneda kohe ka krediitkaardi kasutamise tasud. Enne maksmist uuri järele, kas selliselt makstes lisanduvad tasud või mitte.
  • tõendusmaterjal – oma õiguste kaitsmiseks on soovitav teha broneerimise käigus ekraanitõmmiseid tõendamaks oma hilisemat nõuet, kui millegi osas peaks hiljem probleeme esinema.
  • info kontrollimine – enne kui vajutad lõplikult broneeringu kinnitamise nupule, loe kogu info läbi, sest pärast broneeringu sõlmimist on tingimusi mõnikord võimatu muuta või tuleks selleks maksta lisatasu. Broneering on kehtiv ja sul on võetud kohustused ka siis, kui sa ei pidanud broneerides sisestama oma pangakaardi andmeid.
  • e-posti kontrollimine – broneeringu kinnitused või muud tähtsad teated saabuvad sulle e-posti kaudu. Seega tasub kontrollida oma e-postkasti ning hoida meeles, et mõnikord võivad taolised kirjad minna automaatselt ka rämpskausta.

 

Pille Kalda, tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert

 

 

Kanal2 ja TV3 lahkuvad vabalevist: loe, kuidas neid kanaleid alates augustist näha saab

Tehnilise järelvalve amet (TJA) teatab, et Kanal2 ja TV3 otsus augustis vabalevist lahkuda puudutab ainult neid teleperesid, kes on seni võtnud telepilti vastu oma katuse- või toaantenniga ja tasuta. Endiselt jäävad antenniga tasuta vastuvõetavaks eesti telekanalid ETV, ETV2, ETV+ ja Tallinna TV. Kui televaatajal on soov augustist alates ka Kanal2 ja TV3 vaadata, tuleb liituda mõne teenusepakkujaga.[…]

Allikas: Delfi

Neli küsimust, millega tuvastada e-poe usaldusväärsus

Kuigi internetist ostes jääb alati väike võimalus, et kaup ei tule kohale või tekivad muud probleemid, siis tark tarbija leiab neljale olulisele küsimusele vastused enne, kui vormistab ostu. See on lihtsaim, mida tarbija enda rahakoti kaitseks teha saab.

Erinevalt tavapoest, kus raha tasumine ja kauba kättesaamine on tavaliselt üksteisele vahetult järgnevad tegevused, siis e-poes tuleb tarbijal üldjuhul tasuda ettemaks kauba täieliku maksumuse ulatuses ja seejärel jääda ootama kauba kätte saamist.

E-poest tehingu tegemine eeldab tarbija poolset usaldust kaupleja vastu, et tellitud asjad jõuavad lubatud ajal ja kogustes tarbijani. Veendumus poe usaldusväärsuses tekib tavaliselt pärast ostu, kui tarbija on tellitud kauba kätte saanud ja sellega rahul. Samas on mitmeid erinevaid tegureid, mida tasuks järgida enne e-poest ostu sooritamist, et suurendada kauba kohalejõudmise ja kaebuste lahendamise tõenäosust.[…]

tarbija 24

Üüritud elukohta sideteenust valides mõtle tingimused hoolikalt läbi

Üürides eluaset tuleks tarbijal enne interneti või televisiooni teenuse lepingu sõlmimist läbi mõelda kui kauaks ta sinna elukohta plaanib jääda, sest iga lepingu lõpetamine ei pruugi olla võimalik ilma leppetrahvita.

Tarbijal on lepingu sõlmimisel valida, kas ta liitub tähtajalise või tähtajatu lepinguga interneti ja/või televisiooni teenuse kasutamiseks. Tähtajaline leping sõlmitakse näiteks siis, kui tarbija soovib osta sideoperaatorilt soodushinnaga või järelmaksuga seadme või saab sideoperaatorilt mõne muu soodustuse.

Enne tähtajalise lepingu sõlmimist tasub olla veendunud, et eluaseme kasutamine on võimalik kogu lepingu tähtaja vältel, kuivõrd tähtajalise lepingu ennetähtaegne lõpetamine on reeglina seotud leppetrahvi maksmise kohustusega.

Tähtajatut lepingut on tarbijal seevastu võimalik igal ajal ilma leppetrahvi maksmise kohustuseta üles öelda. Elukoha vahetamisel on tarbijal võimalik lõpetada tähtajaline leping ennetähtaegselt ilma leppetrahvi maksmata üksnes sideoperaatoriga kokkuleppe saavutamisel või leppides sideoperaatori ja uue eluaseme üürnikuga kokku lepingu uuele üürnikule üleandmises.

Täpsemaid nõuandeid sideteenuse lepingu sõlmimiseks saavad tarbijad tarbijakaitseameti koostatud juhendist.

Kädi Streff, tarbijakaitseameti järelevalve osakonna jurist

Suur tänu!

Pille Kalda Tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert 620 1719, 506 4608 pille.kalda@tarbijakaitseamet.ee

Koduleht, logo, graafiline disain - Niine Kodulehed!